Greenway: przyłączenie stacji ładowania to nawet 14 miesięcy

Greenway: przyłączenie stacji ładowania to nawet 14 miesięcy
Stacja ładowania samochodów elektrycznych Greenway Infrastructure Poland

Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Greenway Infrastructure Poland zostały już zainstalowane w Bielsku-Białej, Rzeszowie oraz Poznaniu. Greenway Infrastructure Poland operator powstającej w kraju sieci stacji szybkiego ładowania elektryków informuje, że podpisał dotąd umowy na dostawę ładowarek dla wszystkich 75 punktów realizowanych w ramach obecnej fazy projektu. W niektórych przypadkach konieczne jest przyłączenie do zewnętrznej sieci dystrybucyjnej, co okazuje się procesem dosyć czasochłonnym.

Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz we Franowo Park w Poznaniu. Zarządcy i właściciele tych lokalizacji uznali, że nasz program jest znakomitą okazją do otwarcia się na elektromobilność. Ich klienci mogą teraz zasilać auta z naszej sieci, co jest wygodne zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland.

Stacje Greenway powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych czy restauracji oraz przy głównych drogach – według tego klucza zostały wybrane lokalizacje wszystkich powstających stacji.

REKLAMA

Greenway zaznacza, że właściwa lokalizacja powinna znajdować się w optymalnej odległości, aby nawet samochód o niedużej baterii mógł przemieszczać się na długim dystansie. Lokalizacja musi też zapewniać kierowcy minimum komfortu podczas ładowania. Kierowcy elektryków spędzają na ładowaniu przynajmniej 20-30 minut. Chodzi też o kwestie bezpieczeństwa, dostęp do Internetu – ładowarki podłączone są do sieci – komentuje Greenway.

Jak zaznacza spółka, o ile sama budowa przyłącza i instalacja ładowarki to kilka dni, o tyle proces dokumentacyjny wymaga sporo cierpliwości.

REKLAMA

Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej. W dużej liczbie przypadków przyłączenia takie są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu. Kiedy nie mamy tej możliwości, występujemy o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez operatora sieci dystrybucyjnej. Może to potrwać nawet 14 miesięcy – komentuje Damian Gadzialski, dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland.

Po określeniu sposobu przyłączenia przygotowywany jest projekt, wskazujący, gdzie dokładnie będzie posadowiona stacja i jaki będzie przebieg przyłącza. Po przejściu odpowiedniej procedury administracyjnej kolejne działania następują już szybko – zapewnia Greenway. Położenie kabla w wykopie lub instalacja w obiekcie zajmuje 1-2 dni, zależnie od skomplikowania terenu. Na koniec pozotasje posadowienie ładowarki, konfiguracja oraz testy.

Do końca października powstanie w sumie 16 stacji Greenway Infrastructure Poland. Spóła już podpisała umowy na dostawę 75 stacji ładowania. Do 2020 roku zamierza zbudować 200 ładowarek.

Z pierwszej stacji ładowania Greenway w Polsce, zainstalowanej w grudniu 2016 r. w Galerii Mokotów, do tej pory korzystano ponad 2,1 tys. razy.

Greenway Infrastructure Poland sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności. Obecnie realizowana sieć ładowania jest finansowana ze środków unijnych, w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Dofinansowanie to kwota ponad 3 mln euro. Oprócz usług ładowania, firma ma świadczyć także usługę zarządzania infrastrukturą ładowania na zlecenie innych podmiotów.

red. gramwzielone.pl