Ekoenergetyka z kontraktem na dostawę stacji ładowania dla Zielonej Góry

Ekoenergetyka z kontraktem na dostawę stacji ładowania dla Zielonej Góry
Fot. Ekoenergetyka-Polska

Spółka MZK Zielona Góra wybrała Ekoenergetykę-Polska jako dostawcę infrastruktury ładowania do największego projektu elektryfikacji autobusów w Polsce, w ramach którego 60 proc. floty miasta, 47 autobusów, będzie pojazdami napędzanymi wyłącznie energią elektryczną. Autobusy będą ładowane nocą na zajezdni, a w ciągu dnia na pętlach za pomocą stacji ładowania od Ekoenergetyki. Kontrakt na infrastrukturę ładowania opiewa na 18,5 mln zł i jestjak zapewnia zielonogórska firmanajwiększym tego typu w Polsce, jak również jednym z największych w Europie.

Projekt zakłada instalację wielowyjściowych stacji ładowania na 11 pętlach o mocy od 400 kW do 800 kW. W sumie do dyspozycji zielonogórskiego MZK będzie 29 zautomatyzowanych punktów ładowania pantografowego.

Szybkie stacje ładowania zostaną wyposażone w inteligentne, dynamiczne zarządzanie mocą. Jedna stacja będzie mogła jednocześnie ładować kilka autobusów na raz za pomocą pantografu zainstalowanego na autobusie. Jeżeli zajdzie potrzeba ultraszybkiego doładowania jednego z pojazdów, pojedynczy punkt ładowania będzie mógł skorzystać z mocy przeznaczonej dla innych punktów. Operator będzie mógł podwoić lub potroić moc wysyłaną do autobusu, a tym samym kilkakrotnie skrócić czas ładowania.

REKLAMA

28 dwuwyjściowych stacji ładowania nocnego, również wyposażonych w dynamiczne zarządzanie mocą, zainstalowanych zostanie w specjalnie przystosowanej do tego celu zajezdni. Każdy punkt będzie mógł ładować z mocą 40 kW lub 80 kW. Ładowanie nocne odbywać się będzie za pomocą wtyczki Combo 2. Dodatkowo zajezdnia wyposażona będzie w szybką stację ładowania pantografem.

Ładowarki dla Zielonej Góry będą zgodne z międzynarodowymi standardami ładowania pojazdów elektrycznych, a tym samym będą mogły ładować różne modele autobusów elektrycznych.

Projekt Zintegrowany System Niskoemisyjnego Transportu Publicznego w Zielonej Górze zakłada wymianą ponad 60 proc. autobusów o napędzie tradycyjnym na autobusy o napędzie elektrycznym. Jest to projekt unikalny na skalę europejską. Rozwiązania technologiczne zastosowane w stacjach ładowania są innowacyjne i wprowadzane na taką skalę po raz pierwszy – komentuje Barbara Langner, dyrektor MZK Zielona Góra.

REKLAMA

Oprócz stacji ładowania Ekoenergetyka-Polska dostarczy również system monitoringu floty i infrastruktury, który pozwoli operatorowi zarządzać nimi w czasie rzeczywistym i na bieżąco reagować na zmieniające się warunki operacyjne. 

Zielonogórski projekt to największy jednorazowy publiczny przetarg na infrastrukturę ładowania dla autobusów elektrycznych w Europie i pierwszy, w którym stworzony zostanie system ładowania dla całego miasta. Zielona Góra będzie pierwszym w Europie miastem wyposażonym w miejskie stacje ładowania autobusów elektrycznych z inteligentnym zarządzaniem mocy. Tym projektem pokazujemy, że nasze technologie i nasze miasta są w czołówce rozwiązań w dziedzinie autobusów elektrycznych w Europie – komentuje prezes Ekoenergetyki-Polska Bartosz Kubik.

Stacje ładowania zostaną zainstalowane w przyszłym roku, a Ekoenergetyka-Polska, oprócz infrastruktury, będzie odpowiedzialna również za wykonanie stacji transformatorowych.

Również w przyszłym roku do Zielonej Góry trafi zamówionych 47 autobusów elektrycznych. Dostarczy je Ursus, który w przetargu przeprowadzonym przez zielonogórskie MZK pokonał innego polskiego producenta autobusów Solarisa.

Ekoenergetyka-Polska to jeden z liderów europejskiego rynku ładowarek wysokiej mocy dla autobusów elektrycznych. Do tej pory firma dostarczyła blisko 140 stacji szybkiego ładowania do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzenia uczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Zielonogórska firma oferuje ładowarki mocy od 3 kW do 800 kW. 

red. gramwzielone.pl