Słupskie wodociągi eksploatują elektryka ładowanego z OZE. Jakie koszty?

Słupskie wodociągi eksploatują elektryka ładowanego z OZE. Jakie koszty?
Fot. Wodociągi Słupsk
REKLAMA

Zajmująca się obsługą wodociągów na terenie Słupska i okolic spółka „Wodociągi Słupsk” rozpoczęła eksploatację samochodu elektrycznego, który jest doładowywany dzięki energii produkowanej przez należące do niej instalacje.

Wykorzystywany przez „Wodociągi Słupsk” samochód elektryczny Nissan e-NV200 z silnikiem o mocy 80 kW posiada zasięg wynoszący według danych katalogowych około 175 km, ale spółka szacuje na podstawie dotychczasowej eksploatacji, że realne jest pokonanie dystansu około 100 km.

Tryb użytkowania tego pojazdu umożliwia spółce doładowywanie go z posiadanych nadwyżek energii, które wyprodukowano ze znajdujących się na miejscu instalacji OZE – z wytwarzanego przez spółkę biogazu, a wkrótce także z własnej instalacji fotowoltaicznej.

Pojazd jest wykorzystywany do zbierania drogą radiową informacji z wodomierzy, których spółka obsługuje około 20 tysięcy.

Ładowanie samochodu prądem ze zwykłego gniazdka zajmuje do 9 godzin, a – jak zauważa pracownik słupskiej spółki – realne jest skrócenie tego czasu o ponad połowę, jednak nie wymaga tego sposób eksploatacji pojazdu, który jest wykorzystywany na jedną zmianę.

Ile kosztuje ładowanie?

W przypadku energii produkowanej przez „Wodociągi Słupsk” koszt przejechania 1 km wynosi ok. 2,8 gr., zaś przy wykorzystaniu energii elektrycznej z sieci – 6,9 gr. Przejechanie 1 km samochodem spalinowym o podobnych parametrach kosztuje firmę niemal 10 razy więcej niż w przypadku zasilania energią produkowaną przez spółkę. Ponadto niższe są koszty podatkowe, eksploatacyjne i środowiskowe – wylicza spółka wodociągowa ze Słupska.

Prezes spółki „Wodociągi Słupsk” Andrzej Wójtowicz zapewnia w materiale „Głosu Pomorza”, że kierowana przez niego firma planuje dalsze rozwijanie potencjału własnych odnawialnych źródeł energii.

Widzimy, że możemy stworzyć pewien model biznesowy po to, aby takie auta serwisowe były opłacalne bardziej niż auta dieslowskie – zapewnia.

Współtworzony przez spółkę wodociągową ze Słupska klaster energii „Słupski Klaster Bioenergetyczny” został ostatnio nagrodzony z wyróżnieniem w przeprowadzonym przez Ministerstwo Energii konkursie, w którym przyznano certyfikaty pilotażowych klastrów energii.

Więcej o planach słupskiego klastra w artykule: W Słupsku powstaje klaster energii.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (12)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Janek |
Kolejna mądra polityka firmy a w zasadzie jej prezesa... a gdzie inne zakłady wodociągów, spółdzielnie mieszkaniowe i inne tego typu podmioty na co czekacie !!!!.... wzorem niech będzie: Spółdzielnia Mieszkaniowa Wrocław Południe. Czesta oszczędność, własne OZE.
Agat |
Oj, nie spiesz się tak, bo jak się rozbujasz z OZE to ci na chleb może braknąć...
MEW |
Czy wodociągi zapłaciły akcyzę za energię, którą zasilają ten samochód?
MEW |
Czy wodociągi zapłaciły akcyzę za energię, którą zasilają ten samochód?
Kris |
"Jakie koszty?"... no właśnie... Jakie?!???? podanie jedynie kosztu samego prądu jest rozbrajającą naiwnością małego chłopca...! Po uwzględnieniu amortyzacji zakupu auta (jednozmianowa...), kosztu wymiany akumulatorów po 5 latach... i jasno wychodzi ze to utopia lub droga zabawka... Dokąd naukowcy nie opracują lepszego sposobu magazynowania energii od drogich, nietrwałych i nieekologicznych akumulatorów zapomnijcie o "elektrykach"... Ma to uzasadnienie jedynie jako tzw melex w zamkniętych halach lub w dużych zagęszczeniach ludności.
CoNieCo |
Kris, dobrze wiesz, że akumulatorów nie ,,wymienia się" lecz sprzedaję bo na rynku magazynów energii mają swoją wartość.Akumulatory wymagają rekonfiguracji najwcześniej po 9 latach - a to diametralnie zmienia matematykę jaką chcesz pokazać w niekorzystnym świetle....
TT |
@Kris- skoro już zabrałeś głos to warto by zasięgnąć więcej informacji niż propagandowe slogany wałkowane przez naiwnych chłopców. Twoje zabobony wyjaśnił w części @CoNieCo, a ze swej strony polecam https://electricmobility.expert/koszt-wymiany-akumulatora-w-samochodzie-elektrycznym-nissan-rusza-z-projektem-wymiany-akumulatorow-w-modelach-leaf/ Cena akumulatora na teraz, a jaka będzie za 5 czy 8 lat- jesteś pewien czy drogo. To może przewidzisz jaka będzie cena paliwa za 5 lat. Takim melexem jak to nazywasz zostawiam większość aut spalinowych przy ruszaniu spod świateł, dopiero potem dociera do nich i zaglądają , że to jednak nie taki melex.
Tomek |
użytkuje nissan leafa od 2 lat a auto jest z 2011 I bateria stracila okolo 5% pojemnosci, te baterie wytrzmaja 20lat, wiecej niz przecietne auto...
Dominik |
Tomku a w jakiej części Polski można spotkać twojego Nissana by zobaczyć i poznać auto?
Patryk |
Bardzo dobry pomysł o tym samochodzie dużo można dowiedzieć się z forum samochodyelektryczne.org dzięki użytkownikom Nissana e-NV200 i polecam go wszystkim.
Patryk |
Bardzo dobry pomysł o tym samochodzie dużo można dowiedzieć się z forum samochodyelektryczne.org dzięki użytkownikom Nissana e-NV200 i polecam go wszystkim.
hero |
@TT Jak ktoś tak jak ty wykorzystuje samochód tylko po to, aby ruszyć z piskiem spod świateł, to taki melex faktycznie jest spoko zabawka. Choć za cenę 160 tys, jestem w stanie kupić naprawdę niezłą brykę, która dorówna twojej w krótkim sprincie spod świateł ale również przejedzie za jednym zamachem 800 km ze średnią prędkością podróżną 140-160 km/h, czego twój melex nie zrobi nigdy. I to jest generalna i zasadnicza różnica póki co.

Giełda OZE

Poszukuję Inwestora 2MW PV i 2MW Biogazownia

Inwestycja zlokalizowna w okolicach Zielonej Gory, posiadamy 3 lokalizacje pod biogazownie łącznie m czytaj dalej...

Sprzedam 600 kW PV na dachu

Sprzedam spółkę celową. 600 kW PV na dachu z przyznaną dotacją i wygraną aukcją. czytaj dalej...

Biogazownię rolniczą

Sprzedam biogazownię rolniczą o mocy 0,8 MWh czytaj dalej...

Sprzedam projekt PV 0,99 MW

Chcielibyśmy zaproponować Państwu sprzedaż projektu elektrowni fotowoltaicznej o mocy 0,99 MW. Proje czytaj dalej...