Państwowe koncerny energetyczne zbudują elektrycznego vana

Państwowe koncerny energetyczne zbudują elektrycznego vana
Fot. Enea

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz spółki energetyczne Enea SA, Energa-Operator SA, PGE Dystrybucja SA i Tauron Dystrybucja wczoraj w Gdyni podpisały list intencyjny dotyczący wielostronnej współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce. Współpraca w ramach programu e-VAN ma na celu stworzenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów użytkowych.

Jak informuje NCBiR, założeniem programu e-VAN jest opracowanie innowacyjnego, bezemisyjnego auta dostawczego. Pojazd ma być dostosowany do potrzeb sygnatariuszy listu intencyjnego, tak aby mógł być wykorzystywany m.in. we flotach spółek do realizacji codziennych zadań.

Prowadzimy testy samochodów elektrycznych we flocie firmowej oraz prace badawcze w zakresie infrastruktury ładowania dla miejskich elektrycznych systemów autobusowych. Tego typu działania mają na celu pozyskanie wiedzy i doświadczeń w wykorzystaniu ekologicznego, obniżającego zanieczyszczenie środka transportu z napędem elektrycznym. Jednym z podstawowych elementów wspierających rozwój elektromobilności jest odpowiednia, ale i wyprzedzająca potrzeby, ilość i rozmieszczenie punktów ładowania samochodów i autobusów elektrycznych. W związku z tym elektromobilność dla dystrybutorów energii elektrycznej oznacza konieczność rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych – mówi Robert Zasina, prezes Tauron Dystrybucja.

REKLAMA

W ramach współpracy powołany zostanie zespół projektowy, który skoordynuje wszystkie działania, w tym także prace badawczo-rozwojowe.

Pojazd ma zostać zamówiony i wcielony do floty należącej do sygnatariuszy listu. Zakończenie działań w ramach programu e-VAN przewidziane jest na rok 2022.

Dzięki obecności największych w Polsce spółek energetycznych, powstanie pojazd dostosowany do oczekiwań tego segmentu rynku. To również kolejne działanie NCBR w nowatorskiej formule partnerstwa innowacyjnego, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreując rynek dla nowatorskich produktów – komentuje dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, prof. Maciej Chorowski.

REKLAMA

Innym przykładem działań Narodowego Centrum Badań w zakresie elektromobilności jest program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego ma zostać opracowany innowacyjny polski autobus zeroemisyjny.

Rząd szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach tego programu osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów może trafić nawet tysiąc autobusów na prąd.

Z kolei państwowe koncerny energetyczne stoją za projektem budowy polskiego samochodu osobowego, który będzie napędzany energią elektryczną.

W tym celu w październiku 2016 r. państwowe koncerny energetyczne PGE, Tauron, Energa i Enea utworzyły firmę ElectroMobility Poland. Każda spółka objęła po 25 proc. kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. EMP dysponuje kapitałem zakładowym w wysokości 10 mln zł.

Ministerstwo Energii, które wspiera ten projekt, chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie był wyższy od ceny 1 litra benzyny.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.