Skandynawskie stolice połączy sieć ultraszybkich ładowarek

Skandynawskie stolice połączy sieć ultraszybkich ładowarek
Fot. Fortum Norge, flickr cc
REKLAMA

Fiński koncern energetyczny Fortum rozpoczął budowę systemu ultraszybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych na trasie między stolicami Norwegii, Szwecji i Finlandii.

Pierwszą ze stacji uruchomiono właśnie na trasie między Oslo i Sztokholmem, w Nygårdskrysset, 20 km na południe od stolicy Norwegii. Cała sieć ma powstać w tym roku, a udostępnienie ultraszybkich ładowarek ma zapewnić pokonanie samochodem elektrycznym trasy między skandynawskimi stolicami w takim samym czasie jak samochodem spalinowym.

Fortum zapewnia, że skorzystanie z tej infrastruktury pozwoli naładować samochód elektryczny 7 razy szybciej niż z wykorzystaniem dostępnych na rynku szybkich ładowarek.

Ładowarki określane przez Fortum jako szybkie mogą pracować z mocą 50 kW, co umożliwia naładowanie elektryka do 80 proc. pojemności baterii w czasie około 30 minut.

Ładowarki w standardzie do 22 kW potrzebowałyby na to do 4 godzin, natomiast ultraszybkie ładowarki, które Fortum zaczyna instalować w Skandynawii, mają moc 350 kW, co umożliwia naładowanie samochodu elektrycznego w czasie około 10 minut do stanu pozwalającego na pokonanie ok. 250 km. 

Pierwszą szybką stację ładowania w standardzie 50 kW Fortum postawił w Norwegii już w roku 2012. Obecnie fiński koncern posiada tam już 1,2 tys. punktów ładowania, z czego 500 działa w standardzie szybkiego ładowania.

Tylko w ubiegłym roku Norwegowie zarejestrowali 33 tys. samochodów napędzanych wyłącznie energią elektryczną, a także 29,1 tys. hybryd typu plug-in. Udział w rynku tych pierwszych wyniósł 20,8 proc., a drugich – 18,3 proc.  

Obecnie w  Norwegii działa w sumie ok. 8,3 tys. publicznie dostępnych, standardowych punktów ładowania, a także ok. 2 tys. szybkich ładowarek.

Norwegowie chcą wycofać się ze sprzedaży aut spalinowych już w roku 2025.

Szwedzi w ubiegłym roku zarejestrowali 4,2 tys. samochodów elektrycznych oraz 15,8 tys. hybryd ładowanych z gniazdka. Udział w ogólnej liczbie rejestracji wyniósł odpowiednio 1,1 proc. i 4,1 proc. Na koniec 2017 r. w Szwecji działało ponad 2,36 tys. publicznie dostępnych standardowych stacji ładowania oraz 2,37 tys. szybkich ładowarek.

Natomiast Finowie w ubiegłym roku zarejestrowali niewiele ponad 500 aut napędzanych wyłącznie energią elektryczną oraz ponad 2,5 tys. hybryd ładowanych z gniazdka. Kierowcy aut elektrycznych w tym kraju mogą na razie korzystać z ponad 700 standardowych, publicznych punktów ładowania oraz ponad 240 szybkich ładowarek.

red. gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

Zobacz również

Komentarze

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu

Giełda OZE

Vestasy: V-90, V-80, 80-100m wieza

oferta uzywanych turbin wiatrowych do demontazu: Vestasy 2MW, V-90, V-80, wieze 80-100m, czytaj dalej...

Elektrownia fotowoltaiczna 16,32MW

Elektrownia fotowoltaiczna 16,32MW Położenie - Kamień Mały gmina Witnica województwo Lubuskie, tere czytaj dalej...

FARMY FOTOWOLTAICZNE - KUPIĘ

Kupimy projekty budowy farm fotowoltaicznych z pełną dokumentacją w tym z prawomocnym pozwoleniem na czytaj dalej...

Celowe spółki z o.o. z projektami PV : od 1 do 10 MW

Sprzedam w atrakcyjnej cenie celowe spółki z o.o. z projektami PV w zachodnio-północnej Polsce. I czytaj dalej...