Słupskie wodociągi eksploatują elektryka ładowanego z OZE. Jakie koszty?

Słupskie wodociągi eksploatują elektryka ładowanego z OZE. Jakie koszty?
Fot. Wodociągi Słupsk

Zajmująca się obsługą wodociągów na terenie Słupska i okolic spółka „Wodociągi Słupsk” rozpoczęła eksploatację samochodu elektrycznego, który jest doładowywany dzięki energii produkowanej przez należące do niej instalacje.

Wykorzystywany przez „Wodociągi Słupsk” samochód elektryczny Nissan e-NV200 z silnikiem o mocy 80 kW posiada zasięg wynoszący według danych katalogowych około 175 km, ale spółka szacuje na podstawie dotychczasowej eksploatacji, że realne jest pokonanie dystansu około 100 km.

Tryb użytkowania tego pojazdu umożliwia spółce doładowywanie go z posiadanych nadwyżek energii, które wyprodukowano ze znajdujących się na miejscu instalacji OZE – z wytwarzanego przez spółkę biogazu, a wkrótce także z własnej instalacji fotowoltaicznej.

REKLAMA

Pojazd jest wykorzystywany do zbierania drogą radiową informacji z wodomierzy, których spółka obsługuje około 20 tysięcy.

Ładowanie samochodu prądem ze zwykłego gniazdka zajmuje do 9 godzin, a – jak zauważa pracownik słupskiej spółki – realne jest skrócenie tego czasu o ponad połowę, jednak nie wymaga tego sposób eksploatacji pojazdu, który jest wykorzystywany na jedną zmianę.

Ile kosztuje ładowanie?

REKLAMA

W przypadku energii produkowanej przez „Wodociągi Słupsk” koszt przejechania 1 km wynosi ok. 2,8 gr., zaś przy wykorzystaniu energii elektrycznej z sieci – 6,9 gr. Przejechanie 1 km samochodem spalinowym o podobnych parametrach kosztuje firmę niemal 10 razy więcej niż w przypadku zasilania energią produkowaną przez spółkę. Ponadto niższe są koszty podatkowe, eksploatacyjne i środowiskowe – wylicza spółka wodociągowa ze Słupska.

Prezes spółki „Wodociągi Słupsk” Andrzej Wójtowicz zapewnia w materiale „Głosu Pomorza”, że kierowana przez niego firma planuje dalsze rozwijanie potencjału własnych odnawialnych źródeł energii.

Widzimy, że możemy stworzyć pewien model biznesowy po to, aby takie auta serwisowe były opłacalne bardziej niż auta dieslowskie – zapewnia.

Współtworzony przez spółkę wodociągową ze Słupska klaster energii „Słupski Klaster Bioenergetyczny” został ostatnio nagrodzony z wyróżnieniem w przeprowadzonym przez Ministerstwo Energii konkursie, w którym przyznano certyfikaty pilotażowych klastrów energii.

Więcej o planach słupskiego klastra w artykule: W Słupsku powstaje klaster energii.

red. gramwzielone.pl