M. Morawiecki: co 9 bateria do EV zostanie wyprodukowana w Polsce

M. Morawiecki: co 9 bateria do EV zostanie wyprodukowana w Polsce
Wicepremier Mateusz Morawiecki. Fot. Kancelaria Premiera, flickr cc

Dzisiaj minister rozwoju Mateusz Morawiecki zapewnił, że bateria co dziewiątego samochodu elektrycznego jeżdżącego po Europie będzie mogła pochodzić z Polski. Pomóc ma w tym inwestycja koreańskiego koncernu LG Chem realizowana pod Wrocławiem.

Dzisiaj Agencja Rozwoju Przemysłu udzieliła spółce LG Chem Wrocław zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej podstrefy ekonomicznej Wrocław-Kobierzyce

Jak zaznaczył minister Morawiecki, fabryka baterii LG Chem pod Wrocławiem to „największa pod względem wartości inwestycja w Polsce co najmniej od 2001 r.” i jednocześnie „największa fabryka baterii do samochodów elektrycznych w Europie”.

REKLAMA

Oficjalne rozpoczęcie budowy fabryki LG Chem w klastrze w Biskupicach Podgórnych k. Wrocławia, który jest częścią Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, nastąpiło niemal dokładnie rok temu.

 Kilkanaście lat temu baterie do aut kojarzyły się z zabawkami dla dzieci. Dzisiaj ruszamy z inwestycją, dzięki której polscy inżynierowie będą przekuwać swoją wiedzę w zaawansowane technologicznie produkty. Wspólnie możemy tworzyć innowacje i rozwijać elektromobilność w Polsce – mówił wówczas wicepremier Morawiecki.

Dzisiaj minister Morawiecki zapewnił, że „bateria co dziewiątego samochodu elektrycznego jeżdżącego po Europie będzie mogła pochodzić z Polski” i dodał, że w ramach rządowej strategii rozwoju elektrycznej motoryzacji w przyszłorocznym budżecie i kolejnych latach część opłat z tytułu akcyzy będzie alokowana w funduszu elektromobilności, aby wesprzeć krajowe inwestycje w tym obszarze.

REKLAMA

Rozpoczęcie produkcji baterii pod Wrocławiem przewidziano na 2018 r. i – jak podaje LG Chem – w kolejnym roku fabryka będzie produkować ponad 100 tys. baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o „wysokiej wydajności”, które będą mogły pokonywać dystans do 320 km na jednym ładowaniu. Zatrudnienie znajdzie 2,5 tys. osób.

– Chcemy sprawić, by polska fabryka stała się mekką produkcji baterii do samochodów elektrycznych na cały świat – zapewniał Ung Beom Lee, prezes spółki Energy Solutions działającej w ramach LG Chem.

W ubiegłorocznej uroczystości wmurowania kamienia węgielnego dla inwestycji LG Chem pod Wrocławiem wzięli udział przedstawiciele zarządów światowych koncernów motoryzacyjnych, m.in. Audi, BMW, Daimler, Jaguar Land Rover, Porsche, Renault, Volkswagen, dla których LG będzie produkować baterie. 

W Europie w trakcie budowy jest fabryka baterii innego koreańskiego koncernu Samsung. Inwestycja zlokalizowana pod Budapesztem ma kosztować około 358 mln dolarów.

Plany budowy znacznie większych fabryk baterii mają Niemcy i Szwedzi. Więcej na ten temat w artykule: KE chce powstania unijnego giganta w produkcji baterii.

red. gramwzielone.pl