Budowa stacji ładowania w Niemczech jeszcze nieopłacalna

Budowa stacji ładowania w Niemczech jeszcze nieopłacalna
Fot. Fortum Norge

Według niemieckiej organizacji lobbystycznej BDEW, która reprezentuje sektor energetyczny, mimo wzrostu liczby stacji ładowania samochodów elektrycznych o ok. 1/4 w ciągu ostatniego roku, działalność ich operatorów nie przynosi jeszcze zysków informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.

Według danych BDEW, od końca czerwca 2017 r. za naszą zachodnią granicą zainstalowano 2,8 tys. nowych, publicznie dostępnych punktów ładowania EV. Ich łączna liczba osiągnęła poziom 13,5 tys.

Zdaniem BDEW, firmy z branży energetycznej odpowiadają w największym stopniu za rozbudowę oraz zarządzanie infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych, lecz ich starania nie są w wystarczającym stopniu wspierane przez producentów samochodów, którzy nie oferują obecnie odpowiedniej liczby modeli EV w konkurencyjnych cenach.

REKLAMA

Ponad trzy czwarte punktów ładowania jest obsługiwane przez przedsiębiorstwa energii elektrycznej, jednak z powodu niewielkiej liczby e-samochodów, to nie jest dochodowa działalność. Jeżeli w ciągu najbliższych kilku lat w Niemczech ma dojść do przełomu na polu elektromobilności, przemysł motoryzacyjny musi zaoferować modele, które pod względem cen i osiągów będą konkurencyjne z pojazdami spalinowymi – komentuje Stefan Kapferer, dyrektor zarządzający BDEW.

REKLAMA

Na podstawie informacji agencji Reuters, niemieckie władze chcą, aby do 2020 r. po krajowych drogach poruszało się milion samochodów z napędem elektrycznym. Obecnie ich liczba nie przekracza 100 tys.

BDEW uważa, że rząd w Berlinie powinien wprowadzić zmiany regulacji prawnych, m.in. przez wprowadzenie odpowiednich dotacji, aby umożliwić większe inwestycje w prywatne punkty ładowania, ponieważ w przyszłości 80 proc. użytkowników EV będzie ładować swoje samochody w domach a nie na publicznych stacjach.

Według obecnych unormowań obowiązujących w Niemczech, zainstalowanie naściennego Wallboxa, znacznie przyspieszającego ładowania w porównaniu do gniazdka domowego, wymaga uzyskania pozwolenia od lokalnego dostawcy energii. Przepisy te mają na celu niedopuszczenie do sytuacji, w której ładowanie wielu pojazdów elektrycznych jednocześnie doprowadza do nadmiernego obciążenia sieci elektroenergetycznej.

Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych