Największy w Polsce przetarg na autobusy elektryczne rozstrzygnięty

Największy w Polsce przetarg na autobusy elektryczne rozstrzygnięty
Fot. Ursus Bus

Spółka Ursus Bus wygrała przetarg na dostawę w pełni elektrycznych autobusów niskopodłogowych dla miasta Zielona Góra. Podstawowy zakres kontraktu o wartości 96,5 mln zł brutto obejmuje dostawę 47 fabrycznie nowych autobusów miejskich o długości 12 metrów. Dostawy mają być realizowane w przyszłym roku. Zielona Góra stanie się wówczas krajowym liderem w rozwoju elektrycznego transportu miejskiego. 

Wczoraj Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze poinformował o wyborze oferty spółki Ursus Bus w największym przetargu w Polsce, a zarazem jednym z największych w Europie, na dostarczenie autobusów elektrycznych. Termin pierwszej dostawy przewidziano na 1 lipca 2018 r. Realizacja dostaw powinna nastąpić do 30 listopada przyszłego roku.

Propozycja Ursusa opiewa na kwotę 96,5 mln zł brutto, zaś budżet zamawiającego ustalono na poziomie 102 mln zł brutto. Konkurencyjna oferta firmy Solaris wyniosła 101 mln zł brutto. Obie spełniły wszystkie zgłoszone przez zamawiającego wymogi formalno-prawne.

REKLAMA

Model Ursus City Smile, który zostanie dostarczony do Zielonej Góry, to w pełni elektryczny, nowoczesny, 12-metrowy autobus miejski napędzany wyłącznie energią elektryczną.

W przetargu mogły brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały zamówienia na minimum 15 pojazdów elektrycznych powyżej 7,5 t DMC, w tym jedno zamówienie na dostawę co najmniej siedmiu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich. Kluczowym kryterium wyboru oferty była cena (60 proc. wagi), a kolejne punkty można było otrzymać za gwarancję, skrócenie terminu pierwszej dostawy autobusów, zużycie energii elektrycznej autobusu poniżej 1 kWh/km oraz monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z pozycji kierowcy (po 10 proc. wagi).

Ursus Bus SA od dłuższego czasu intensywnie inwestuje w elektromobilność, jeden z najszybciej rozwijających się segmentów transportu publicznego. W czerwcu tego roku spółka powołała konsorcjum „Polski E-BUS”. Celem tej inicjatywy jest stworzenie projektu nowego, całkowicie polskiego autobusu elektrycznego „następnej generacji”.

REKLAMA

Spółka zapewnia, że obecnie w jej ofercie znajdują się również autobusy „trzeciej generacji” o napędzie alternatywnym, które posiadają silnik elektryczny z ogniwami wodorowymi. Premierowy model został po raz pierwszy zaprezentowany szerszej publiczności w marcu tego roku.

Ostatni przetarg, ogłoszony przez MZK w Zielonej Górze, rozpisany został ponownie po tym jak obie firmy w poprzednim postępowaniu przekroczyły zakładany przez miasto kosztorys. Propozycja Solarisa wyniosła wtedy 104,9779 mln zł brutto, a konsorcjum Ursus Bus 7 (Ursus Bus i Ursus) złożyło ofertę na kwotę 104,9997 mln zł brutto.

Zielona Góra wkrótce stanie się krajowym liderem w elektryfikacji transportu miejskiego. – Miasto Zielona Góra od około 5 lat przygotowuje się do wymiany taboru komunikacji miejskiej na elektryczny. W tym czasie testowano kilka modeli autobusów elektrycznych, między innymi Solarisy – 9-metrowy i 12-metrowy, a także Skodę czy Ursus. Podczas testów pojazdy były oceniane pod względem technicznym, praktycznym i wizualnym. Przede wszystkim jednak uwagę zwracano na ilość zużytej energii podczas obsługi linii autobusowej. Ocena każdego z pojazdów jest inna, każdy ma swoje plusy i minusy. Testy te są bardzo wartościowe, bo pozwalają na zapoznanie się z różnymi rozwiązaniami, które pomogą w przyszłości wybrać opcje najkorzystniejsze – informowała portal Gramwzielone.pl Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze.

Na pętlach autobusowych zostaną zamontowane systemy ładowania prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW, a na terenie zajezdni MZK powstanie dwuwyjściowa stacja wolnego ładowania prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW, a także stacja ładowania o mocy 400 kW.

Więcej na ten temat w artykule: Zielona Góra będzie liderem w elektryfikacji komunikacji miejskiej.

red. gramwzielone.pl