Rząd dopłaci po 25 tys. zł do aut elektrycznych?

Rząd dopłaci po 25 tys. zł do aut elektrycznych?
Minister energii Krzysztof Tchórzewski. Fot. Ministerstwo Energii
REKLAMA

Minister energii już w przyszłym roku chciałby dopłacać do zakupu samochodów elektrycznych. Wsparcie miałoby objąć na początek kilkadziesiąt tysięcy pojazdów rocznie. Z zestawienia przygotowanego przez portal WysokieNapiecie.pl wynika, że byłaby to jedna z lepszych ofert w Europie.

W czwartek Sejm przegłosował dalsze prace nad ustawą wprowadzającą opłatę emisyjną od benzyny i oleju napędowego (8 gr netto na litrze). Pieniądze z opłaty i trzech innych źródeł mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (na walkę z zanieczyszczeniem powietrza) oraz nowotworzonego Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

W ramach tego funduszu planujemy dofinansowanie zakupu kilkudziesięciu tysięcy samochodów elektrycznych wraz z budową ok. 20 tys. punktów ładowania w całym kraju. W 2019 r. dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego mogą już wynieść ok. 25 tys. zł na pojazd. W kolejnych latach wysokość wparcia będzie zależna od potrzeb klientów i kształtowania się rynku – poinformował podczas pierwszego czytania projektu ustawy minister energii Krzysztof Tchórzewski.

Oświadczenie ministra zaskoczyło nawet jego współpracowników. Pytani przez dziennikarzy WysokieNapiecie.pl o szczegóły, nie byli wczoraj w stanie skomentować tej zapowiedzi. Do tej pory rząd nie przewidywał dopłat do osobowych samochodów elektrycznych, choć możliwość taką otwiera procedowana właśnie ustawa.

Z opublikowanych tydzień temu danych wynika, że Polska jest się na przedostatnim miejscu w UE pod względem rejestracji nowych aut elektrycznych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców lub liczbę rejestracji i nowych aut spalinowych.

Dzisiaj samochody elektryczne kosztują zwykle od 50 proc. do 100 proc. więcej, niż porównywalne do nich wersje spalinowe. Europejski Fundusz Leasingowy wyliczył pod koniec ubiegłego roku, że przy dwukrotnie droższym modelu auta elektrycznego jego użytkowanie przez 3 lata kosztuje o 28 proc. więcej, niż wersji spalinowej, chociaż – przy założeniu wysokiej wartości rezydualnej auta (utrzymaniu jego wysokiej ceny po pierwszych trzech latach) – różnica może się praktycznie całkowicie zatrzeć.

A jak proponowane przez ministra energii dopłaty wyglądałyby na tle subsydiów proponowanych w innych państwach? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl

Zobacz również

Komentarze (19)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Aa |
Kiełbasa wyborcza
Tchórz |
Widze że komentarze usuwa portal.MASAKRA tak bronicie swojego prezesunia TCHÓRZA ?.Przecież on nie ma pojęcia o OZE
Janek |
Dokładnie....
Antywęgiel |
Ten typ wielokrotnie pieprzył różne głupoty, to jedna z jego bezmyślnych i nieprawdziwych zapowiedzi. Na niego już czas na śmietnik historii !!! Szkodnik, niszczyciel energetyki odnawialnej, wielbiciel węgla i wielomiliardowych dopłat do jego wydobycia z naszej kasy.
dr.props |
i tak wole moje V8 niż ten szmelc elektryczny.
Tchórz |
Wybory przegracie z takimi ministrami Ha Ha....Położyliście OZE . Macie zasmolone oczy tym węglem i tym całym smogiem....Czas przetrzeć oczeta DZIADY
alladyn-solar-batt |
,,dr.props | 2018-05-11 09:28:54 i tak wole moje V8 niż ten szmelc elektryczny."- Twój ,,nie" szmelc (lecz ropopochodnych smarowóz) zanieczyszcza rok w rok wyciekami płynów eksploatacyjnych dziesiątki tysięcy litrów wody. Szmelc elektryczny tego nie czyni. Dlatego niebawem Twoje solenie będzie nieistotne, a Twój V8 będzie miał zakaz wjazdu do tak licznych miejsc, że zanim w niego wsiądziesz długo będziesz klikał w internecie by zobaczyć gdzie jednak wjedziesz. Wystarczy podjechać na parking pod np. Mc Donalda i tam na kostce miejsc parkingowych widać efekty po parkowaniu ,,nie szmelców"...
IXI |
Jeśli rząd dopłaci, to zagranicznym producentom aut elektrycznych. Obce koncerny już zacierają ręce.
trifinder |
Mysle ze jest to najgorszy pomysl i jeszcze wieksze zlodziejstwo niz za platformy. Juz dzis wiadomo ze dotacje dostana najbardziej wplywowi ludzie w kraju, bedzie straszne mataczenie komu to dac. Lepiej podzielic to po rowno czyli po mniej dla sprzedaży krajowej. A trzymac dobra cene dla eksportu.
Zb1g |
Nie ma się co podniecać. Jak rząd mówi że zabierze - to zabierze. Jak rząd mówi, że da - to mówi. Wszak idą wybory i zaczęły się igrzyska i kiełbasa wyborcza.
TT |
Panowie, oczywistym jest , że słowa dotrzymają lecz jak zwykle po Polsku się skończy na kwocie o jedne zero mniej. Jestem przeciwny wszelakim dotowaniem, ale jak czytam o wyższości V8 to mam wrażenie, że nawet 50 tys. dopłaty nie zmieni mentalności wielu zacofanych jednostek w polskiej rzeczywistości. Jak mamy budować nowoczesne i odpowiedzialne państwo jak ludzie publicznie przyznają się, że są ograniczeni.
Zielona pyra |
Nawet gdyby dopłacali 50% to nazistowskiego ścerwa nawet kijem nie tknę
SPS |
@dr.props: miałem V8, mam EV i powiem tak: V8 dobre tylko na dalekie dystanse ("duże silniki nie lubią małych odległości"); EV świetne do kręcenia się "po miejscu" i codziennego dojazdu do pracy, czyli 90% dystansu robione przez 95% kierowców.
Deuter |
Pan Minister chciał powiedziec że rząd zwróci CZĘŚĆ podatku VAT zapłaconego przez obywatela przy zakupie EV :-) no ale zaoferowanie obywatelowi DOPŁAty do jego EV i to w kwocie aż 25tys złotych brzmi o wiele lepiej !!! :-)
AST |
Jest prawdą, że postęp w ochronie środowiska musi być ale jeżeli ma się dopłacić do samochodów elektrycznych to i do hybrydowych bo to jest na obecną chwilę lepsze rozwiązanie. Myślę, że w tym planie ministra jest drugie dno.
ProfZbieraczZnaczków |
@AST Oczywiście, że jest drugie dno. Myślę, że chodzi tu o uzasadnienie dla budowania w Polsce nowych bloków energetycznych (węglowych) oraz EJ. Więcej EV=widoczny wzrost zapotrzebowania na energię, a "dopłata" to będzie zapewne prosty zwrot części VAT (naliczonego sobie wcześniej do transakcji zakupu przez państwo), Takim to kolejarskim sposobem (nic nie dając od siebie), min Tchórz chciałby namówić nas na zakup EV i uzyskać potwierdzenie konieczności wzrostu mocy w BigEnergy. Brak zakupu auta EV to jest dokładnie taki sam wpływ do US jak zakup i zwrot VAT, więc nic nie zyskuje i nic nie traci. Dlatego też nie uwzględnia Hybryd, które rzeczywiście są obecnie najlepszym rozwiązaniem ale nie potrzebują tyle prądu!.. Mam nadzieję, że już nie zdąży zrealizować tego planu:-)
AST |
Wpływy z nowego podatku to dokładnie 2 miliardy złotych rocznie bo produkujemy rocznie 20 000 tys. m3 paliw ciekłych.
Polska Radomiem Europy |
Leśny dziadek bez wiedzy znów się wypowiada o czymś o czym nie ma bladego pojęcia.
Felek |
Momęcik - czy tylko ja o tym wiem że nasz rząd nie ma własnego gorsza? To wszystko co da to jest z naszych podatków.

Reklama

Baza firm

Znajdź instalatora w swojej okolicy + Dodaj firmę

Giełda OZE

Projekty PV gotowe do jesiennej aukcji-pakiet 24,3 MW

Sprzedam pakiet 26 projektów PV umieszczonych w 5 spółkach celowych o łącznej mocy 24,3 MW. Projekt czytaj dalej...

Sprzedam projekty PV do 1 MW do jesiennej aukcji

Sprzedam projekty PV o mocy do 1 MW gotowe do najbliższej aukcji. 10 projektów w spółkach celowych. czytaj dalej...

Grunt pod Fotowoltaikę - dzierżawa

Wydzierżawię grunt pod farmę fotowoltaiczną lub inne inwestycje. Podstawowe informacje dotyczące czytaj dalej...

Poszukujemy gruntów pod farmy fotowoltaiczne

Wydzierżawimy działki pod farmy fotowoltaiczne. Wymagana powierzchnia działki min 2 ha oraz brak MPZ czytaj dalej...