Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o elektromobilności

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o elektromobilności
Mateusz Morawiecki. Fot. KPRM, flickr cc
REKLAMA

Rada Ministrów dzisiaj przyjęła opracowany w Ministerstwie Energii projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Możliwy termin wprowadzenia w życie tej ustawy to I kwartał 2018 r.  jeśli jej procedowanie nie napotka większych przeszkód w parlamencie.

Rządowy projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada m.in. zwolnienie z akcyzy przy zakupie samochodów elektrycznych, zwiększenie maksymalnej stawki amortyzacji, wprowadzenie preferencji w ruchu drogowym, w tym polegających na korzystaniu z buspasów czy na bezpłatnym parkowaniu w centrum miast. Przewiduje się również wprowadzenie obowiązków w zakresie udziału aut z alternatywnym napędem we flotach administracji rządowej i lokalnej, a ponadto ustawa zakłada wprowadzenie obowiązków w zakresie budowy stacji ładowania.

Nie zdecydowano się natomiast na wprowadzenie dopłat do zakupu aut elektrycznych czy zwolnienia z podatku VAT – takie preferencje funkcjonują w wielu europejskich krajach i z pewnością przybliżyłyby rząd do wywiązania się z obietnicy doprowadzenia do pojawienia się na polskich drogach miliona elektrycznych aut.

W najnowszym projekcie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, który jest dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego i który posiada datę 15 grudnia br., wprowadzono kilka zmian w stosunku do wcześniejszych wersji.

Jak informuje Ministerstwo Energii, m.in. wyeliminowano ryzyko objęcia dozorem technicznym prowadzonym przez Urząd Dozoru Technicznego punktów ładowania zainstalowanych w gospodarstwach domowych „co stanowiłoby nadmierny i uciążliwy obowiązek w odniesieniu do właścicieli takich instalacji”.

ME informuje również, że zwiększono efektywność modelu planowania w zakresie wyznaczania miejsc postojowych dla pojazdów elektrycznych przy ogólnodostępnych stacjach ładowania – poprzez rezygnację z konieczności zasięgania opinii lokalnego OSD i poprzez wprowadzenie wymogu nałożonego na operatora ogólnodostępnej stacji ładowania, uzgodnienia z organem zarządzającym ruchem na drogach liczby możliwych do wyznaczenia stanowisk postojowych przy jego stacji ładowania.

Doprecyzowano również, że użytkownik pojazdu elektrycznego będzie mógł korzystać z miejsca postojowego przy ogólnodostępnej stacji ładowania wyłącznie w czasie ładowania.

Wprowadzono też ważną zmianę związaną z budową magazynów energii, które mają być częścią infrastruktury ładowania. Chodzi o rozszerzenie zwolnienia z obowiązku uzyskania koncesji Urzędu Regulacji Energetyki na magazyny energii większe niż 1 MW. – Jednocześnie, w celu uniknięcia ryzyka monopolizacji, podmioty prowadzące działalność w zakresie magazynowania energii elektrycznej zostaną objęte obowiązkiem świadczenia usług na zasadach niedyskryminacyjnych na rzecz wszystkich zainteresowanych podmiotów – zapewnia resort energii.

Ustawa o elektromobilności ma przybliżyć rząd do wywiązania się ze złożonych w zeszłym roku obietnic – w tym zwiększenia liczby samochodów elektrycznych w Polsce do 1 miliona do roku 2025, a także budowy 6 tys. standardowych, publicznie dostępnych ładowarek i 400 punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych już do roku 2020. Ministerstwo Energii zakłada, że do tego czasu w naszym kraju będzie zarejestrowanych 50 tys. aut elektrycznych.  

Takie zapisy znalazły się w rządowym Planie Rozwoju Elektromobilności, który Rada Ministrów przyjęła już w marcu 2017 r.

Dokument proponuje wyszczególnienie trzech faz rozwoju elektromobilności w Polsce, które „będzie różnicować poziom rozwoju rynku i wymagana w związku z tym intensywność i zakres zaangażowania państwa w jego stymulowanie”.

I faza będzie miała charakter przygotowawczy i potrwa do 2018 roku. Najważniejszym elementem tej fazy jest przyjęcie ustawy o elektromobilność oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na tym obszarze.

W II fazie, realizowanej w latach 2019-2020, w wybranych aglomeracjach ma powstać infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych, a rząd deklaruje zintensyfikowanie zachęt do zakupu pojazdów elektrycznych. Oczekiwana jest ponadto komercjalizacja wyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w fazie I oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych.

W III fazie, przewidzianej na lata 2020-2025, rząd zakłada stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia.

Jest jeszcze jeden powód procedowania ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ministerstwo Energii wskazuje na „potrzebę jak najszybszego wdrożenia dyrektywy 2014/94/UE, co umożliwi zamknięcie postępowania formalnego prowadzonego przez KE i uniknięcie skierowania skargi do Trybunału Sprawiedliwości”.

Kiedy ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych może wejść w życie? Wszystko będzie zależeć od tempa procedowania jej w Sejmie. Na stronach Ministerstwa Energii znajdziemy informację, że planowany obecnie termin jej implementowania to I kwartał 2018 r. 

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych datowany na 15 grudnia 2017 r. można pobrać pod tym linkiem. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (5)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
sol |
Sprzeczność polega na tym, że jednocześnie rząd torpeduje rozwój OZE. Przechodzenie na napęd elektryczny MUSI się wiązać z przechodzeniem na OZE w ogóle. Przy czym przechodzenie na gospodarkę opartą na OZE nieco wyprzedza elektromobilność, co jest w pełni zrozumiałe. Bo inaczej to w ogóle to nie ma żadnego sensu, żeby nie zabrakło paliwa. No, ale my w Polsce już swój rozum mamy. I nikt nam nie będzie wmawiał, że C jest C, a B jest B. A poza tym rząd jakiś skromny cel sobie wyznaczył. W 5 lat 950 tyś, samochodów. Importowe szaleństwo (bo przecież polskich samochodów w takiej ilości wyprodukować się nie da), pod warunkiem, że ktoś to kupi. Preferencje w parkowaniu to trochę za mało. Ale prawdopodobnie to wersja dla frajerów, bo już za parę tygodni wniesiona zostanie poprawka przez ME, że to chodzi o zabawki dla dzieci objętych programem 500+ w analogicznym okresie roku poprzedniego. Ci wszyscy szczęśliwcy będą mogli skorzystać z nowej ale starej, tańszej ale droższej taryfy na zakup energii elektrycznej. I to takiej z OZE, ale innowacyjnego tak po polsku, z naszego węgla i naszej biomasy.
antypois |
No to pojechali z tym wsparciem!!! Zaniechanie akcyzy w wysokości 3% i wprowadzenie opłat za wjazd do centrum miasta dla spaliniaków. Już widzę miliony Polaków namiętnie wymieniających 20letnie gulfy na nowe elektryki :))))
X |
W moim mieście centrum jest blokowane głównie przez samochody urzędników. Oni dobrze zarabiają, już w zeszłym roku pokupili sporo hybryd - mają za posiadanie hybrydy darmowe parkowanie, a darmowe urzędnicze parkingi dla zwykłych „gulfów” nie mieszczą wszystkich chętnych.
mam diesla |
Kupię samochód elektryczny bez żadnych dopłat, pod warunkiem że samochód będzie kosztował nie więcej niż 40 tys, będzie miał zasięg minimum 300 km, czas ładowania baterii zwykłą ładowarką do 80% pojemności nie będzie dłuższy niż 20 min, oraz trwałość pojemności baterii nie zmieni się przed upływem 10 lat lub przebiegiem 200 tys km. Zróbcie takie auto i ja kupię.
sławomir |
A ulga dla niepełnosprawnych ???

Giełda OZE

SPRZEDAM PROJEKTY PV 1MW WOJ. PODLASKIE

Sprzedam projekty pv o mocach do 1MW na terenie województwa podlaskiego czytaj dalej...

GRUNT POD FARMĘ FOTOWOLTAICZNĄ

SPRZEDAM GRUNT POD FARMĘ FOTOWOLTAICZNA O POWIERZCHNI OK.7HA DZIAŁKI ZNAJDUJĄ SIĘ W OKOLICY GRYFINA czytaj dalej...

EXTRA CENY na Zabezpieczenia AC DC dla fotowoltaiki

Firmy PHU POWER QUALITY oraz PHU ZENIT zajmują się sprzedażą wysokiej jakości inwerterów fotowoltaic czytaj dalej...

działka pod PV sprzedaż/dzierżawa - 1,3 ha z pozwoleniem na budowę

Do sprzedania lub dzierżawy działka 1,3 ha pod elektrownię PV o mocy 0,4 MW. Kalsk, woj. lubuskie. czytaj dalej...