Senat poparł opłatę emisyjną. Ustawa trafi do prezydenta
Senat przyjął nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Za przyjęciem ustawy głosowało 57 senatorów, 27 było przeciw, żaden nie wstrzymał się od głosu – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.
Ustawa tworzy m.in. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu oraz przewiduje dodatkowe środki na walkę ze smogiem dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nowelizacja zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1 000 l paliw wprowadzonych na polski rynek. Środki z opłaty w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a w 15 proc. – do FNT.
Zadaniem nowego Funduszu będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportu opartego na paliwach alternatywnych. Dzięki funduszowi zostaną dofinansowane projekty wymienione m.in. w Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
– Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i paliwach ciekłych wraz z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi implementację do polskiego prawa założeń dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE. Fundusz stanie się głównym narzędziem finansowania czystego transportu w polskich miastach – mówił obecny na środowym posiedzeniu Senatu wiceminister energii Michał Kurtyka.
Ustawa oczekuje teraz na podpis prezydenta.
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych