Sosnowiec po elektrykach kupi hybrydy

Sosnowiec po elektrykach kupi hybrydy
Hybrydowe autobusy dla Sosnowca. Fot. Volvo Polska

Volvo Polska dostarczyło kolejnych siedem autobusów z napędem hybrydowym zamówionych przez PKM w Sosnowcu. W tej chwili śląska metropolia dysponuje już 24 hybrydami Volvo, a do października flota powiększy się do 35 autobusów tego producenta. Oprócz hybryd Sosnowiec kupuje również autobusy całkowicie elektryczne. 

Do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu dotarło kolejnych siedem autobusów hybrydowych wyprodukowanych we wrocławskiej fabryce Volvo – pięć 12-metrowych Volvo 7900H oraz dwa przegubowe, 18-metrowe Volvo 7900LAH. Pomieszczą one odpowiednio 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących (autobus krótki) oraz 130 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących (autobus przegubowy). Wyposażone zostały w klimatyzację, ładowarki USB, monitoring i system informacji pasażerskiej. Do dyspozycji pasażerów będzie darmowe Wi-Fi.

Autobusy hybrydowe Volvo serii 7900 są zasilane energią elektryczną podczas ruszania i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 20 km na godzinę przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Baterie ładują się podczas hamowania silnikiem, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania.

REKLAMA

Producent zapewnia, że autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. 

W ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej Volvo dostarczy w sumie 35 hybrydowych autobusów miejskich – 25 krótkich i 10 przegubowych. Wszystkie zostaną wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo.

Do dzisiaj Volvo dostarczyło do Sosnowca już 24 pojazdy, a cały kontrakt zostanie wypełniony do końca października. Volvo zapewnia, że autobusy dla Sosnowca to pierwsze przegubowe hybrydy odebrane przez polskiego przewoźnika. To także największa jednorazowa dostawa autobusów z napędem hybrydowym w Polsce.

REKLAMA

Wcześniej w tym roku PKM w Sosnowcu podpisało umowę na dostawę trzech autobusów bateryjnych, które dostarczy polski producent Solaris. To efekt przeprowadzonego w ubiegłym roku przetargu na zakup autobusów miejskich o napędzie elektrycznym, o długości całkowitej zawierającej się w przedziale od 11,8 metra do 12,15 metra, wraz z dedykowanym systemem ładowania z magazynu energii. Szacunkową wartość zamówienia ustalono na 6,06 mln zł netto.

Trzy autobusy elektryczne, które trafią do Sosnowca, zostaną wyposażone w silnik centralny oraz osprzęt elektryczny polskiego producenta firmy Medcom z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania. Baterie o pojemności 200 kWh ładowane będą za pomocą złącza ładowarkami w wariantach 80 kW i 40 kW, a w przyszłości będzie je można ładować również za pomocą pantografów.

Zakupy nowych autobusów, które pojawią się na ulicach Sosnowca, to efekt pozyskania unijnych funduszy. 

We wrześniu ubiegłego roku dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Górnego Śląska, które sięgnęło aż 85 proc. kosztów kwalifikowanych, Sosnowiec podpisał umowy na zakup aż 78 autobusów. Wśród nich jest 25 hybryd Volvo 7900 LH (cena jednego autobusu to 1,449 mln zł netto), 10 hybryd Volvo 7900 LAH (cena jednostkowa to 2,229 mln zł), 24 autobusy Solaris Urbino 12 (wartość jednego autobusu to 0,911 mln zł), a także 19 autobusów Mercedes-Benz Conecto G (cena jednego autobusu to 1,217 mln zł).

Wartość całego projektu realizowanego przez PKM Sosnowiec, który zostanie dofinansowany z RPO dla woj. śląskiego, to 103,555 mln zł netto.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. śląskiego na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem zapewniono budżet w wysokości 560 mln zł. 

red. gramwzielone.pl