Nowy Nissan Leaf z funkcją oddawania energii do sieci V2G

Nowy Nissan Leaf z funkcją oddawania energii do sieci V2G
Nissan Leaf 2018. Fot. Nissan

Jak zapewnia Nissan, nowa wersja modelu Leaf to „najnowocześniejszy na świecie samochód elektryczny przeznaczony dla masowego odbiorcy”. Kierunek, w którym idzie japoński koncern, pokazuje, że traktuje samochód elektryczny jako element szerszego systemu energetycznego, w którym istotną rolę odgrywają prosumenci i odnawialne źródła energii. 

Zasięg nowego Nissana Leaf zwiększył się na jednym ładowaniu do 378 km według metodologii NEDC. Ma to umożliwić zastosowanie baterii litowo-jonowej o większej pojemności sięgającej 40 kWh.  

Czas ładowania w standardzie 3 kW ma wynosić 16 godzin, przy 6 kW będzie o połowę krótszy, a przy szybkim ładowaniu uzupełnienie baterii do 80 proc. ma zająć 40 minut.

REKLAMA

Nissan wprowadzi do sprzedaży pod koniec przyszłego roku również droższą wersję, o zwiększonej mocy i większej pojemności akumulatorów. Na razie Japończycy nie podają jednak jej parametrów.

W pełni elektryczny i wyposażony w innowacyjne rozwiązania techniczne nowy Leaf jest pierwszym modelem Nissana w Europie, w którym zaoferowany zostanie pionierski system wspomagający kierowcę. Samochód będzie również wyposażony w technologię e‑Pedal umożliwiającą sterowanie napędem i hamulcami w zupełnie nowy sposób.

Klienci mogą też korzystać z nowo zaprojektowanego interfejsu w aplikacji na smartfony, która pozwala monitorować stan naładowania pojazdu, wyszukać najbliższą stację ładowania oraz zaprogramować ogrzanie czy schłodzenie wnętrza przed podróżą.

Nowy Leaf ma posiadać funkcję komunikowania się z budynkami, do których jest podłączony, a nawet ich zasilania.

REKLAMA

Zastosowanie technologii Vehicle-to-Grid (V2G) pozwala na dwukierunkowy przepływ energii, a tym samym pełną integrację samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną.

Jak zapewnia Nissan, takie rozwiązanie ma pomagać we wchłonięciu energii z mniej przewidywalnych źródeł odnawialnych przez sieć elektroenergetyczną poprzez lepsze zintegrowanie i zwiększenie opłacalności eksploatacji tych źródeł.

Właściciele nowych Leafów będą mogli podłączać swoje auta do sieci elektroenergetycznej, aktywnie uczestnicząc w dostarczaniu energii i uzyskując z tego tytułu dodatkowy dochód. Japończycy zapewniają, że po wprowadzeniu technologii V2G na dużą skalę może ona stać się czynnikiem „zmieniającym zasady gry” dla właścicieli samochodów elektrycznych Nissana, którzy staną się aktywnymi uczestnikami rynku energii.

Sprzedaż nowego Nissana Leaf rozpocznie się w Europie w styczniu 2018 r. Dotychczasowe wersje Leafów, dostępne na rynku od 2010 r., sprzedano w ponad 280 tys. egzemplarzy.

Nissan oferuje również system stacjonarnego magazynowania energii xStorage, w którym wykorzystano częściowo wyeksploatowane samochodowe baterie, które nie spełniają już standardów elektrycznej motoryzacji, ale które można nadal stosować jako stacjonarne magazyny energii.  

xStorage Home może pobierać energię z sieci lub ją do niej oddawać, co oznacza większą elastyczność systemów energetycznych bazujących na energii ze źródeł odnawialnych.

red. gramwzielone.pl