Kolejny europejski kraj buduje sieć stacji szybkiego ładowania EV

Kolejny europejski kraj buduje sieć stacji szybkiego ładowania EV
Fot. ABB

Islandia wdraża ambitny plan, który ma zwiększyć wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii. W ramach inicjatywy zachęca do korzystania z pojazdów elektrycznych.

Jak zaznacza ABB, którego technologie pomogą w budowie sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych w Islandii, przez lata ten kraj w zbyt dużym stopniu polegał na dostawach ropy z zagranicy. Stało się to impulsem do wytężonych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju kraju. Obecnie 80 procent energii wykorzystywanej na wyspie pochodzi z zasobów niekopalnych, wśród których przodują energia wodna i geotermalna.

Zdolność do samodzielnego zaspokojenia własnych potrzeb energetycznych ma ogromne znaczenie dla naszej niezależności – podkreśla Jón Björn Skúlason, dyrektor Icelandic New Energy, spółki, która koordynuje ogólnokrajowe inicjatywy prowadzone przez instytucje rządowe, przemysłowe i badawcze.

REKLAMA

Paliwa kopalne nadal odpowiadają za 20 procent całkowitego zużycia energii w Islandii, ale tamtejszy rząd wprowadził finansowany przez państwo program mający na celu rozpowszechnienie korzystania z pojazdów elektrycznych. Efekty są już widoczne. Po islandzkich drogach jeździ obecnie ponad 6 tys. e-samochodów. Tymczasem w 2014 roku było ich zaledwie 90.

Wzdłuż słynnej, okrążającej wyspę Drogi 1, której długość wynosi 1332 km, zainstalowano już ponad 20 stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych firmy ABB. Urządzenia działają w ekstremalnych warunkach klimatycznych.

– Klimat na Islandii jest jednym z najbardziej wymagających na świecie. Zdarza się, że temperatura spada poniżej -30 stopni. Do tego dochodzi duże stężenie soli, mgły morskie, wilgotność powietrza i nawałnice – mówi Bjarni Már Júlíusson, dyrektor generalny ON Power, zakładu energetycznego należącego do Reykjavik Energy.

REKLAMA

Stabilna infrastruktura stacji ładowania pojazdów elektrycznych ma kluczowe znaczenie, jeżeli Islandia chce zrealizować swoje plany i mieć w stu procentach zrównoważoną gospodarkę energetyczną. – Na początku w mieszkańcach przeważał sceptycyzm, ale teraz e-samochody są na drogach i wiemy, że już na nich zostaną – dodaje Skúlason.

Na stacjach ABB samochód elektryczny ma być w pełni ładowany w czasie 15-30 minut. Wszystkie stacje korzystają z zaawansowanych usług autoryzacji użytkowników i płatności online. Urządzenia działają 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a zdalna łączność cyfrowa ma umożliwiać stałe monitorowanie urządzenia z dowolnego miejsca na wyspie.

Dzięki tej usłudze ON Power ma dostęp do danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na proaktywną kontrolę stanu technicznego stacji. ABB zapewnia w pełni elastyczny podgląd całej sieci. Operator może w ten sposób upewniać się, że system pracuje sprawnie nawet w temperaturze -35 st. C.

Stacje ładowania są podłączone do Microsoft Azure, czyli platformy obliczeniowej w chmurze, aby zapewniać większą wydajność sieci. Technicy mogą zdiagnozować ponad 90 proc. wszystkich błędów i rozwiązać 60 procent z nich zdalnie, bez konieczności pojawienia się na miejscu. A jednocześnie ON Power może informować swoich klientów o wszelkich zdarzeniach na bieżąco.

W przypadku wystąpienia błędu, ABB zazwyczaj może zdalnie zrestartować stację ładowania, co jest niezwykle pomocne na Islandii ze względu na duże odległości i trudne warunki pogodowe, które utrudniają wysyłanie personelu serwisowego w teren – podkreśla Óskar Gústavsson, kierownik sprzedaży w Johan Rönning, dystrybutora ABB na terenie Islandii.

ABB zaznacza, że stało się globalnym liderem w technologii szybkiego ładowania DC wykorzystującej łączność sieciową, a do tej pory  60 krajach zamontowano już ponad 6,5 tys.  szybkich ładowarek prądu stałego tej firmy.

red. gramwzielone.pl