Fortum sprawdzi elektryczny samolot. Jaki koszt energii?

Fortum sprawdzi elektryczny samolot. Jaki koszt energii?
Fot. Pipistrel Alpha Electro
REKLAMA

Fortum uczestniczy w organizowanym przez Helsińskie Stowarzyszenie Lotnictwa Elektrycznego projekcie testów samolotu z napędem elektrycznym. Jakie cele chce osiągnąć dzięki temu fiński koncern energetyczny?

Pierwszą zakupioną w Finlandii, seryjnie produkowaną maszyną napędzaną prądem jest Pipistrel Alpha Electro.

Fiński koncern energetyczny zapewnia, że wykorzystanie w pełni elektrycznych silników w lotnictwie jest najbardziej efektywne w małych samolotach, natomiast  w większych samolotach pasażerskich może sprawdzić się technologia hybrydowa.

– Uważamy, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jesteśmy pionierami rozwoju technologicznego i geograficznej ekspansji sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych w krajach nordyckich. Chcemy dziś wykorzystać zdobyte doświadczenie i budować oraz rozwijać analogiczną infrastrukturę dedykowaną lotnictwu elektrycznemu, które ma duży potencjał wzrostu – komentuje  Heli Antila, wiceprezes ds. technologii Fortum.

Pipistrel Alpha Electro to dwumiejscowy samolot szkoleniowy, którego konstrukcja została sfinansowana m.in. z udziałem środków z unijnego programu Horyzont 2020. W prototypie, w którego budowę zaangażował się m.in. Siemens, zastosowano baterie o pojemności 17 kWh oraz ważący 14 kg silnik o mocy 85 kW. Waga samolotu z bateriami wynosi 350 kg.

W realizowanym w Finlandii projekcie Pipistrel Alpha Electro będzie wykorzystywany, poza zbieraniem danych badawczych, także do szkolenia pilotów.

– Dzięki uczestnictwu w pierwszym fińskim projekcie samolotu elektrycznego zdobędziemy cenną wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, ich żywotności oraz poboru mocy podczas różnych faz lotu. Będziemy mogli zastosować tę wiedzę w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej – mówi Tapio Poutiainen, manager projektu z Fortum.

Konstruktorzy Pipistrel Alpha Electro chwalą się, że koszt energii elektrycznej potrzebnej do wykonania godzinnego lotu elektrycznym Pipistrel Alpha Electro ma wynosić tylko około 2 euro.

– Samolot elektryczny jest tańszy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi, co pozwala na naukę pilotażu większej liczby osób – zarówno entuzjastów lotnictwa, jak i tych, którzy dopiero marzą o karierze zawodowego pilota. Bazując na prognozach możemy stwierdzić, że wykorzystanie samolotu elektrycznego w szkołach pilotażu mogłoby zmniejszyć koszt nauki nawet o jedną trzecią – dodaje Janne Vasama z Helsińskiego Stowarzyszenia Samolotów Elektrycznych.

Pierwszy start Pipistrel Alpha Electro z lotniska Helsinki-Malmi zaplanowano na koniec przyszłego miesiąca.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

Wydzierżawimy działki pod farmy fotowoltaiczne

Wydzierżawimy działki niezacienione pod farmy fotowoltaiczne. Brak miejscowego planu zagospodarowani czytaj dalej...

Last minute dla tegorocznych aukcji PV / wiatr na kredyt 0%

Do godziny 16:00 dnia 21.11.2018 proszę Developerów PV i Wiatru o kontakt w celu aplikowania o kredy czytaj dalej...

Preferencyjne kredyty na budowę biogazowni rolniczych

Katana Konsulting zaprasza inwestorów w biogazownie do aplikowania o pożyczki preferencyjne w wysoko czytaj dalej...

Linia do produkcji pelletu 2018

Linia do produkcji pelletu z trociny o wydajności 1 t/h Rok produkcji 2018 Linia składa się z: czytaj dalej...