Autobusy elektryczne i hybrydowe dla Inowrocławia

Autobusy elektryczne i hybrydowe dla Inowrocławia
Fot. Volvo

Volvo Polska wygrało przetarg na dostawę 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia ośmiu całkowicie elektrycznych i ośmiu elektryczno-hybrydowych. Jak zaznacza Volvo, będzie to pierwsze w Polsce zamówienie na autobusy typu plug-in. Inowrocław to pierwsze w Polsce miasto, w którym flota autobusów miejskich zostanie całkowicie zelektryfikowana. 

Rozpisany przez miasto przetarg na dostawę 16 nowych autobusów miejskich składał się z dwóch części – 8 autobusów w całości elektrycznych oraz 8 – jak określa Volvo – „elektryczno-hybrydowych”, typu plug-in.

Te ostatnie różnią się od klasycznych hybryd tym, że poruszać się mogą bezemisyjnie – wyłącznie na silniku elektrycznym – niezależnie od prędkości i warunków, a ładowanie baterii odbywa się podczas hamowania oraz z ładowarki zewnętrznej. W obu przypadkach wybrana została oferta Volvo Buses, który dostarczy do Inowrocławia po 8 autobusów Volvo 7900 Electric i Volvo 7900 Electric Hybrid.

REKLAMA

Bardzo się cieszymy, że będziemy mogli dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno-hybrydowym, a także pojazdy całkowicie elektryczne. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny – komentuje Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Volvo podkreśla, że autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy – w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus – a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w przypadku Inowrocławia.

Producent zapewnia, że elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

REKLAMA

Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – dodaje Małgorzata Durda.

Wnętrze Volvo 7900 Electric i Volvo 7900 Electric Hybrid konfigurowane może być w zależności od potrzeb zamawiającego. W przypadku pojazdów dla Inowrocławia wymogiem były: monitoring, system informacji pasażerskiej z nagłośnieniem, klimatyzacja, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Oba typy autobusów dla Inowrocławia zostaną w całości wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. W przypadku Volvo 7900 Electric będzie to pierwsza dostawa całkowicie elektrycznych autobusów tego producenta w Polsce, a w przypadku Volvo 7900 Electric Hybrid – w ogóle pierwsza dostawa pojazdów o takim napędzie w naszym kraju.

Do tej pory Volvo dostarczało przede wszystkim autobusy o tradycyjnym napędzie hybrydowym. W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej GóryBiałegostoku. W ub. roku Volvo dostarczyło 35 hybryd do Sosnowca, gdzie obecnie znajduje się największa w Polsce flota autobusów o napędzie hybrydowym.

Kilka dni temu Volvo poinformowało o wygraniu przetargu na dostawę autobusów hybrydowych dla Krosna, gdzie dostarczy jedenaście 10,5-metrowych autobusów Volvo 7900 Hybrid.

Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.

red. gramwzielone.pl