Największa w Polsce flota autobusów hybrydowych trafiła do Sosnowca

Największa w Polsce flota autobusów hybrydowych trafiła do Sosnowca
Fot. Volvo

Volvo Polska zakończyło dostawy trzydziestu pięciu wyprodukowanych we Wrocławiu, miejskich autobusów hybrydowych zamówionych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. To największa jednorazowa dostawa tego typu pojazdów z napędem hybrydowym w Polsce. Wkrótce do Sosnowca trafią również autobusy napędzane wyłącznie energią elektryczną.

W ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej, Volvo dostarczyło w sumie 35 hybrydowych autobusów miejskich – 25 krótkich, 12-metrowych i 10 przegubowych, 18-metrowych. Mogą one pomieścić odpowiednio 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących w autobusach krótkich oraz 130 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących w przypadku autobusu przegubowego.

Autobusy hybrydowe Volvo serii 7900 są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania silnikiem, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania.

REKLAMA

Volvo zapewnia, że autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami wyłącznie z napędem diesla, a ponadto są bardzo ciche.

PKM Sosnowiec ocenia, na podstawie pierwszych doświadczeń z eksploatacją hybrydowych autobusów, że w porównaniu z nowymi autobusami z klasycznym napędem zużycie energii w hybrydach jest niższe o około 25 proc.

Miejskie autobusy hybrydowe Volvo powstają w Polsce. Ich seryjna produkcja rozpoczęła się we wrocławskiej fabryce firmy w 2010 roku. Dotychczas Volvo Polska sprzedało ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach. W Polsce, oprócz Sosnowca, autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i w Warszawie.

Nie tylko hybrydy

REKLAMA

Wcześniej w tym roku PKM w Sosnowcu podpisało umowę na dostawę trzech autobusów bateryjnych, które dostarczy polski producent Solaris. To efekt przeprowadzonego w ubiegłym roku przetargu na zakup autobusów miejskich o napędzie elektrycznym, o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 metra do 12,15 metra, wraz z dedykowanym systemem ładowania z magazynu energii. Szacunkową wartość zamówienia ustalono na 6,06 mln zł netto.

Trzy autobusy elektryczne, które trafią do Sosnowca, zostaną wyposażone w silnik centralny oraz osprzęt elektryczny polskiego producenta firmy Medcom z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania. Baterie o pojemności 200 kWh ładowane będą za pomocą złącza ładowarkami w wariantach 80 kW i 40 kW, a w przyszłości będzie je można ładować również za pomocą pantografów.

Zakupy nowych autobusów, które pojawią się na ulicach Sosnowca, to efekt pozyskania unijnych funduszy. 

We wrześniu ubiegłego roku dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Górnego Śląska, które sięgnęło aż 85 proc. kosztów kwalifikowanych, Sosnowiec podpisał umowy na zakup aż 78 autobusów. Wśród nich jest 25 hybryd Volvo 7900 LH (cena jednego autobusu to 1,449 mln zł netto), 10 hybryd Volvo 7900 LAH (cena jednostkowa to 2,229 mln zł), 24 autobusy Solaris Urbino 12 (wartość jednego autobusu to 0,911 mln zł), a także 19 autobusów Mercedes-Benz Conecto G (cena jednego autobusu to 1,217 mln zł).

Wartość całego projektu realizowanego przez PKM Sosnowiec, który zostanie dofinansowany z RPO dla woj. śląskiego, to 103,555 mln zł netto.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. śląskiego na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem zapewniono budżet w wysokości 560 mln zł. 

red. gramwzielone.pl