PAS proponuje poprawki do ustawy o elektromobilności

PAS proponuje poprawki do ustawy o elektromobilności
Fot. Gramwzielone.pl (C)
REKLAMA

Senacka Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności zdecyduje dzisiaj o opłatach dla kopcących samochodów za wjazd do centrów miast, wyrzuconych z ustawy o elektromobilności przegłosowanej przez Sejm 11 stycznia.

Polski Alarm Smogowy wysłał do marszałka Senatu Stanisława Karczewskiego wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy o elektromobilnosci.

Najważniejszą poprawką proponowaną przez PAS jest przywrócenie możliwości wprowadzania przez gminy opłat za wjazd do centów miast samochodów o wysokiej emisji zanieczyszczeń. PAS proponuje, by dochody z opłat gminy przeznaczyły na koszty obsługi strefy, sfinansowanie poprawy transportu publicznego oraz budowę infrastruktury ulicznej.

PAS zapewnia, że zaproponowane poprawki dadzą gminom elastyczne narzędzie, dzięki któremu będą one mogły regulować stawkę opłat w zależności od tego, jak dużo zanieczyszczeń emituje dane auto oraz wyłączać z opłat pojazdy o względnie niskiej emisji spełniające normy Euro 5 oraz Euro 6.

Możliwość wprowadzenia opłat dla najgorszych samochodów za wjazd do centrum jest sprawdzonym i skutecznym sposobem szybkiej poprawy jakości powietrza w wielu miastach. Nie rozumiem, dlaczego nie możemy dać gminom możliwości skorzystania z takiej opcji – komentuje Jakub Jędrak z Polskiego Alarmu Smogowego.

Polski Alarm Smogowy zapewnia, że przykłady podobnych systemów funkcjonujących w miastach o najwyższym wskaźniku jakości życia potwierdza skuteczność i szeroką akceptację społeczną takiego rozwiązania.

– Proponuje się odstąpienie od sztywnych zapisów na rzecz umożliwienia wprowadzenia takiego narzędzia, jeżeli samorząd lokalny uzna na podstawie analiz i konsultacji społecznych, że stanowi ono szansę na poprawę jakości powietrza. Jednocześnie, aby wyraźnie podkreślić cel wprowadzanej opłaty, proponuje się przekazywanie środków pozyskiwanych z opłat w całości na zadania związane z poprawą systemu transportowego – komentuje PAS. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (8)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
sol |
Jednocześnie jednak powinna zostać uchwalona poprawka nakazująca przeniesienie wszystkich urzędów i instytucji państwowych i samorządowych poza centra miast objęte strefą zakazu wjazdu dla niektórych samochodów. Dostęp obywatela do urzędu nie powinien być w jakikolwiek sposób ograniczany. Co z niepełnosprawnymi, chorymi, małymi dziećmi, osobami starymi, kobietami w zaawansowanej ciąży, emerytami, kombatantami itd. Biedaków nie liczę, ale to do nich głównie jest skierowany ten zakaz. Jak ma wyglądać dostęp do placówek służby zdrowia zlokalizowanych w takiej strefie? I jak mniemam urzędników to nie będzie dotyczyć, oni będą mieli przepustki typu "nur fur..." .
kosmita |
sol , bycie niezamoznym pozwala truc innych ?
alladyn-solar-batt |
do kosmita:bycie zamożnym pozwala na eliminację (mniej zamożnych) za pomocą przekupnego zespołu polskich posłow tradycyjnie jedynie jedynie jeszcze zwanego parlamentem?
IXI |
"PAS proponuje, by dochody z opłat gminy przeznaczyły na koszty obsługi strefy..." Kolejna opłata, jak za reklamówki foliowe, na której ktoś chce zrobić interes, poprzez dojenie obywateli. Dla porównania, w pewnej sieci spożywczej w Izraelu zapłaciłem za reklamówkę równowartość polskich 10 zł. Od razu widać, że tam sprzedają reklamówkę niemal po kosztach. A w Polsce? W Polsce powstał fundusz, a za reklamówkę doją 45 gr., a nawet 95 gr. i więcej.
sol |
@kosmita. Ja piszę o samochodach dopuszczonych do ruchu na terenie RP i podaję rozwiązanie, które umożliwia równy dostęp do instytucji państwowych dla wszystkich obywateli. Można problem trucia rozwiązać bardziej sprawiedliwie np. poprzez zakaz wjazdu z określonymi numerami rejestracji, jeżeli już inaczej nie można. Ale najgorszym rozwiązaniem jest pobieranie haraczu i to od tych najuboższych, którzy nie jeżdżą starymi samochodami z sentymentu. Podatek drogowy wliczony w cenę paliwa od 1994 r. jak przyznał minister finansów, został wydany na inne cele. I tak to wygląda. A wobec prawa oczywiście wszyscy są równi. Tylko, że tu nie mamy do czynienia z prawem tylko łupieniem obywateli poza prawem podatkowym.
magia liczb |
Nie sądzę, aby takie zakazy (wjazdu pojazdów o klasie czystości spalin poniżej EURO 5) w Polsce mogły funkcjonować na większym obszarze miast, bowiem byłoby to w praktyce wyłączenie takich miejsc z prywatnego ruchu kołowego. A to z kolei w skali Polski, gdzie ok 70% samochodów spalinowych jest w klasie niższej niż EURO 5 - spowodowałoby analogiczny spadek popytu na paliwa płynne, co od razu rykoszetem odbiłoby się na wpływach do budżetu państwa, bowiem 70% ceny litra paliwa to podatki. Czy państwo na dziś może sobie pozwolić na tak drastyczne obcięcie wpływów z podatków przy jednocześnie rozbuchanych wydatkach socjalnych ?? Bardzo wątpię, ale najbliższa przyszłość pokaże.
magia liczb |
@sol - i oczywiście jest jeszcze strona społeczno - prawna zagadnienia dotyczącego ograniczeń wjazdu, co słusznie zauważyłeś.
sol |
@magialiczb. Właśnie o to chodzi, że dyskusja odbywa się w niewielkim gronie posłów lub innych polityków, którzy nie potrafią spojrzeć na zagadnienie z szerszej perspektywy niż własny interes (lub interes partyjny). Jest to od wielu lat choroba, która zżera nasze państwo.

Reklama

Baza firm

Znajdź instalatora w swojej okolicy + Dodaj firmę

Giełda OZE

Wiatrak 1,5 MW z rekordowymi wynikami zabezpieczeniem pożyczki na rozwój

Wiatrak 1,5 MW z rekordowymi wynikami w tym roku damy jako zabezpieczenie 2- 3 letniej pożyczki w wy czytaj dalej...

inwertery pv AEG 10KW 2200 netto

sprzedam inwertery 10kw firmy AEG z gwarancją w atrakcyjnej cenie 2200pln netto czytaj dalej...

Kupię projekty PV od 0,5 do 1 MW

Jestem zainteresowany projektami farm PV w województwie kujawsko-pomorskim w dowolnej fazie od 0,5 M czytaj dalej...

Trina 270Wp TIER1 0,37 EUR transport gratis

Moduły polikrystaliczne Trinasolar HONEY-PD05 270 Wp z magazynu we Wrocławiu dostępne od ręki. Tri czytaj dalej...