GreenWay podał stawki ładowania samochodów elektrycznych

GreenWay podał stawki ładowania samochodów elektrycznych
Fot. Greenway Infrastructure Poland
REKLAMA

GreenWay Polska, największa w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, które dotąd były udostępniane bezpłatnie, ogłosiła wprowadzenie opłat za korzystanie z jej infrastruktury. Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja br.

Podstawową jednostką rozliczeniową w cenniku Greenway są kilowatogodziny. Dzięki temu rozliczenie usługi jest powiązane z ilością energii, jaką otrzymuje klient i która następnie jest wykorzystana do napędzania samochodu. – Przystępując do określania naszego cennika, zapytaliśmy naszych klientów, jaki jest optymalny sposób rozliczeń. Zdecydowana większość z nich opowiedziała się z kilowatogodzinami. Dzięki temu kierowca płaci dokładnie za to, co zużywa i co jest mu potrzebne do poruszania się elektrykiem – mówi Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.

Koszt jednej kWh został określony na 1,89 zł w przypadku ładowania prądem stałym i mocą do 50 kW oraz 1,19 zł przy ładowaniu prądu zmiennego z mocą do 22 kW.

Greenway zapewnia, że stawki uwzględniają wysokie koszty technologii szybkiego ładowania, utrzymania stacji oraz obsługi klienta, dlatego są  wyższe niż koszty ładowania w domu.

Niebagatelne znaczenie ma zdecydowanie krótszy czas ładowania niż w przypadku ładowania samochodu ze zwykłego gniazdka w domu. Naładowanie akumulatorów na przejechanie 100 km na naszych stacjach zajmuje mniej niż 30 minut, zamiast kilku godzin w przydomowym garażu. Nasze ładowarki są dostępne na trasach i w dogodnie położonych lokalizacjach, takich jak centra handlowe, zatem umożliwiają dłuższe podróże – podkreśla Rafał Czyżewski.

Spółka zapewnia, że zaproponowane stawki dla usług szybkiego ładowania są jednymi z najniższych w Europie i plasują się poniżej europejskiej średniej, wynoszącej 2,36 zł/kWh dla szybkiej ładowarki i 1,98 zł/kWh dla stacji półszybkiej.

W cenniku Greenway pojawiła się też dodatkowa pozycja, czyli opłata za minuty przyłączenia do stacji po przekroczeniu pewnego czasu ładowania. Dla ładowania szybkiego prądem stałym naliczana będzie po 45 minutach, a dla ładowania prądem zmiennym – po 180 minutach. Stawka tej opłaty wynosi 0,40 zł za każdą minutę ponad wyznaczony limit. Jej wprowadzenie ma na celu zwiększenie dostępności ładowarek dla kolejnych użytkowników.

Bardzo zależy nam, aby z naszych stacji ładowania mogło skorzystać jak najwięcej użytkowników aut elektrycznych. Dlatego chcemy motywować naszych klientów, aby po zakończeniu procesu ładowania udostępnili stanowisko kolejnym kierowcom. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że zdecydowana większość sesji ładowania kończy się przed upływem tego czasu – wyjaśnia Rafał Czyżewski.

Przy przyjętych stawkach i typowym sposobie ładowania samochodu elektrycznego – czyli głównie w nocy, przy wykorzystaniu niskich taryf, sporadycznie na stacjach szybkiego ładowania – koszt przejechania 100 km ma wynosić około 11 zł, co jest równoznaczne z 2,4 litrami paliwa. Usługa szybkiego ładowania jest zwykle uzupełnieniem dla ładowania samochodu w warunkach domowych lub na stacjach wolnego ładowania.

Spółka zaznacza, że szybkie ładowanie ma miejsce w większości przypadków jedynie w sytuacji, gdy kierowca chce przejechać dłuższy dystans w ciągu dnia. Z deklaracji klientów Greenway wynika, że jedynie 30 proc. potrzeb związanych z ładowaniem ma być w przyszłości zaspokajanych na stacjach publicznych – w tym w części na stacjach szybkich, a w 70 proc. w trakcie postoju samochodu w nocy.

Sieć GreenWay nie ogranicza się jedynie do Polski. Każdy z jej klientów może – w cenie obowiązującej na polskim rynku – korzystać z 30 szybkich ładowarek sieci znajdujących się na Słowacji, a dzięki porozumieniom roamingowym z największymi operatorami GreenWay zapewnia swoim klientom dostęp do ponad 4.5 tys. stacji na terenie Europy. Do tej pory korzystanie z roamingu nie było możliwe, jednak wprowadzenie opłat automatycznie umożliwi korzystanie z sieci również poza granicami kraju.

Aby móc korzystać z usług ładowania na stacjach GreenWay, niezbędne jest zarejestrowanie się użytkownika w systemie operatora. Inicjacja ładowania na stacji odbywa się przy pomocy karty RFID lub aplikacji. Płatność za skorzystanie z usług będzie odbywać się w automatyczny sposób z wykorzystaniem kart płatniczych przypisanych do konta użytkownika.

Dodatkowo GreenWay rozpoczyna udostępnianie swoim klientom tzw. Portalu Kierowcy i Klienta, który umożliwi lokalizowanie najbliższej stacji, śledzenie w czasie rzeczywistym jej stanu, przeglądu historii swoich ładowań i rozliczeń.

Wprowadzenie cennika planowane jest na 7 maja br. Spółka zastrzega jednak, że obecnie trwają ostateczne prace przygotowawcze związane z uruchomieniem rozliczeń.– Zdajemy sobie sprawę jak istotna jest jakość świadczonych usług dla naszych klientów. Dlatego opłaty zostaną wprowadzone, kiedy będziemy mieli całkowitą pewność, że nasza sieć funkcjonuje bez żadnych zakłóceń – zapewnia Rafał Czyżewski.

Greenway zamierza w tym roku zainstalować co najmniej 60 kolejnych szybkich stacji ładowania, co oznacza, że ich liczba w całym kraju zbliży się do 100. Do 2020 roku GreenWay planuje instalację łącznie 200 stacji ładowania samochodów elektrycznych, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich.

W miejscach o zwiększonym zapotrzebowaniu na usługi ładowania mają zostać zainstalowane magazyny energii, które skrócą czas oczekiwania na ładowanie, a także zmniejszą obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (8)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Zb1g |
No to cała oszczędność na trasach pójdzie w diabły. Koszt ładowania na greenway równa się koszom eksploatacji samochodu spalinowego. A przy elektryku podróż z doładowaniem trwa o wiele dłużej i do tego często trzeba pokonać więcej km, aby zahaczyć o ładowarkę gdzieś na boku. Elektryk pozostaje tylko do jazdy w koło komina a ładowanie tylko w domu na nocnej taryfie.
ed |
to czar prysł jak zawsze po polsku
zwęglona zielona pyra |
Po 1,9 sprzedać, po 0,4 kupić i debilowatego polaczka złupić (:-))))))))))))))))
TT |
Nie kupowałem elektryki na trasy, ale bardzo bym chciał od czasu do czasu pojechać dalej i chętnie zapłacę nawet w cenie spalinowego aby było to możliwe kilka razy w roku. @ Kto z Was chętny postawić stacje szybkiego ładowania i nie łupić. Dziwny punkt widzenia koledzy macie, bo jak inwestujecie w PV to punk widzenia Wam się zmienia tak po Polsku. Każdy che zarobić czy to dziwne. I nie plujcie na to, że to złodziejstwo bo drogo bo dostali dotacje i komu te stacje płatne potrzebne. Potrzebne i to bardzo, a za punkt odniesienia przypomnijcie sobie ile płacicie za nasze dotowane autostrady.
Mój samochód EV |
dlatego kupiłem EV, ładuję z PV i omijam grenway z uśmiechem. Nie tylko nie wiadomo czy i kiedy działa, ale też przy takich cenach - z byka spadli, niech się gonią.
TT |
@MsEV- z uśmiechem ale być może wcześniej ten byk należał do ciebie. Jeśli masz tak tanio ba nawet za darmo to zaprosisz kolegów na sesje darmowego ładowania.
Vlad |
Mi akurat jest na rękę to ze trzeba sie zatrzymać na Greenway'u i doładować. Wczesniej jechałem czasami jak szalony na złamanie karku... potrafiłem cały dzień nic nie jeść zeby tylko nadrobić chociaż te 20 minut - pytanie po co??? Ładowanie zreszta wcale nie zajmuej bog wie ile czasu - 30/40 minut w sam raz zeby cos wrzucic na ruszt i jechac dalej. A jesli chodzi o koszty ładowania to z tego co wiem to nie opublikowali jeszcze cennikow. Z tego co czytałem u nich na stronce wiem ze koszty na pewno nie beda wyzsze niz u naszych sasiadow na slowacji, gdzie temat smiga juz kilka lat. Z tym ze u nas przelicznik nie bedzie godzinny a minutowy co tez jest na reke dla nas
magia liczb |
"Koszt jednej kWh został określony na 1,89 zł w przypadku ładowania prądem stałym i mocą do 50 kW oraz 1,19 zł przy ładowaniu prądu zmiennego z mocą do 22 kW." Pozdrawiam użytkowników wtyczkowozów :))))))))

Giełda OZE

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW

Sprzedam projekty elektrowni wiatrowych do 2MW. Można stawiać turbiny nowe, lub używane. Krótkie pr czytaj dalej...

szukamy ekipy montaż instalacji PV pod Koninem

Szukamy doświadczonej ekipy do montażu mikro instalacji fotowoltaiki na terenie Konina między Poznan czytaj dalej...

szukamy podwykonawców instalacji fotowoltaliki

Szukamy doświadczonych samodzielnych ekip, podwykonawców instalacji PV najlepiej z okolic Łodzi, War czytaj dalej...

Poszukiwani dyrektorzy placówek bankowych do projektów OZE.

Katana Konsulting zaprasza do współpracy przy finansowaniu pomostowym projektów OZE dla naszych Klie czytaj dalej...