Listy intencyjne na zakup 2 tys. sztuk polskiego elektryka

Listy intencyjne na zakup 2 tys. sztuk polskiego elektryka
Wiceminister energii Michał Kurtyka. Fot. Newseria
REKLAMA

Ten rok może okazać się przełomowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce. W pierwszym kwartale ma wejść w życie ustawa, która będzie zachęcać do kupowania elektrycznych aut. Powstanie także Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który wesprze finansowo producentów aut elektrycznych i budowę infrastruktury ładowania. Na początku roku rozstrzygnie się również I etap konkursu na prototyp polskiego elektryka, zorganizowany przez ElectroMobility Poland. Pierwszymi jego użytkownikami będą m.in. cztery największe polskie koncerny energetyczne, które zakupią takie auta. 

– Myślę, że najbliższy rok będzie bardzo ważny dla elektromobilności. W 2018 roku pojawi się ustawa o elektromobilności, powołany zostanie także Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który będzie dysponował środkami na wsparcie producentów i konsumentów chcących korzystać z samochodu elektrycznego. Wesprze on również rozwój infrastruktury – to bardzo istotny krok dla rozwoju tego rynku, bo dzisiaj jej brak jest wskazywany jako jedna z głównych barier zakupu samochodu elektrycznego – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Zaremba, szef projektu ElectroMobility Poland (EMP).

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych – przyjęta przez rząd 28 grudnia 2017 r. – ma szansę wejść w życie w I kwartale tego roku. Nowe przepisy mają nie tylko spopularyzować ekotransport, lecz także uregulować cały rynek i dać impuls do rozwoju firmom, które na nim działają. Na razie – bez jasnych regulacji prawnych – jest to trudne.

 Użytkownicy samochodów elektrycznych będą mogli się poruszać w sposób uprzywilejowany, korzystać z buspasów i parkować bez opłat w miejscach, które są publicznie dostępne. W ustawie zawarliśmy też szereg przywilejów o charakterze podatkowym, m.in. niższy odpis amortyzacyjny i zerową akcyzę. Ten pakiet korzyści ma spowodować, że samochody elektryczne będą dla kierowców bardziej atrakcyjne – mówi Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii.

Wiceminister energii podkreśla także, że dużą zaletą projektu ustawy o elektromobilności jest jego kompleksowość – nowe przepisy zauważają zarówno biznes, przyszłych użytkowników aut elektrycznych, jak i samorządy, które będą musiały stworzyć dla nich infrastrukturę.

Rok 2018 będzie również przełomowy dla projektu polskiego samochodu elektrycznego. W ostatnim kwartale 2017 roku ElectroMobility Poland uruchomiło postępowanie na wybór partnera biznesowego, z którym spółka uruchomi produkcję elektrycznego auta. W 2018 roku powstanie dokumentacja techniczna i pierwsze wersje prototypów. Postępowanie zakończy się w I połowie tego roku. Jego efektem będzie nie tylko wybór partnera, lecz także powstanie dojrzałych prototypów. 

Zwycięski prototyp wybierze komisja, która weźmie pod uwagę przede wszystkim jego rynkowy potencjał i możliwość komercjalizacji w skali masowej.

– Jesteśmy w trakcie poszukiwań partnera do uruchomienia produkcji. Postępowanie będzie trwało kilkanaście miesięcy, więc kluczowe jego etapy przypadną właśnie na 2018 rok. Chcemy mieć pewność, że pracujemy z najlepszymi firmami z tej branży, dlatego w trakcie kolejnych etapów postępowania będziemy weryfikować naszych partnerów. Uruchomimy produkcję z tym, który zaprezentuje najlepszą koncepcję biznesową i największe umiejętności techniczne – mówi Piotr Zaremba. – Proces prac nad prototypem jest wieloetapowy, bo idziemy w stronę produktu, który potem da się wyprodukować w dużej liczbie egzemplarzy. Prototypy są doskonalone z każdą kolejną sztuką, aż dochodzimy do egzemplarza, który jest na tyle dojrzały, że możemy myśleć o jego produkcji.

Równolegle z konkursem na prototypy ElectroMobility Poland pracuje nad przyszłym popytem na polski samochód elektryczny. Zgodnie z założeniami, ma to być miejski pojazd, który na jednym ładowaniu powinien przejechać co najmniej ok. 150 kilometrów.

Pierwszym krokiem do zbudowania popytu było podpisanie listów intencyjnych z pięcioma firmami dysponującymi dużymi flotami samochodów, które są zainteresowane wykorzystywaniem polskiego e-auta na swoje potrzeby.

– 70 proc. nowych samochodów kupowanych w Polsce to samochody flotowe. Dlatego chcemy pozyskać wiedzę o tym, jakiego samochodu potrzebują duże firmy, aby produkt, z którym za kilka lat wejdziemy na rynek, spełniał oczekiwania klienta flotowego – mówi Piotr Zaremba.

Auto ma trafić do małoseryjnej produkcji w 2019 roku. Pierwszymi użytkownikami będą cztery spółki energetyczne. PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA oraz Tauron Polska Energia SA podpisały już w tej sprawie list intencyjny z EMP.

– Firmy energetyczne są bardzo ważnym uczestnikiem całego projektu elektromobilności. One żyją ze sprzedaży energii elektrycznej, więc gdy na drogach pojawi się więcej pojazdów elektrycznych, firmy te będą miały zapewniony zbyt dla swojego podstawowego produktu. Nie zapominajmy o tym, że są to bardzo duże organizmy, które same mają floty liczone w tysiącach sztuk egzemplarzy – byłoby zaskakujące, jeżeli mając do wyboru napęd tradycyjny i elektryczny, firmy te nie wybrałyby aut elektrycznych ­– podkreśla Michał Kurtyka.

Obok czterech największych koncernów energetycznych elektryki zakupi też Telewizja Polska.

– Chcemy, żeby samochody reporterskie były autami elektrycznymi – po jednym dla każdego z oddziałów, czyli co najmniej szesnaście w całym kraju. Będzie to też promocja dla tego wielkiego projektu. Z punktu widzenia TVP jest to oszczędność na paliwie, bo choć są to samochody znacznie droższe niż te spalinowe, to jednak ich eksploatacja jest znacznie tańsza. Dzisiaj nasze samochody reporterskie przejeżdżają nawet 300 km dziennie, więc są to potężne dystanse, w takiej perspektywie to się rzeczywiście opłaca – mówi Maciej Stanecki, członek zarządu Telewizji Polskiej S.A.

Podpisane listy intencyjne mówią o łącznym zainteresowaniu zakupem polskiego e-auta na poziomie dwóch tysięcy sztuk.

Newseria

Zobacz również

Komentarze (23)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
alladyn-solar-batt |
Generalnie - ruchy w dobrym kierunku, przynajmniej pijarowo. Nadal jednak, dopóty nie wiadomo kto miałby być dostawcą baterii oraz póki nie jest znana cena za kW zgromadzonej energii jest to projekt pijarowy.
zyrandol |
Konfabulacje Pana ministra i bolszewickie działanie. Nakazano spółkom skarbu państwa to muszą kupić. Nawet jak to będzie badziewie. Nic normalnie , tylko ręczne sterowanie. Urzędnik musi być najważniejszy. Ostatecznie mamy dyktaturę urzędniczą.
Radek |
To jest mis na miarę naszych możliwości ! Trzeba szybko kopać węgiel bo nie wystarczy prądu dla wszystkich samochodów służbowych Tauronu, Energi, TVP, Wód Polskich, PGNiG, PGZ, PZU i wszystkich narodowych fundacji. Trzeba tez groadzic srodki na dotacje i wymyslic sposob jak oszukac UE zeby to poszlo bez przetargu bo nam Niemcy wcisna swoje tanie badziewie.
magia liczb |
""Ten pakiet korzyści ma spowodować, że samochody elektryczne będą dla kierowców bardziej atrakcyjne ...."" :))))))))))))))) Pakiet korzyści - ale się uśmiałem. Buspasy są tylko na niektórych odcinkach niektórych ulic. Parkowanie za darmo w miejscach ogólnie dostępnych - ale tylko pod warunkiem że jest wolne miejsce - czyli w centrach największych miast praktycznie nigdy. No,no - po takich "zachętach" Polacy ruszą lawinowo do sklepów po wtyczkowozy i faktycznie w 2025 będzie jeździć milion polskich wtyczkowozów po polskich ulicach. Aha, byłbym zapomniał - widział już może ktoś choć JEDEN prototyp polskiego elektrycznego cuda techniki na kołach ? Reasumujac - o co chodzi z tą elektromobilnością ? Korzyści dla użytkowników w Polsce praktycznie nie ma. Eksploatacja wtyczkowozu na dziś licząc z konieczną wymianą baterii po okresie 1000 cykli jest nieopłacalna ekonomicznie. Jak pokazują niezależne badania, użytkowanie samochodu elektrycznego jest bardziej emisyjne niż pojazdów spalinowych o klasie euro 5. Mało tego - rząd nie wspiera zasilania samochodów spalinowych gazem LPG - które już DZIŚ radykalnie mogłoby poprawić jakość powietrza w miastach. Czyli o co chodzi z polską elektromobilnością ? Czyżby odpowiedź znało tylko lobby górnicze i rząd ? W takim razie mam jedno pytanie do lobbystów i rządu - skąd polska energetyka weźmie dodatkowe TW energii elektrycznej oraz - czym ta energia dotrze do miliona ciągle spragnionych prądu wtyczkowozów ? Chyba nie wymagam za wiele ?? Zdaje się że zasilanie energią w tego typu transporcie to PODSTAWA !!
TT |
@ magiczny Ja zapytam się, skąd Polska bierze paliwo do tych wszystkich spalinowych smrodowozów. Zakaz wjazdu smrodem do centrów miast zwolni trochę miejsca. Co do niezależnych badań proponuje niezależnego diagnostę do szczegółowej weryfikacji twojego auta pod względem emisji spalin, a na resztę dobrego specjalistę od głowy.
TT |
@ magiczny inaczej - https://m.youtube.com/watch?v=BCliioneD-s
IXI |
Wszelkie ulgi podatkowe, jak np, brak akcyzy będzie miał sens jedynie wówczas, gdy obejmie wszelkie pojazdy elektryczne, a nie tylko te, produkowane przez Polaków. Jedynie przy dopuszczeniu konkurencji do ulg zwykły Kowalki będzie mógł liczyć na spadek cen pojazdów elektrycznych. W przeciwnym razie stanie się dokładnie tak, jak np. z programem "Prosument" czy wcześniejszymi 45% dotacjami na kolektory solarne - firmy podniosą cenę mniej więcej o kwotę dotacji czy ulgi podatkowej. Bo najłatwiej łapie się klienta, gdy uda mu się wmówić, że coś dostaje za darmo.
cuuube |
polskie auto elektryczne ...śmiech na sali , co oni chca zrobić za 10 mln złotych , które przeznaczyli narazie na projekt , przecież to nie starczy na pensje dla zarządu , już planują dać kolejne 20 baniek . z docelowym miliardem tez raczej w tej branży nie zawojują - faza projektowa , budowa fabryki , infrastruktury itd http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/563378,miliard-zlotych-na-polskie-e-auto.html niedawno na tvn 24 w czarno na białym był program jak to odchodzili z projektu np Jarosłąw Maznas(tvn turbo) i kilka innych osób - mówili ,że ten projekt to porażka
ProfZbieraczZnaczków |
To dobrze ze TVP będzie miała elektryki ( o zasięgu 170 km) Ich i tak nieprawdziwe i tendencyjne reportaże będą nadawane nastepnego dnia, bo będą musieli te 300 km przejechać na dwie raty z noclegiem (na czas koniecznego ładowania auta). Myślę, że nie ma zagrożenia że do tego dojdzie, to tylko PR który i tak nie zrealizuje się przed wyborami. Potem wróci (ma nadzieję) normalność.
ProfZbieraczZnaczków |
Dlaczego tak sądzę spyta ktoś ? Bo jestem realistą i zestawiam to co się mówi z tym co się w tym kraju robi . OD 01.01.2018 miała być zniesiona akcyza na gaz CNG do aut osobowych - zajeżdżam dziś na stacje - cena jest taka jak była, akcyza też. Tyle się mówi o ograniczeniach zanieczyszczeń liniowych (od aut), ale nic się nie robi..
gimbus |
Brawo @TT! Dobrze podsumowałes ten cały jazgot. Pojazd powstanie wbrew wszystkim ograniczonym umysłowo obrońcom demokracji :) Jak mawiał towarzysz Schetyna żadnych samochodów elektrycznych.... Uzywajac analogii: i nie będzie niczego...
TobiSZOŁ |
gimbusPV alias pawianPV nie chowaj się pod innymi nickami... nieładnie ty stary komuchu...
magia liczb |
@TT - odpowiadam - Polska bierze paliwo z IMPORTU, ponieważ główni EKSPORTERZY surowców energetycznych bez problemu są w stanie te ilości surowców dostarczyć do każdego zakątka globu !! Energii elektrycznej NIE DA SIĘ PRZEWIEŚĆ TANKOWCEM !! Normalnie ludzie to wiedzą, ale jak widać są jeszcze w Polsce tacy, którzy mają luki. Po drugie - w Polsce są planowane jedynie opłaty za wjazd do ścisłych centrów miast. A to nie zatrzyma wielu przed wjazdem, więc wtyczkowóz dalej nie będzie miał się gdzie zatrzymać. Do reszty twoich głupot się nie odniosę, bo nie ma to większego sensu i tak tego nie zrozumiesz.
magia liczb |
@TT - a co do tego mieleckiego prototypu - ja pytałem o " polski cud techniki na kołach" - a ty mi pokazujesz przestarzały złom, którym nikt nie jest zainteresowany. Nie potrafisz zrozumieć prostego tekstu ? Trzeba ci to narysować ?
magia liczb |
@gimbus - czym ty się tak ekscytujesz ??? Takich prototypów powstało w Polsce już wiele - a przy ostatnim Arrinera - premier Morawiecki robił sobie sweet focie z kierownicą w ręce. No i co z tego ?? To musi być prototyp pojazdu, który: 1.) dostanie homologację UE, przejdzie wszystkie testy bezpieczeństwa, będzie mógł konkurować z innymi tego typu pojazdami sprzedawanymi w UE (BMW, Tesla, Nissan, Renault, etc) nie tylko ceną ale i technologią !!! A to oznacza, że na dziś takiego POLSKIEGO prototypu NIE MA !!
magia liczb |
@gimbus,TT - a tu macie prezentację kolejnego polskiego "prototypu" https://www.youtube.com/watch?v=26jrGwmX84k :)))))))))))))))
TT |
@magia- twoje ograniczenie rozwoju musi doskwierać w życiu codziennym, nieprawdaż. Z tankowca paliwo tylko dla ciebie, a każdy normalny wie, że rurociągiem jest taniej od sąsiada. A energię importuj najlepiej z Australii, możesz nawet tankowcem, nam służą do tego kable. Narysuj to sobie swoje drzewo genealogiczne być może proces ewolucji jeszcze masz przed sobą. Natury nie oszukasz, ewentualnie zawsze możesz liczyć na mądrzejszych. Tysiące inżynierów, wynalazców, których polskie nazwiska zasilają najlepsze zespoły światowych firm nie bez przyczyny opuściły ten kraj. Mając w kolejnych rządach ludzi twojego pokroju w Polsce nic się nie uda.
magia liczb |
@TT - sam pytałeś skąd Polska bierze paliwo - a teraz nagle cię oświeciło ? Spadło ci coś ciężkiego na głowę ? Czy jak ? A skoro piszesz o tych tysiącach polskich wynalazców, których rzekomo polskie nazwiska zasilają najlepsze zespoły światowych firm - to bądź tak miły i wymień choć 5 takich polskich nazwisk wynalazców. Chyba z tych tysięcy - nie będziesz miał problemu wymienić pięciu i podać ich wiekopomne wynalazki. Tylko błagam nie zaczynaj od Kopernika i Skłodowskiej :))))))))))
TT |
@magiczny- Oczywiście nic nie zrozumiałeś z przekazu związanym z importem i zapełnieniu ewentualnych braków energii, a o tankowce nikt cię nie pytał. Nawiązując do motoryzacji jest kilka słynnych nazwisk pracujących dla koncernów motoryzacyjnych, dla których w Polsce brak miejsca dlaczego @magiczny wyjaśnisz.... Wynalazki, które sprzedane lub zaprzepaszczone nie znalazły w Polsce wsparcia poszukaj leniu, może cię oświeci.
magia liczb |
@TT - myślałeś 2 dni i z tych tysięcy polskich wynalazców nie potrafisz wymienić nawet 5 ?!?!?!? Coś cię zablokowało, czy ci się styki w mózgu przegrzały od tych bredni które wypisujesz ? No ?
TT |
@magia- jednak kretyn z ciebie- przez dwa dni nie zrozumiałeś jeszcze co napisałem.
magia liczb |
@TT - jesteś już nudny - zmień płytę, chyba że ci się coś zacięło. Czekam dalej na 5 polskich wynalazców z tych setek tysięcy pracujących rzekomo w zagranicznych koncernach, oraz na ich wiekopomne odkrycia. Sprężaj się tylko - bo jak będziesz tak wolno myślał jak do tej pory, to wcześniej umrę ze starości zanim znajdziesz choćby jednego. Dawaj chłopie - rusz mózgiem, jeśli w ogóle go masz.
TT |
@ magia- wybiórczy masz rozumek, więc pozwolę sobie tylko na tyle i pomogę ci w zrozumieniu zagadnienia do którego nie możesz dotrzeć, resztę sam szukaj, to z szacunku do wszystkich polskich inżynierów, wynalazców. "Wynalazek – nowatorskie, oryginalne rozwiązanie problemu technicznego. W naukach inżynieryjnych i badaniach produktowych wynalazek najczęściej przybiera postać nowego urządzenia lub jego elementu, metody lub procesu, dzięki którym możliwe jest wykonanie jakiejś czynności w sposób sprawniejszy, bezpieczniejszy, wydajniejszy, tańszy lub lepszy jakościowo. W naukach społecznych za wynalazki uznaje się także zdobycze niematerialne, jak druk, pieniądz czy pismo" ================================================= Ciekawe czy inni mają taki sam problem co ty w wyszukaniu ciekawych polskich nazwisk, bardzo proszę o info.

Giełda OZE

Sprzedam projekt farmy fotowoltaicznej o mocy 1MW

Sprzedam spółkę celową, projekt farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW wraz z pozwoleniem na budowę oraz czytaj dalej...

Wydzierżawimy działki pod Farmy Fotowoltaiczne PV

Wydzierżawimy działki pod farmy fotowoltaiczne PV w całej Polsce. Wymagana powierzchnia działki min czytaj dalej...

Wydzierżawię działkę ok 3 ha

Wydzierżawię działkę pod farmy fotowoltaiczne PV (ok 3 ha). Lokalizacja woj. Mazowieckie/Podlasie. czytaj dalej...

Pompa ciepła All in one 3-12,4 kW

Najciekawsza z naszej oferty pompa ciepła ,z racji na rozwiązanie techniczne Cena netto /sztuka 9 czytaj dalej...