Ładowarki o mocy 13 MW na lotnisku w Amsterdamie. Energia tylko z OZE

Ładowarki o mocy 13 MW na lotnisku w Amsterdamie. Energia tylko z OZE
Fot. Heliox

Największe holenderskie lotnisko Schiphol staje się najbardziej „zielonym” lotniskiem na świecie. Wcześniej jego operator zapowiedział przejście na 100 proc. energii odnawialnej, a teraz zainstalowano tam stacje ładowania pojazdów elektrycznych o łącznej mocy aż 13 MW.

W ubiegłym roku operator holenderskich lotnisk, Royal Schiphol, w tym lotniska w Amsterdamie, zawarła umowę z holenderskim koncernem energetycznym Eneco, dzięki której zarządzane przez niego lotniska już od początku 2018 r. będą korzystać wyłącznie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

Lotniska Schiphol, Rotterdam the Hague, Eindhoven i Lelystad zostaną zasilonę energią pochodzącą z farm wiatrowych w ilości 200 GWh w skali roku. Jak zwraca uwagę Royal Schiphol Group, tyle odpowiada mniej więcej rocznej konsumpcji 60 tys. gospodarstw domowych.

REKLAMA

Od 2020 r. cała energia dla Royal Schiphol Group ma pochodzić z farm wiatrowych holenderskiego operatora Eneco, z których część dopiero powstanie dzięki zawartej umowie PPA.

Zielona energia będzie kupowana przez Royal Schiphol Group od Eneco przez 15 lat.

Schiphol, trzecie największe lotnisko w Europie, również mocno stawia na transport elektryczny, a w tym celu zrealizowano tam 109 stacji ładowania o łącznej mocy aż 13 MW, które mają obsługiwać flotę 100 w pełni elektrycznych autobusów pokonujących w ciągu dnia łączny dystans 30 tys. km.

Na amsterdamskim lotnisku postawiono 23 stacje ładowania w standardzie 450 kW, a także 86 ładowarek o łącznej mocy 30 kW. Szybkie ładowarki mają zapewniać ładowanie autobusów w czasie 2-4 minut, w trakcie postoju na przystankach. Natomiast stacje w standardzie 30 kW posłużą do ładowania autobusów w porze nocnej.

REKLAMA

Maksymalna moc ładowarek oferowanych przez Heliox, tzw. Opportunity Charge Systems sięga 600 kW.

Holenderski producent stacji ładowania ma już na koncie inne duże realizacje – m.in. w Eidhoven zrealizował stacje ładowania o łącznej mocy 4 MW, a do Differdange w Luksemburgu dostarczył ładowarki o mocy 9 MW. Do Helsinek dostarczono stacje ładowania o mocy 3 MW, a do Kolonii i Kopenhagi – o mocy ok. 1 MW.

Connexxion, przewoźnik obsługujący komunikację w Amsterdamie, zapewnia, że do 2021 r. 3/4 jego floty będą stanowić autobusy elektryczne. 

Wyłącznie energią odnawialną zasilany jest w Holandii transport kolejowy narodowego przewoźnika Nederlandse Spoorwegen (NS).

Holenderski rząd przyjął, że do 2050 r. cały kraj ma zakończyć wytwarzanie jakichkolwiek emisji gazów cieplarnianych. Wycofanie się z produkcji energii z węgla ma nastąpić już do 2030 r.

red. gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.