Tesla nadal na dużym minusie

Tesla nadal na dużym minusie
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Amerykański koncern podał wyniki finansowe za III kwartał, w którym po raz kolejny odnotował dużą stratę. Maleje sprzedaż generowana przez dział solarny Tesli. Poprawiają się natomiast wyniki segmentu magazynowania energii. Niewiele możemy dowiedzieć się o nowym produkcie Solar Roof, czyli o solarnych dachówkach, które mimo ogromnej liczby rezerwacji, na razie produkują energię tylko w ramach testowych instalacji.

Przychody Tesli w III kwartale 2017 r. wyniosły 2,98 mld USD wobec 2,78 mld USD we wcześniejszym kwartale oraz wobec 2,29 mld USD w III kwartale 2016 r.

W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. sprzedaż Tesli wyniosła 8,47 mld USD, co oznacza duży wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (4,71 mld USD). Wkład działu motoryzacyjnego w te liczby wyniósł odpowiednio 6,12 mld USD wobec 3,84 mld USD przed rokiem.

REKLAMA

Mimo wzrostu przychodów Tesli nie udało się zmniejszyć straty, która w ujęciu netto wyniosła 671,16 mln USD wobec 401,42 mln USD w II kwartale oraz wobec zaledwie 21,87 mln USD w III kwartale ubiegłego roku.

Strata netto Tesli za pierwsze trzy kwartały br. wynosi 1,46 mld USD wobec 537,94 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Powód to wydatki sięgające w skali kwartału około miliarda dolarów. 

W III kwartale Tesla dostarczyła 25 915 Modeli X i S. To wynik lepszy o 18 proc. w porównaniu do wcześniejszego kwartału oraz o 4,5 proc. r/r.

Wolniej od wcześniejszych prognoz rozwija się produkcja Modelu 3 – najtańszego auta Tesli i jednego z najtańszych elektryków na rynku, który ma być przełomem dla Tesli, doprowadzając ją do rocznej sprzedaży 500 tys. aut. W III kwartale dostarczono jedynie 222 Modeli 3, podczas gdy wcześniej Elon Musk zakładał wykonanie w tym czasie już 1,5 tys. dostaw. 

Opóźnienia mają wynikać z problemów z uruchamianiem nowych linii produkcyjnych zarówno dla samego Modelu 3 jak i w wielkiej fabryce baterii litowo-jonowych Gigafactory, którą w tym roku Tesla uruchamia w Nevadzie. 

Amerykański koncern informuje również o uruchomieniu w III kwartale 18 nowych salonów sprzedaży, ich liczba wzrosła do 318, a także o podłączeniu 126 nowych stacji szybkiego ładowania. Łączna liczba punktów ładowania przekracza już 7,2 tys. Tesla zaznacza, że jeden z jej ostatnio uruchomionych punktów ładowania w Szanghaju składa się aż z 50 ładowarek.

Magazyny energii i fotowoltaika

Sprzedaż w dziale energetycznym Tesli wzrosła w ubiegłym kwartale do 317,5 mln USD wobec 286 mln USD we wcześniejszym kwartale oraz wobec 23,33 mln USD w III kwartale 2016 r.

REKLAMA

Przychody tego działu za pierwsze trzy kwartały br. wynoszą 818,22 mln USD wobec 50 mln USD w pierwszych trzech kwartałach 2016 r.

W poprzednim kwartale Tesla dostarczyła magazyny energii o łącznej pojemności 110 MWh, co oznacza wzrost o 12 proc. kwartał do kwartału oraz aż o 138 proc. rok do roku.

Firma Elona Muska zapewnia, że zgodnie z planem idzie realizacja zamówienia na ogromny magazyn energii o mocy 100 MW i pojemności 129 MWh, który ma powstać w Australii. Na razie zrealizowano 80 proc. tego projektu. Zostanie on uwzględniony w sprawozdaniach finansowych Tesli dopiero po sfinalizowaniu.

Gorzej przedstawiają się natomiast wyniki Tesli w dziale solarnym, który firma Elona Muska utworzyła przejmując amerykańskiego lidera w sektorze domowych instalacji fotowoltaicznych Solar City.

W minionym kwartale Tesla miała dostarczyć instalacje solarne o łącznej mocy 109 MW, co w porównaniu do wyniku na poziomie 176 MW we wcześniejszym kwartale oraz wobec 187 MW w III kwartale 2016 r. oznacza istotny spadek.

Wpływ na mniejszy wolumen sprzedaży instalacji solarnych ma zmiana strategii sprzedażowej. Tesla już wcześniej sygnalizowała, że odejdzie od modelu bazującego na leasingu instalacji, idąc w kierunku bezpośredniej sprzedaży, co powinno się odbić negatywnie na wolumenie realizowanych instalacji, ale co powinno poprawić rentowność działu PV.

W III kwartale 46 proc. realizacji bazowało na tradycyjnej sprzedaży. Natomiast rok wcześniej było to jedynie 13 proc., a dominował wówczas leasing. Tesla zakłada, że w IV kwartale br. udział sprzedaży bezpośredniej przekroczy 50 proc.

Przy okazji publikacji wyników za III kwartał Tesla dodaje, że na spadek wolumenu dostarczanej fotowoltaiki wpływa również wycofywanie się z segmentu większych instalacji PV, który charakteryzują mniejsze marże.

Firma Elona Muska na razie nie chwali się wynikami sprzedaży solarnych dachówek Solar Roof – projektu, który upubliczniono rok temu i którego sprzedaż miała ruszyć w tym roku.

Amerykanie na razie informują tylko, że przenoszą linie produkcyjne Solar Roof z fabryki we Fremont w Kalifornii do uruchamianej w Buffalo, w stanie Nowy Jork, fabryki Gigafactory 2, w której mają również produkować „tradycyjne” moduły fotowoltaiczne, bazując na technologii dostarczonej przez Panasonica. 

red. gramwzielone.pl