Hybrydy z Wrocławia dla Krakowa

Hybrydy z Wrocławia dla Krakowa
Fot. Volvo

MPK SA w Krakowie rozstrzygnęło kolejny przetarg na dostawę nowych autobusów. Tym razem chodzi o zakup 78 pojazdów w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na które krakowski przewoźnik otrzyma dofinansowanie w wysokości 61,5 mln zł. Część z tych funduszy pochłonie zakup autobusów hybrydowych.

Przetarg składał się z trzech zadań – dostawy 56 autobusów z silnikami Euro 6 o długości ok. 12 m, dostawy 12 autobusów przegubowych hybrydowych, a także dostawy 10 autobusów midi z silnikami Euro 6 o długości ok. 9 metrów.

10 autobusów midi dostarczy firma Autosan Sp. z o.o, która kontrakt wyceniła na kwotę 8,4 mln zł netto. Dostawę 56 autobusów Mercedes-Benz Citaro z silnikami Euro 6 o długości ok. 12 m zrealizuje firma EvoBus sp. z o.o. za 65,4 mln zł netto. Natomiast 12 autobusów hybrydowych dostarczy do Krakowa firma Volvo Bus Corporation. W tym wypadku cena zamówienia to 24,9 mln zł netto.

REKLAMA

Przegubowe, miejskie autobusy hybrydowe Volvo 7900 Hybrid są zasilane energią elektryczną podczas postojów na przystankach i podczas ruszania. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Jak zapewnia Volvo, autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla.

Volvo informuje, że autobusy hybrydowe trafią do Krakowa w terminie siedmiu miesięcy od daty podpisania umowy – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku.

W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

Jeszcze przed podpisaniem umowy MPK SA zwróci się o sprawdzenie całej procedury przetargowej do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zakończeniu kontroli z producentami może zostać zawarta umowa.

REKLAMA

Zakup nowych autobusów będzie realizowany dzięki wsparciu środków unijnych, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Jest on kontynuacją poprzedniego projektu, którego efektem był wcześniejszy zakup 107 nowych autobusów w latach 2016-2017.

Dzięki pozyskaniu unijnych funduszy po Krakowie jeździ już od ubiegłego roku 20 całkowicie elektrycznych autobusów polskiego producenta Solaris. To 17 autobusów elektrycznych Urbino w wersji 12-metrowej oraz trzy autobusy przegubowe.

Solaris Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK zostały wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh.

Dzięki temu zamówieniu liczba autobusów napędzanych wyłącznie bateriami wzrosła w stolicy Małopolski do 26.

Oprócz zakupu floty autobusów elektrycznych, MPK w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na terenie zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. W 2018 roku ma zostać oddanych do użytku 5 kolejnych stacji ładowania autobusów przez pantograf.

W czerwcu 2017 roku zostało podpisane porozumienie z NCBiR w sprawie realizacji krajowego programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje krakowskiemu MPK możliwość zakupu 11 autobusów w I etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo opcji zakupu do 150 dodatkowych autobusów. Dostawa autobusów elektrycznych z tego projektu będzie realizowana w latach 2019-2021 

red. gramwzielone.pl