Fortum sprawdzi elektryczny samolot. Jaki koszt energii?

Fortum sprawdzi elektryczny samolot. Jaki koszt energii?
Fot. Pipistrel Alpha Electro
REKLAMA

Fortum uczestniczy w organizowanym przez Helsińskie Stowarzyszenie Lotnictwa Elektrycznego projekcie testów samolotu z napędem elektrycznym. Jakie cele chce osiągnąć dzięki temu fiński koncern energetyczny?

Pierwszą zakupioną w Finlandii, seryjnie produkowaną maszyną napędzaną prądem jest Pipistrel Alpha Electro.

Fiński koncern energetyczny zapewnia, że wykorzystanie w pełni elektrycznych silników w lotnictwie jest najbardziej efektywne w małych samolotach, natomiast  w większych samolotach pasażerskich może sprawdzić się technologia hybrydowa.

– Uważamy, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Jesteśmy pionierami rozwoju technologicznego i geograficznej ekspansji sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych w krajach nordyckich. Chcemy dziś wykorzystać zdobyte doświadczenie i budować oraz rozwijać analogiczną infrastrukturę dedykowaną lotnictwu elektrycznemu, które ma duży potencjał wzrostu – komentuje  Heli Antila, wiceprezes ds. technologii Fortum.

Pipistrel Alpha Electro to dwumiejscowy samolot szkoleniowy, którego konstrukcja została sfinansowana m.in. z udziałem środków z unijnego programu Horyzont 2020. W prototypie, w którego budowę zaangażował się m.in. Siemens, zastosowano baterie o pojemności 17 kWh oraz ważący 14 kg silnik o mocy 85 kW. Waga samolotu z bateriami wynosi 350 kg.

W realizowanym w Finlandii projekcie Pipistrel Alpha Electro będzie wykorzystywany, poza zbieraniem danych badawczych, także do szkolenia pilotów.

– Dzięki uczestnictwu w pierwszym fińskim projekcie samolotu elektrycznego zdobędziemy cenną wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach, ich żywotności oraz poboru mocy podczas różnych faz lotu. Będziemy mogli zastosować tę wiedzę w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej – mówi Tapio Poutiainen, manager projektu z Fortum.

Konstruktorzy Pipistrel Alpha Electro chwalą się, że koszt energii elektrycznej potrzebnej do wykonania godzinnego lotu elektrycznym Pipistrel Alpha Electro ma wynosić tylko około 2 euro.

– Samolot elektryczny jest tańszy w użytkowaniu w porównaniu z jednostkami konwencjonalnymi, co pozwala na naukę pilotażu większej liczby osób – zarówno entuzjastów lotnictwa, jak i tych, którzy dopiero marzą o karierze zawodowego pilota. Bazując na prognozach możemy stwierdzić, że wykorzystanie samolotu elektrycznego w szkołach pilotażu mogłoby zmniejszyć koszt nauki nawet o jedną trzecią – dodaje Janne Vasama z Helsińskiego Stowarzyszenia Samolotów Elektrycznych.

Pierwszy start Pipistrel Alpha Electro z lotniska Helsinki-Malmi zaplanowano na koniec przyszłego miesiąca.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW. Można stawiać turbiny nowe, lub używane. Krótkie pr czytaj dalej...

szukamy ekipy montaż instalacji PV pod Koninem

Szukamy doświadczonej ekipy do montażu mikro instalacji fotowoltaiki na terenie Konina między Poznan czytaj dalej...

szukamy podwykonawców instalacji fotowoltaliki

Szukamy doświadczonych samodzielnych ekip, podwykonawców instalacji PV najlepiej z okolic Łodzi, War czytaj dalej...

Poszukiwani dyrektorzy placówek bankowych do projektów OZE.

Katana Konsulting zaprasza do współpracy przy finansowaniu pomostowym projektów OZE dla naszych Klie czytaj dalej...