GreenWay podał stawki ładowania samochodów elektrycznych

GreenWay podał stawki ładowania samochodów elektrycznych
Fot. Greenway Infrastructure Poland
REKLAMA

GreenWay Polska, największa w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, które dotąd były udostępniane bezpłatnie, ogłosiła wprowadzenie opłat za korzystanie z jej infrastruktury. Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja br.

Podstawową jednostką rozliczeniową w cenniku Greenway są kilowatogodziny. Dzięki temu rozliczenie usługi jest powiązane z ilością energii, jaką otrzymuje klient i która następnie jest wykorzystana do napędzania samochodu. – Przystępując do określania naszego cennika, zapytaliśmy naszych klientów, jaki jest optymalny sposób rozliczeń. Zdecydowana większość z nich opowiedziała się z kilowatogodzinami. Dzięki temu kierowca płaci dokładnie za to, co zużywa i co jest mu potrzebne do poruszania się elektrykiem – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.

Koszt jednej kWh został określony na 1,89 zł w przypadku ładowania prądem stałym i mocą do 50 kW oraz 1,19 zł przy ładowaniu prądu zmiennego z mocą do 22 kW.

Greenway zapewnia, że stawki uwzględniają wysokie koszty technologii szybkiego ładowania, utrzymania stacji oraz obsługi klienta, dlatego są  wyższe niż koszty ładowania w domu.

Niebagatelne znaczenie ma zdecydowanie krótszy czas ładowania niż w przypadku ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka w domu. Naładowanie akumulatorów na przejechanie 100 km na naszych stacjach zajmuje mniej niż 30 minut, zamiast kilku godzin w przydomowym garażu. Nasze ładowarki są dostępne na trasach i w dogodnie położonych lokalizacjach, takich jak centra handlowe, zatem umożliwiają dłuższe podróże – podkreśla Rafał Czyżewski.

Spółka zapewnia, że zaproponowane stawki dla usług szybkiego ładowania są jednymi z najniższych w Europie i plasują się poniżej europejskiej średniej, wynoszącej 2,36 zł/kWh dla szybkiej ładowarki i 1,98 zł/kWh dla stacji półszybkiej.

W cenniku Greenway pojawiła się też dodatkowa pozycja, czyli opłata za minuty przyłączenia do stacji po przekroczeniu pewnego czasu ładowania. Dla ładowania szybkiego prądem stałym naliczana będzie po 45 minutach, a dla ładowania prądem zmiennym – po 180 minutach. Stawka tej opłaty wynosi 0,40 zł za każdą minutę ponad wyznaczony limit. Jej wprowadzenie ma na celu zwiększenie dostępności ładowarek dla kolejnych użytkowników.

Bardzo zależy nam, aby z naszych stacji ładowania mogło skorzystać jak najwięcej użytkowników aut elektrycznych. Dlatego chcemy motywować naszych klientów, aby po zakończeniu procesu ładowania udostępnili stanowisko kolejnym kierowcom. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że zdecydowana większość sesji ładowania kończy się przed upływem tego czasu – wyjaśnia Rafał Czyżewski.

Przy przyjętych stawkach i typowym sposobie ładowania samochodu elektrycznego – czyli głównie w nocy, przy wykorzystaniu niskich taryf, sporadycznie na stacjach szybkiego ładowania – koszt przejechania 100 km ma wynosić około 11 zł, co jest równoznaczne z 2,4 litrami paliwa. Usługa szybkiego ładowania jest zwykle uzupełnieniem dla ładowania samochodu w warunkach domowych lub na stacjach wolnego ładowania.

Spółka zaznacza, że szybkie ładowanie ma miejsce w większości przypadków jedynie w sytuacji, gdy kierowca chce przejechać dłuższy dystans w ciągu dnia. Z deklaracji klientów Greenway wynika, że jedynie 30 proc. potrzeb związanych z ładowaniem ma być w przyszłości zaspokajanych na stacjach publicznych – w tym w części na stacjach szybkich, a w 70 proc. w trakcie postoju samochodu w nocy.

Sieć GreenWay nie ogranicza się jedynie do Polski. Każdy z jej klientów może – w cenie obowiązującej na polskim rynku – korzystać z 30 szybkich ładowarek sieci znajdujących się na Słowacji, a dzięki porozumieniom roamingowym z największymi operatorami GreenWay zapewnia swoim klientom dostęp do ponad 4.5 tys. stacji na terenie Europy. Do tej pory korzystanie z roamingu nie było możliwe, jednak wprowadzenie opłat automatycznie umożliwi korzystanie z sieci również poza granicami kraju.

Aby móc korzystać z usług ładowania na stacjach GreenWay, niezbędne jest zarejestrowanie się użytkownika w systemie operatora. Inicjacja ładowania na stacji odbywa się przy pomocy karty RFID lub aplikacji. Płatność za skorzystanie z usług będzie odbywać się w automatyczny sposób z wykorzystaniem kart płatniczych przypisanych do konta użytkownika.

Dodatkowo GreenWay rozpoczyna udostępnianie swoim klientom tzw. Portalu Kierowcy i Klienta, który umożliwi lokalizowanie najbliższej stacji, śledzenie w czasie rzeczywistym jej stanu, przeglądu historii swoich ładowań i rozliczeń.

Wprowadzenie cennika planowane jest na 7 maja br. Spółka zastrzega jednak, że obecnie trwają ostateczne prace przygotowawcze związane z uruchomieniem rozliczeń.– Zdajemy sobie sprawę jak istotna jest jakość świadczonych usług dla naszych klientów. Dlatego opłaty zostaną wprowadzone, kiedy będziemy mieli całkowitą pewność, że nasza sieć funkcjonuje bez żadnych zakłóceń – zapewnia Rafał Czyżewski.

Greenway zamierza w tym roku zainstalować co najmniej 60 kolejnych szybkich stacji ładowania, co oznacza, że ich liczba w całym kraju zbliży się do 100. Do 2020 roku GreenWay planuje instalację łącznie 200 stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich.

W miejscach o zwiększonym zapotrzebowaniu na usługi ładowania mają zostać zainstalowane magazyny energii, które skrócą czas oczekiwania na ładowanie, a także zmniejszą obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (8)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Zb1g |
No to cała oszczędność na trasach pójdzie w diabły. Koszt ładowania na greenway równa się koszom eksploatacji samochodu spalinowego. A przy elektryku podróż z doładowaniem trwa o wiele dłużej i do tego często trzeba pokonać więcej km, aby zahaczyć o ładowarkę gdzieś na boku. Elektryk pozostaje tylko do jazdy w koło komina a ładowanie tylko w domu na nocnej taryfie.
ed |
to czar prysł jak zawsze po polsku
zwęglona zielona pyra |
Po 1,9 sprzedać, po 0,4 kupić i debilowatego polaczka złupić (:-))))))))))))))))
TT |
Nie kupowałem elektryki na trasy, ale bardzo bym chciał od czasu do czasu pojechać dalej i chętnie zapłacę nawet w cenie spalinowego aby było to możliwe kilka razy w roku. @ Kto z Was chętny postawić stacje szybkiego ładowania i nie łupić. Dziwny punkt widzenia koledzy macie, bo jak inwestujecie w PV to punk widzenia Wam się zmienia tak po Polsku. Każdy che zarobić czy to dziwne. I nie plujcie na to, że to złodziejstwo bo drogo bo dostali dotacje i komu te stacje płatne potrzebne. Potrzebne i to bardzo, a za punkt odniesienia przypomnijcie sobie ile płacicie za nasze dotowane autostrady.
Mój samochód EV |
dlatego kupiłem EV, ładuję z PV i omijam grenway z uśmiechem. Nie tylko nie wiadomo czy i kiedy działa, ale też przy takich cenach - z byka spadli, niech się gonią.
TT |
@MsEV- z uśmiechem ale być może wcześniej ten byk należał do ciebie. Jeśli masz tak tanio ba nawet za darmo to zaprosisz kolegów na sesje darmowego ładowania.
Vlad |
Mi akurat jest na rękę to ze trzeba sie zatrzymać na Greenway'u i doładować. Wczesniej jechałem czasami jak szalony na złamanie karku... potrafiłem cały dzień nic nie jeść zeby tylko nadrobić chociaż te 20 minut - pytanie po co??? Ładowanie zreszta wcale nie zajmuej bog wie ile czasu - 30/40 minut w sam raz zeby cos wrzucic na ruszt i jechac dalej. A jesli chodzi o koszty ładowania to z tego co wiem to nie opublikowali jeszcze cennikow. Z tego co czytałem u nich na stronce wiem ze koszty na pewno nie beda wyzsze niz u naszych sasiadow na slowacji, gdzie temat smiga juz kilka lat. Z tym ze u nas przelicznik nie bedzie godzinny a minutowy co tez jest na reke dla nas
magia liczb |
"Koszt jednej kWh został określony na 1,89 zł w przypadku ładowania prądem stałym i mocą do 50 kW oraz 1,19 zł przy ładowaniu prądu zmiennego z mocą do 22 kW." Pozdrawiam użytkowników wtyczkowozów :))))))))

Giełda OZE

Kancelaria kupi projekty dla klienta- dużej korporacji PV

Kupimy projekty PV o mocy od 0.8-1 MW tylko (!) po aukcji . Oferty przyjmujemy tylko od właścicieli czytaj dalej...

Sprzedam projekty pV

Posiadamy projekty pV w różnej fazie rozwoju, poszukujemy inwestora zainteresowanego nawiązaniem wsp czytaj dalej...

Poszukujemy inwestorów do współpracy przy realizacji projektówPV

Poszukujemy inwestorów chcących uczestniczyć w realizacji projektów PV na aukcje w roku 2019-2020 po czytaj dalej...

Finansowanie farm PV oraz wiatrowych z wygranymi aukcjami.

Katana Konsulting zaprasza Inwestorów kupujących gotowe projekty OZE z wygranymi aukcjami do aplikow czytaj dalej...