Dzięki autobusom elektrycznym w Ostrowie Wlkp. zostanie co roku mln zł

Dzięki autobusom elektrycznym w Ostrowie Wlkp. zostanie co roku mln zł
Fot. Ursus Bus

Podpisano umowę na zakup sześciu autobusów elektrycznych dla Ostrowa Wielkopolskiego, po którym jeżdżą już cztery autobusy z napędem elektrycznym. Lokalne władze oszacowały, jakie korzyści eksploatacja takich autobusów da lokalnej gospodarce.

Dostawcą nowych autobusów będzie wyłoniona w przetargu przez ostrowski Miejski Zakład Komunikacji firma Ursus Bus S.A. Propozycja drugiego oferenta, firmy Solaris, która wygrała wcześniejszy przetarg na cztery „elektryki” jeżdżące już po ostrowskich ulicach, była o ponad 600 tys. zł wyższa. Wartość podpisanej umowy wynosi 15,35 mln zł, z czego aż 85 proc., czyli ponad 13 mln zł to pozyskana przez miasto dotacja unijna.

Nowe autobusy swoim wyposażeniem nie będą różnić się od elektrycznych Solarisów, które od ubiegłego roku jeżdżą po ostrowskich ulicach. Każdy 12-metrowy pojazd będzie miał 24 miejsca siedzące i mógł łącznie przewozić 75 pasażerów. Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 kW, a dodatkowo będą doładowywane podczas jazdy energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania – komentuje Janusz Marczak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

REKLAMA

Miejska spółka Centrum Rozwoju Komunalnego podkreśla, że  zakup autobusów jest tylko częścią szerszego projektu elektromobilności w Ostrowie i ofensywy energetycznej miasta.

Autobusy elektryczne zasilane będą własną energią wytwarzaną przez Ostrowski Zakład Ciepłowniczy. Takie rozwiązanie działa już w przypadku 4 pierwszych ostrowskich „elektryków”.

To konkretny przykład właściwej i efektywnej współpracy miejskich spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego. OZC zyskuje na sprzedaży energii wytwarzanej także z własnej biomasy, a MZK zasila autobusy dużo taniej. Już pierwsze 2 miesiące działania tego innowacyjnego systemu przyniosły rzeczywiste oszczędności finansowe – wskazuje Bartosz Ziółkowski, prezes Centrum Rozwoju Komunalnego.

REKLAMA

CRK wylicza, że w skali roku przy 4 pierwszych autobusach elektrycznych w ten sposób około 0,5 mln zł pozostanie w Ostrowie Wlkp., w miejskim sektorze komunalnym. Docelowo przy ładowaniu kolejnych 6 autobusów własną energią z OZE może to być nawet ponad 1 mln zł rocznie, który pozostanie w lokalnej gospodarce Ostrowa.  

Zakup 6 nowych autobusów elektrycznych jest częścią wielowymiarowego projektu pn. Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Całkowita wartość inwestycji to 42,5 mln zł, a dofinansowanie z pieniędzy unijnych wynosi 31,7 mln zł.

W Ostrowie Wielkopolskim ostatnio powołano miejską spółkę CRK Energia, która zajmie się wdrażaniem idei tzw. Ostrowskiego Rynku Energetycznego. Jak podkreślają autorzy tego projektu, wpisuje się on w trend budowania energetyki rozproszonej.

Przewidywane rezultaty utworzenia Ostrowskiego Rynku Energetycznego to redukcja pieniędzy wypływających z miasta na zakup energii o 50 mln zł rocznie. Więcej na ten temat: Ostrów Wlkp. zaczyna tworzenie lokalnego rynku energii.

red. gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.