Jednolity europejski standard ładowania autobusów coraz bliżej

Jednolity europejski standard ładowania autobusów coraz bliżej
Wojciech Dziwisz, kierownik ds. rozwoju biznesu e-mobility w ABB

Europejscy producenci autobusów, widząc ożywienie na rynku, dążą do jak najszybszego wypracowania wspólnego standardu ładowania pojazdów transportu publicznego. Ich majowa rekomendacja wskazuje na stosowanie pantografu odwróconego, montowanego po stronie infrastruktury do ładowania, a nie na dachu autobusu. To wyraźny sygnał dla polskich inwestorów i samorządów, że właśnie na taki scenariusz powinni się przygotować – mówi Wojciech Dziwisz, kierownik ds. rozwoju biznesu e-mobility w ABB, oceniając przy tym, że jest to najlepsze rozwiązanie dla wszystkich uczestników rynku.

Polskie samorządy, wspierane przez działania podejmowane przez rząd, przygotowują się do licznych przetargów na zakup autobusów elektrycznych i stacji ładowania, jednak prace nad ustaleniem jednego standardu ładowania autobusów wciąż trwają.

Prace nad standardem do ładowania autobusów maja się zakończyć dopiero na koniec 2018 roku. Dlatego wielka piątka, czyli Volvo, MAN, Scania, Iveco oraz Daimler, widząc jak szybko rośnie zapotrzebowanie rynku, już teraz jasno wskazała, że ich prace nad produktami będą prowadzone w kierunku jednego rozwiązania do ładowania zgodnego z tzw. OppCharge. Jest to znak towarowy Volvo, który opiera się na standardzie odwróconego pantografu. Co ważne, rozwiązania w tym zakresie oferują również polscy producenci Solaris i Ursus – informuje Wojciech Dziwisz.

REKLAMA

Jak zwraca uwagę ABB, to istotny temat dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w rozwój ekologicznego transportu publicznego – zarówno dla producentów autobusów, jak i dla inwestorów zaangażowanych w proces rozbudowy infrastruktury stacji do ładowania. To ważna kwestia również dla inwestorów i samorządów, którzy dzięki większej konkurencji będą w przyszłości mogli obniżać koszty zamówień. 

REKLAMA

ABB działa w wielu międzynarodowych grupach. Uważamy, że jeden globalny standard jest podstawą dla dalszego rozwoju ekologicznego transportu miejskiego. Pojawienie się kilku różnych standardów wpłynie negatywnie na zrównoważony rozwój całego rynku – zaznacza Wojciech Dziwisz.

ABB wskazuje, że standard odwróconego pantografu jest też bardziej ekonomiczny. Umiejscowienie go po stronie infrastruktury do ładowania jest tańszym rozwiązaniem, ponieważ pojazdów zawsze będzie więcej niż samych stacji do ładowania. Przykładem jest wspólna, belgijska realizacja ABB i Volvo. W ramach projektu ABB dostarczy 15 stacji, które zasilać będą 101 autobusów Volvo.

Doświadczenia w obszarze infrastruktury dla autobusów procentują także na szybko rozwijającym się rynku samochodów elektrycznych. Na targach w Stuttgarcie Electric Vehicle Symposium and Exhibition ABB zaprezentowało ładowarkę o mocy 150-350 kW (Terra HP), która zostanie przystosowana do instalacji elektrycznych o napięciu 400 i 800 V oraz do zainstalowania m.in. na miejscach postojowych przy autostradach oraz na stacjach paliw.

Natomiast platforma komunikacji ABB AbilityTM Connected Services ma zwiększyć funkcjonalność samych ładowarek oraz ułatwić ich obsługę. ABB oferuje m.in. zdalną aktualizację, minimalizującą czasy przestoju pracy urządzenia, co przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania. Firma zapewnia także możliwość przeprowadzenia zdalnej diagnostyki oraz napraw.

red. gramwzielone.pl