Ile CO2 „emituje” samochód elektryczny na prąd z węgla?

Ile CO2 "emituje" samochód elektryczny na prąd z węgla?
Przeciętne emisje CO2 w przypadku samochodów elektrycznych w krajach UE. Fot. T&E

Samochody elektryczne, które poruszają się na energii pochodzącej głównie z elektrowni węglowych, i tak emitują mniej gazów cieplarnianych niż samochody napędzane dieslem dowodzą naukowcy z brukselskiego uniwersytetu VUB w raporcie wykonanym na zlecenie Transport & Environment (T&E).

VUB wskazuje, że samochody elektryczne w krajach nawet z najbardziej emisyjnym sektorem energetycznym (jako lidera wskazuje się Polskę), emitują mniej CO2 niż samochody z napędem diesla, dla których przyjęto średnią emisję ponad 200 gram CO2/km.

W przypadku Polski – wskazanej w raporcie jako europejski lider w emisjach CO2 w elektroenergetyce (650 g CO2/kWh) – samochody elektryczne mają „emitować” o 25 proc. mniej CO2 (ok. 160 g CO2/km), co jest efektem ładowania energią produkowaną przez nasze elektrownie. W przypadku kolejnych na liście liderów w emisyjności – Niemiec, Holandii, Włoch i Hiszpanii – średnia „emisyjność” elektryków mieści się między 80-120 g CO2/km.

REKLAMA

 Dzisiaj poruszanie się samochodem nawet na polską energię elektryczną – najbardziej emisyjną w Unii Europejskiej – ma nadal mniejszy wpływ na klimat niż nowe samochody napędzane dieslem. Wraz z szybką dekarbonizacją unijnego miksu energetycznego samochody elektryczne będą „emitować” średnio o połowę mniej CO2 niż samochody napędzane dieslem, w tym wliczając emisje wygenerowane w procesie produkcji – komentuje Yoann Le Petit z T&E.

REKLAMA

Średnia emisyjność elektryków napędzanych energią z unijnego miksu energetycznego ma wynosić niewiele ponad 80 g CO2/km przy średniej emisyjności unijnej energetyki na poziomie 300 g CO2/kWh. Najlepiej wśród badanych krajów wypadają Francja i Szwecja z emisjami poniżej 40 g CO2/km. Emisyjność energetyki w pierwszym z tych krajów ma wynosić przeciętnie 40 g CO2/kWh, a w drugim tylko 20 g CO2/kWh.

T&E zaznacza, że pojazdy elektryczne stanowią nadal jedynie 1,7 proc. rejestracji samochodów w Europie, dodając, że ten stan rzeczy mogą zmienić nowe regulacje, których wprowadzenie rozważa Komisja Europejska i które zakładają wdrożenie minimalnego, obowiązkowego udziału pojazdów zeroemisyjnych w sprzedaży aut w Unii Europejskiej. Propozycje w tym zakresie KE ma przedstawić w przyszłym miesiącu.

Raport „Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles” jest dostępny pod tym linkiem

red. gramwzielone.pl