Toyota wprowadza autobusy na wodór, które wspomogą sieć

Toyota wprowadza autobusy na wodór, które wspomogą sieć
Toyota Sora. Fot. Toyota

Toyota Sora, miejski autobus elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi, trafiła do sprzedaży w Japonii. Wodorowe autobusy Toyoty mają w razie potrzeby wspierać w sytuacjach kryzysowych sieć energetyczną.

Japoński koncern przewiduje, że przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Tokio w 2020 roku w japońskich miastach pojawi się ponad 100 autobusów na ogniwa paliwowe. Największym zainteresowaniem Toyota Sora ma się cieszyć ze strony władz miasta Tokio, w którym obecnie pracuje kilka takich pojazdów.

Toyota Sora została wyposażona w napęd Toyota Fuel Cell System (TFCS), który został opracowany dla Toyoty Mirai, czyli pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu osobowego napędzanego wodorem.

REKLAMA

Model Sora można wyposażyć w zewnętrzne urządzenie wyjściowe o maksymalnej mocy 9 kW. Dzięki temu autobusy na wodór produkcji Toyoty mają stać się przy okazji elementem miejskiego systemu awaryjnego zaopatrzenia w prąd w sytuacjach kryzysowych. Jak wyliczają Japończycy, jeden taki pojazd może dostarczyć maksymalnie 235 kWh energii.

W pojeździe zastosowano zespół ogniw paliwowych Toyota FC Stack ze stałym elektrolitem polimerowym. Maksymalna moc wynosi 114 kW × 2 (155 KM × 2).

REKLAMA

Maksymalna moc silnika sięga 114 kW × 2 (155 KM × 2), a maksymalny moment obrotowy to 335 Nm x 2.

Autobus jest wyposażony w 10 zbiorników przy nominalnym ciśnieniu 70 MPa. W autobusie wykorzystano ponadto akumulator trakcyjny w technologii niklowo-wodorowej.

Pod koniec ubiegłego roku Toyota zapowiedziała budowę największej na świecie stacji ładowania pojazdów na wodór. Więcej na ten temat w artykule: Toyota postawi wielką stację ładowania wodorem. Energia tylko z OZE.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.