Urbino hydrogen. Solaris zaprezentuje autobus wodorowy

Urbino hydrogen. Solaris zaprezentuje autobus wodorowy
Fot. Solaris
REKLAMA

Solaris Bus & Coach zapowiada premierę kolejnego ekologicznego autobusu. Do grona pojazdów z napędem alternatywnym dołączy Solaris Urbino 12 hydrogenautobus wodorowy napędzany energią z wodorowego ogniwa paliwowego. Oficjalna premiera pojazdu planowana jest na przyszły rok.

Na przyszły rok polski producent autobusów szykuje trzy premiery pojazdów – dwuprzegubowego trolejbusa Trollino 24, niskowejściowego Urbino 12 LE Lite o niskich kosztach eksploatacji oraz 12-metrowego autobusu napędzanego wodorem Solaris Urbino 12 Hydrogen.

Solaris Urbino 12 hydrogen będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny.

Solaris zapewnia, że dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu rekordowego – z całej gamy autobusów elektrycznych – zasięgu ponad 350 km.

Pojazd wyposażony zostanie także w małą baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru.

Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy. Dwunastometrowy autobus będzie charakteryzować się dużą pojemnością pasażerską i zabierze na pokład aż do 80 podróżnych.

Solaris Urbino 12 hydrogen nowej generacji jest kontynuacją i rozwinięciem koncepcji, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2014 roku wraz z dostawą do Hamburga dwóch przegubowych autobusów elektrycznych (Solaris Urbino 18,75) napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg.

W zaprezentowanych 4 lata temu autobusach zasadniczym źródłem napędu były baterie. W nowym autobusie hybrydowym energia elektryczna napędzająca pojazd będzie pochodziła z wodoru, natomiast bateria będzie pełniła jedynie funkcję wspomagającą.

Urbino hydrogen zostanie wyposażony w ultranowoczesne ogniwo paliwowe najnowszej generacji, którego moc wynosi 60 kW. Producent wykorzysta także najnowsze rozwiązania w zakresie technologii magazynowania wodoru, montując na dachu pojazdu butle wykonane z kompozytów – dzięki temu masa zbiorników spadnie o około 20 proc. w porównaniu z poprzednim modelem.

Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii w pojeździe, zastosowany zostanie system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2, który pozwoli na wykorzystanie ciepła odpadowego z ogniwa paliwowego. Solaris zapewnia, że to zupełnie nowe rozwiązanie, które ma zagwarantować efektywność i znacząco zwiększyć zasięg pojazdu.

Rewolucja w zakresie ekologicznego transportu publicznego jest faktem –  Solaris postanowił odpowiedzieć na to zapotrzebowanie kolejnym produktem. A autobusy wodorowe mają wszelkie predyspozycje, by zaistnieć szerzej na rynku: są tanie w eksploatacji, lżejsze od autobusów elektrycznych, mają zasięg wystarczający na przejechanie 350 km na jednym tankowaniu wodoru (tyle wynosi średnio dzienny przebieg autobusu miejskiego) i są całkowicie bezemisyjne – jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest bowiem para wodna – mówi dr Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.

Oba dostarczone w 2014 roku do Hamburga Solarisy Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym jeżdżą regularnie na trasie linii 109. Oprócz tego polski producent dostarczył w zeszłym roku do Rygi pierwszy trolejbus napędzany ogniwem wodorowym zwiększającym zasięg. Jeszcze w tym roku w stolicy Łotwy będzie jeździć łącznie 10 takich pojazdów.

Od 1996 r. Solaris wyprodukował już łącznie 16 tys. pojazdów. Jeżdżą one w 32 krajach świata – w ponad 700 miastach. 

W ubiegłym roku polski producent sprzedał 1397 pojazdów, co jest najlepszym wynikiem w historii. Jego przychody przekroczyły 1,85 mld zł.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW. Można stawiać turbiny nowe, lub używane. Krótkie pr czytaj dalej...

szukamy ekipy montaż instalacji PV pod Koninem

Szukamy doświadczonej ekipy do montażu mikro instalacji fotowoltaiki na terenie Konina między Poznan czytaj dalej...

szukamy podwykonawców instalacji fotowoltaliki

Szukamy doświadczonych samodzielnych ekip, podwykonawców instalacji PV najlepiej z okolic Łodzi, War czytaj dalej...

Poszukiwani dyrektorzy placówek bankowych do projektów OZE.

Katana Konsulting zaprasza do współpracy przy finansowaniu pomostowym projektów OZE dla naszych Klie czytaj dalej...