Greenway wybrał dostawców stacji ładowania
Operator tworzonego w naszym kraju systemu szybkich ładowarek samochodów elektrycznych – spółka Greenway Infrastructure Poland – już w przyszłym miesiącu odda do użytku 14 nowych stacji. Spółka podała ich lokalizacje i poinformowała o wyborze dostawców technologii ładowania.
Nowoczesne ładowarki dostarczą Delta Energy Systems oraz Efacec. Wyboru dostawców dokonano w drodze przetargu. Spośród 5 oferentów to właśnie ładowarki Delta oraz Efacec spełniły wszystkie wysokie wymagania postawione przez Greenway.
W przypadku ładowarek Delta, dostępne będą wwa punkty ładowania DC – docelowo o mocy łącznie do 150 kW DC. Możliwe będzie ładowanie w standardzie CCS do 100 kW DC oraz CHAdeMo do 62,5 kW DC. Dodatkowo na stacji będą dostępne dwa punkty ładowania AC – docelowo łącznie do 65 kW AC. W tym przypadku dostępne będą wtyczka typu 2 43 kW, a także gniazdo typu 2 22 kW.
Natomiast w przypadku ładowarek Efacec możliwe będzie szybkie ładowanie dowolnego kompatybilnego pojazdu (CHAdeMO, CCS i AC Type-2). Ładowanie do 80 proc. pojemności baterii ma trwać krócej niż 30 minut. Na stacji możliwe ma być równoczesne ładowanie prądem stałym i zmiennym.
Greenway Infrastructure Poland informuje, że oprócz typowych kryteriów przetargowych, takich jak cena, termin dostawy, możliwość zintegrowania z dowolnym systemem operacyjnym, sprzęt poddano także specjalnym próbom. M.in. sprawdzono, jak urządzenie radzi sobie z ekstremalnymi temperaturami (-25 do +45 st. C). – Ważna była też intuicyjność i łatwość obsługi dla końcowych użytkowników, oraz rozwiązania zapewniające komfort użytkowania. Przykładowo, specjalnie przygotowany interfejs wraz z ekranem dotykowym bardzo łatwo będzie można obsługiwać bez zdejmowania rękawiczek – informuje Greenway.
Instalacje ładowarek zaczęły się w połowie września, a pierwszych 14 punktów zostanie oddanych do użytku w największych miastach Polski już w październiku. Do końca tego roku powstanie ich jeszcze kilkadziesiąt.
Jak informuje Greenway Infrastructure Poland, wybrane punkty ładowania będą mogły obsługiwać aż 4 pojazdy jednocześnie. Przy wykorzystaniu ładowarek Delta będzie możliwe ładowanie dwóch pojazdów jednocześnie prądem stałym (czyli z mocą ok. 50 kW). – To duże udogodnienie dla kierowców, gdyż ułatwi sprawne ładowanie pojazdu bez nadmiernego oczekiwania w kolejce. Tego typu ładowarki instalowane będą w miejscach o większym zapotrzebowaniu na usługę ładowania, gdzie można spodziewać się większego obłożenia. Ładowarki Efacec oferują pojedyncze ładowanie prądem stałym i instalowane będą w miejscach o mniejszym zapotrzebowaniu na szybkie ładowanie – informuje Greenway.
Ładowanie szybkimi ładowarkami ma zajmować od 20 do 40 minut, dlatego punkty będą najczęściej zlokalizowanie przy centrach handlowych oraz głównych drogach. Ma to zapewnić komfort kierowców – z jednej strony tego typu lokalizacje zapewnią wygodny sposób spędzenia czasu ładowania, z drugiej rozmieszczenie stacji umożliwi właścicielom pojazdów elektrycznych przejechanie długich dystansów, zapewniając możliwość doładowania na trasie.
Szybkie ładowarki Greenway zostaną uruchomione w przyszłym miesiącu przy centrach handlowych i biznesowych w Warszawie, Gdańsku, Toruniu, Tarnowie, Rzeszowie, Łomiankach, Sieradzu, Łomży, Łodzi, Legnicy, Bielsku-Białej, Młynach, a także w Łagowie k. Zgorzelca.
Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro.
– Do połowy 2020 roku chcemy uruchomić niemal 200 stacji ładowania. To ogromne przedsięwzięcie logistyczne, wiemy też, z jaką niecierpliwością użytkownicy pojazdów elektrycznych czekają na naszą sieć. Dlatego postawiliśmy na dwie sprawdzone firmy z branży energetycznej. Dwóch dostawców działających równolegle zdecydowanie przyspieszy proces uruchamiania nowych stacji szybkiego ładowania. Cieszymy się również z tego, że wybrane ładowarki są zaawansowane technologicznie i produkowane na terenie Unii Europejskiej. Daje to nam gwarancję najwyższej jakości urządzeń, co za tym idzie, komfortu naszych użytkowników – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland.
red. gramwzielone.pl