Solaris z zamówieniami na ponad 100 autobusów elektrycznych

Solaris z zamówieniami na ponad 100 autobusów elektrycznych
Fot. Solaris

Od momentu dostarczenia do klienta pierwszego bateryjnego pojazdu, autobusy elektryczne wyprodukowane przez polską firmę Solaris Bus & Coach pokonały łącznie już ponad 3 miliony kilometrów.

Pierwsze kroki w kierunku elektromobilności Solaris postawił już w 2001 roku, prezentując trolejbus Solaris Trolino. Z kolei w 2006 roku został zaprezentowany pierwszy w Europie seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym. Był to Solaris Urbino hybrid. Pierwszy w pełni elektryczny pojazd wyprodukowany w zlokalizowanej pod Poznaniem fabryce ujrzał światło dzienne w 2011 roku.

Premierowy wówczas model Urbino 8,9 LE electric znalazł stałe miejsce w sprzedażowej ofercie producenta. Dwa lata po jego premierze, w 2013 roku, ruszyła seryjna sprzedaż elektrycznych Solarisów. Pierwszy z nich został sprzedany do Klagenfurtu w Austrii.

REKLAMA
REKLAMA

Dzisiaj po europejskich miastach porusza się już blisko 80 elektrycznych autobusów Solarisa. Oprócz wspomnianej Austrii, można je spotkać w Szwecji, Finlandii, Niemczech, Hiszpanii, a także w Polsce. Od 2013 roku pojazdy te pokonały łącznie 3 miliony kilometrów, obsługując – jak zaznacza producent – trasy zróżnicowane pod względem ukształtowania terenu, obłożenia pasażerskiego oraz w diametralnie różnych warunkach klimatycznych – od Skandynawii po Katalonię.

Obecnie Solaris realizuj zamówienia na ponad 100 autobusów elektrycznych. W najbliższym czasie realizowane będą kontrakty na dostawy bateryjnych Solarisów m.in. do Włoch, Niemiec, Francji, Norwegii, Rumunii oraz Polski. Są wśród nich, pierwsze na świecie elektrobusy przystosowane do poboru krwi, zamówione przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach.

Od momentu premiery pierwszego elektrycznego Solarisa, portfolio produktowe producenta w zakresie pojazdów bezemisyjnych znacznie się powiększyło. Obecnie klienci mogą wybrać spośród kilku wersji długości pojazdu – od 8,9 metra, 12, 18 i 18,75 metra – oraz sposobu ładowania – do wyboru jest technologia plug-in, pantograf, ładowanie indukcyjne oraz zwiększające zasięg wodorowe ogniwo paliwowe. Bolechowski producent oferuje także dwa rodzaje baterii – Solaris High Power oraz Solaris High Energy, a także dwa sposoby przekazywania napędu. Może do tego służyć oś elektryczna ze zintegrowanymi silnikami lub silnik centralny.

red. gramwzielone.pl