Mitsubishi Outlander będzie oddawać energię do sieci

Mitsubishi Outlander będzie oddawać energię do sieci
Fot. Kārlis Dambrāns, flickr cc

Mitsubishi Motors Corporation ogłosiło wdrożenie pilotażowego interfejsu Pojazd-Sieć (V2G) z pierwszym punktem ładowania już wykorzystywanym przez akumulatory samochodowe Mitsubishi Outlander PHEV. Pilotażowy program mający wykazać korzyści z zastosowania technologii V2G będzie realizowany w Holandii. 

Jak zapewnia japoński koncern motoryzacyjny, technologia V2G (Vehicle-to-Grid) pozwoli lepiej zrównoważyć szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną, umożliwiając pojazdom elektrycznym nie tylko pobieranie energii, ale również zwrot nadwyżki do sieci.

Operatorzy systemów przesyłowych w Europie są zobowiązani do zapewnienia pewnych rezerw zdolności przepustowej na wypadek nagłej utraty zasilania lub całkowitego zaciemnienia. Rezerwy zdolności produkcyjnych są nabywane przez transakcje rynkowe. Usługi oferowane na rynku różnią się w zależności od stopnia zapotrzebowania na energię elektryczną i czasu niezbędnego do naładowania/rozładowania urządzeń – komentuje Mitsubishi, zapewniając, że dla kierowców samochodów elektrycznych oznacza to potencjalne korzyści finansowe dzięki sprzedaży zwracanej energii.

REKLAMA

W tym celu Mitsubishi łączy siły z firmą NewMotion, jednym z największych europejskich dostawców rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych, operatorem sieci energetycznej TenneT w Holandii i Nuvve, światowym liderem w dziedzinie wdrażania technologii V2G.

W ramach programu, który zostanie uruchomiony w Amsterdamie, MMC będzie świadczyć usługi w zakresie systemu gromadzenia i zużycia energii dzięki wykorzystaniu infrastruktury ładowania NewMotion dla modelu Mitsubishi Outlander PHEV zaparkowanego w domu lub w miejscu pracy.

REKLAMA

Pilotażowy program będzie wykorzystywać platformę do ładowania samochodów elektrycznych Nuvve o nazwie Grid Integrated Vehicle (GIVe).

W ramach programu MMC przetestuje technologię V2G, poszukując rozwiązań do stworzenia nowego modelu biznesowego wykorzystującego potencjał do magazynowania i oddawania energii drzemiący w akumulatorach pojazdów elektrycznych.

W Holandii jest użytkowanych ponad 25 tysięcy pojazdów Mitsubishi Outlander PHEV.

Model Mitsubishi i-MiEV, wprowadzony na rynek 2009 roku, był pierwszym masowo produkowanym samochodem elektrycznym z akumulatorami litowo-jonowymi. W 2013 roku zadebiutował Outlander PHEV – hybrydowy model typu plug-in. Outlander PHEV jest najlepiej sprzedającym się modelem w kategorii PHEV w Europie i Japonii. Dotychczas sprzedano ponad 160 tysięcy egzemplarzy EV i PHEV.

NewMotion dysponuje siecią ponad 50 tys. punktów ładowania w całej Europie, posiadając w obiegu ponad 100 tys. kart do rozliczeń za wykorzystanie energii elektrycznej. W ubiegłym miesiącu NewMotion został przejęty przez koncern paliwowy Shell. 

red. gramwzielone.pl