Fundusz Niskoemisyjnego Transportu zasili opłata emisyjna

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu zasili opłata emisyjna
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Rząd przyjął wczoraj projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakładającej utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który będzie zasilany m.in. z tzw. opłaty emisyjnej. Wpływy z opłaty emisyjnej, szacowane w skali roku na ok. 1,7 mld zł, zasilą też programy mające na celu walkę ze smogiem, które będzie nadzorować Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak zapewnia Ministerstwo Energii, które jest autorem przyjętej wczoraj przez rząd nowelizacji ustawy o biokomponentach i paliwach ciekłych, z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu finansowane będą projekty wymienione m.in. w rządowym Planie Rozwoju Elektromobilności, Krajowych Ramach Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych oraz ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Wsparcie w ramach Funduszu mają otrzymać inicjatywy związane z rozwojem elektromobilności, ale także z transportem opartym na paliwach alternatywnych m.in. CNG, LNG. Zakres projektów, na które ma trafiać dofinansowanie, ma być szeroki. Ministerstwo Energii wylicza, że wspierani mogą być m.in. producenci środków transportu, samorządy inwestujące w czysty transport publiczny, wytwórcy biokomponentów, jak i podmioty chcące zakupić nowe pojazdy. Fundusz ma wspierać także promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.

REKLAMA

Fundusz będą zasilać m.in. środki z budżetu państwa w ramach wpływów z podatku akcyzowego, wpływy z tytułu opłaty zastępczej oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego.

REKLAMA

Przyjęty przez rząd projekt ustawy zakłada także wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 l wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Obowiązek uiszczenia opłaty emisyjnej ma spoczywać na producentach benzyn silnikowych i olejów napędowych, importerach paliw silnikowych oraz podmiotach sprowadzających paliwa z innych państw UE.

Środki z opłaty emisyjnej stanowić będą przychód NFOŚiGW (85 proc.) i Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (15 proc.). Środki, które otrzyma NFOŚiGW, służyć mają realizacji projektów zmierzających do zmniejszenia szkodliwej emisji substancji gazowych, stałych i ciekłych powodujących zanieczyszczenie powietrza.

NFOŚIGW ma także zarządzać samym Funduszem Niskoemisyjnego Transportu. Dysponentem Funduszu ma być Ministerstwo Energii, a trzecim uczestnikiem wspierającym Funduszu działanie będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, który ma zapewnić obsługę bankową.

Przyjęty wczoraj przez Radę Ministrów projekt ustawy zakłada, że wejdzie ona w życie 1 stycznia 2019 r. Wcześniej jednak musi ją przyjąć parlament, a następnie podpisać prezydent.

red. gramwzielone.pl