Tesla nadal na dużym minusie

Tesla nadal na dużym minusie
Fot. Gramwzielone.pl (C)
REKLAMA

Amerykański koncern podał wyniki finansowe za III kwartał, w którym po raz kolejny odnotował dużą stratę. Maleje sprzedaż generowana przez dział solarny Tesli. Poprawiają się natomiast wyniki segmentu magazynowania energii. Niewiele możemy dowiedzieć się o nowym produkcie Solar Roof, czyli o solarnych dachówkach, które mimo ogromnej liczby rezerwacji, na razie produkują energię tylko w ramach testowych instalacji.

Przychody Tesli w III kwartale 2017 r. wyniosły 2,98 mld USD wobec 2,78 mld USD we wcześniejszym kwartale oraz wobec 2,29 mld USD w III kwartale 2016 r.

W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. sprzedaż Tesli wyniosła 8,47 mld USD, co oznacza duży wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (4,71 mld USD). Wkład działu motoryzacyjnego w te liczby wyniósł odpowiednio 6,12 mld USD wobec 3,84 mld USD przed rokiem.

Mimo wzrostu przychodów Tesli nie udało się zmniejszyć straty, która w ujęciu netto wyniosła 671,16 mln USD wobec 401,42 mln USD w II kwartale oraz wobec zaledwie 21,87 mln USD w III kwartale ubiegłego roku.

Strata netto Tesli za pierwsze trzy kwartały br. wynosi 1,46 mld USD wobec 537,94 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. Powód to wydatki sięgające w skali kwartału około miliarda dolarów. 

W III kwartale Tesla dostarczyła 25 915 Modeli X i S. To wynik lepszy o 18 proc. w porównaniu do wcześniejszego kwartału oraz o 4,5 proc. r/r.

Wolniej od wcześniejszych prognoz rozwija się produkcja Modelu 3 – najtańszego auta Tesli i jednego z najtańszych elektryków na rynku, który ma być przełomem dla Tesli, doprowadzając ją do rocznej sprzedaży 500 tys. aut. W III kwartale dostarczono jedynie 222 Modeli 3, podczas gdy wcześniej Elon Musk zakładał wykonanie w tym czasie już 1,5 tys. dostaw. 

Opóźnienia mają wynikać z problemów z uruchamianiem nowych linii produkcyjnych zarówno dla samego Modelu 3 jak i w wielkiej fabryce baterii litowo-jonowych Gigafactory, którą w tym roku Tesla uruchamia w Nevadzie. 

Amerykański koncern informuje również o uruchomieniu w III kwartale 18 nowych salonów sprzedaży, ich liczba wzrosła do 318, a także o podłączeniu 126 nowych stacji szybkiego ładowania. Łączna liczba punktów ładowania przekracza już 7,2 tys. Tesla zaznacza, że jeden z jej ostatnio uruchomionych punktów ładowania w Szanghaju składa się aż z 50 ładowarek.

Magazyny energii i fotowoltaika

Sprzedaż w dziale energetycznym Tesli wzrosła w ubiegłym kwartale do 317,5 mln USD wobec 286 mln USD we wcześniejszym kwartale oraz wobec 23,33 mln USD w III kwartale 2016 r.

Przychody tego działu za pierwsze trzy kwartały br. wynoszą 818,22 mln USD wobec 50 mln USD w pierwszych trzech kwartałach 2016 r.

W poprzednim kwartale Tesla dostarczyła magazyny energii o łącznej pojemności 110 MWh, co oznacza wzrost o 12 proc. kwartał do kwartału oraz aż o 138 proc. rok do roku.

Firma Elona Muska zapewnia, że zgodnie z planem idzie realizacja zamówienia na ogromny magazyn energii o mocy 100 MW i pojemności 129 MWh, który ma powstać w Australii. Na razie zrealizowano 80 proc. tego projektu. Zostanie on uwzględniony w sprawozdaniach finansowych Tesli dopiero po sfinalizowaniu.

Gorzej przedstawiają się natomiast wyniki Tesli w dziale solarnym, który firma Elona Muska utworzyła przejmując amerykańskiego lidera w sektorze domowych instalacji fotowoltaicznych Solar City.

W minionym kwartale Tesla miała dostarczyć instalacje solarne o łącznej mocy 109 MW, co w porównaniu do wyniku na poziomie 176 MW we wcześniejszym kwartale oraz wobec 187 MW w III kwartale 2016 r. oznacza istotny spadek.

Wpływ na mniejszy wolumen sprzedaży instalacji solarnych ma zmiana strategii sprzedażowej. Tesla już wcześniej sygnalizowała, że odejdzie od modelu bazującego na leasingu instalacji, idąc w kierunku bezpośredniej sprzedaży, co powinno się odbić negatywnie na wolumenie realizowanych instalacji, ale co powinno poprawić rentowność działu PV.

W III kwartale 46 proc. realizacji bazowało na tradycyjnej sprzedaży. Natomiast rok wcześniej było to jedynie 13 proc., a dominował wówczas leasing. Tesla zakłada, że w IV kwartale br. udział sprzedaży bezpośredniej przekroczy 50 proc.

Przy okazji publikacji wyników za III kwartał Tesla dodaje, że na spadek wolumenu dostarczanej fotowoltaiki wpływa również wycofywanie się z segmentu większych instalacji PV, który charakteryzują mniejsze marże.

Firma Elona Muska na razie nie chwali się wynikami sprzedaży solarnych dachówek Solar Roof – projektu, który upubliczniono rok temu i którego sprzedaż miała ruszyć w tym roku.

Amerykanie na razie informują tylko, że przenoszą linie produkcyjne Solar Roof z fabryki we Fremont w Kalifornii do uruchamianej w Buffalo, w stanie Nowy Jork, fabryki Gigafactory 2, w której mają również produkować "tradycyjne" moduły fotowoltaiczne, bazując na technologii dostarczonej przez Panasonica. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
ElektrowniaPV |
Na "dużym" minusie? to jest GIGANTYCZNY minus! Wczoraj pod jednym z tekstów niejaki "pros" przekonywał, że "subsydiowanie" to forma inwestowania... Moim zdaniem zupełnie nie - przykład Tesli to niemal sztandarowy dowód!
Jaro |
Ta firma to wydmuszka.Caly ten grajdolek pod nazwa tesla trzyma sie na powierzchni tylko dzieki charyzmie Elona i modzie na eko dzieki czemu przyciaga inwestorow i posiada wolne srodki. Tymczasem wszyscy giganci motoryzacyjni powoli dopracowuja swoje technologie i swoje samochody elektryczne ktore niebawem wejda do sprzedazy,gdy to sie stanie Tesla padnie.
IXI |
Bez paniki. Owi "giganci" motoryzacji od lat "dopracowują swoje technologie" i dopracować nie mogą. W tym czasie TESLA produkuje czysto elektryczne samochody, a nie jakieś tam hybrydy czy dziwne małe samochodziki elektryczne za 150 tys. złotych o zasięgu 150 km..
Szyszko |
Tesla kosztuje średnio około 500.000 zł. Pakiet Togo co ma najbardziej wartościowe czyli aku kosztuje w Azji około 70.000 zł. Co kosztuje w Tesli te 430.000 zł ?
IXI |
Nie przeczę, że TESLA do tanich nie należy. Lecz wysoką cenę jej produktów częściowo może usprawiedliwiać multum gadżetów, w jakie wyposaża swoje pojazdy. Wystarczy wspomnieć o przypadku kierowcy, którego samochód TESLI sam dowiózł do szpitala, gdy ów zaniemógł podczas jazdy.
X |
@Szyszko, nie masz pojęcia ile kosztuje opracowane prototypu, volvo za ostatniego suva zapłaciło 2 mld Euro. I mówimy tutaj o firmie która jest na rynku od dziesiątków lat. Za to twój Morawiecki zbuduje samochód elektryczny za mniej niż 100 tys zł, ni mam najmniejszych wątpliwości. Oczywiście jak tylko ogarnie swój deficyt nadwyżki albo nadwyżkę deficytu, już się w tych pisich kłamstwach gubię.
KB |
@Szyszko, co kosztuje np. w takim Audi S7 430 tyś. ? I to biorąc pod uwagę że model S z osiągami takimi jak wymienione audi kosztuje w europie ok 300 tyś ( a właściwie trochę lepszymi audi 0-100 4,7s tesla 75D - 4,4s)? Za 520 tyś jest tesla P90D z zasięgiem 613km i 2,7 do 100. No i oczywiście taki mały szczegół, aby doposażyć te przykładowe audi w przynajmniej część gadżetów które ma tesla w standardzie trzeba dorzucić ok 50 tyś (łącznie 480 tyś). Należałoby zadać pytanie co posiadają takie Audi S7, BMW 650i (487 tyś w podstawie 4,4s do 100), Mercedes-AMG CLS 63 (458 tyś w podstawie, 4,2 do 100)?

Reklama

Baza firm

Znajdź instalatora w swojej okolicy + Dodaj firmę

Giełda OZE

GOTOWY PROJEKT 75 MW PV Z GRUNTEM

Projekt z pozwoleniem na budowę 75 MW wraz z gruntem sprzedam . czytaj dalej...

Sprzedam projekt farmy fotowoltaicznej o mocy 1MW

Sprzedam spółkę celową, projekt farmy fotowoltaicznej o mocy 1 MW wraz z pozwoleniem na budowę oraz czytaj dalej...

BLACK FRIDAY! Zestawy PV: 2xTRINA Solar 270W (5BB) + mikrofalownik EVT 500W, 2xMPPT

Najlepsze rozwiązanie dla instalacji PV małej mocy Prosty montaż z możliwością łatwej rozbudowy syst czytaj dalej...

Kabel solarny

Przedam kabel 4mm solarny 1,7 netto/m czytaj dalej...