EMP wybrało finałowe projekty nadwozia polskiego elektryka

EMP wybrało finałowe projekty nadwozia polskiego elektryka
Fot. ElectroMobility Poland
REKLAMA

ElectroMobility Poland zapewnia, że koncepcja polskiego samochodu elektrycznego zaczyna nabierać realnych kształtów i informuje, że jury wybrało projekty, które zmierzą się w finale konkursu.

Celem spółki utworzonej przez państwowe koncerny energetyczne jest doprowadzenie do produkcji polskiego samochodu elektrycznego. W tym celu EMP prowadzi konkurs, w którym początkowo ma zostać wybrany projekt nadwozia. 

Obrady jury konkursu trwały dwa dni. Każdy uczestnik miał szansę zaprezentować swój pomysł przed jurorami, a następnie musiał zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi ergonomii, bezpieczeństwa czy technologii zbudowania przyszłego pojazdu. Z 15 prezentowanych przez projektantów wizualizacji nadwozia jurorzy ostatecznie wybrali 9 finałowych prac.

– Kryteria, którymi się kierowaliśmy dotyczyły wartości estetycznych projektu, jego nowatorskiego charakteru, również odwołania się do polskości, ale też innowacyjności, głównie w zakresie formy – komentuje przewodniczący jury dr hab. Andrzej Muszyński z PIMOT. 

Wśród finalistów są: Łukasz Myszyński – JUNIOR, Damian Woliński – SE1, Sebastian Nowak – Be-E, 2sympleks sp. z o. o. – PIX, Andrzej Bożek – samochód aglomeracyjny, Mariusz Nadolny – Ylectron, OneOneLab – Design Studio – LYNX, Mariusz Tomiczek – Concept Curie, a także Soul&Mind – Brand Design sp. z o. o. – Concept car.

ElectroMobility Poland informuje, że każdy z projektów dopuszczonych do finału przejdzie ocenę merytoryczną pod względem konstrukcji i mechaniki, bezpieczeństwa, komfortu, stylu i ekologii oraz właściwości jezdnych, a 12 września br. podczas uroczystego finału wyłonionych zostanie pięć zwycięskich koncepcji, a na ich podstawie powstaną prototypy polskiego auta elektrycznego.

Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano rozstrzygnięcie konkursu, który ma wyłonić jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

Później zaplanowano uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów, co ma nastąpić najwcześniej w roku 2018. Najlepiej ocenione pojazdy zostaną wyprodukowane w krótkich seriach liczących do 100 sztuk łącznie.

Następnie planowany jest wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji i trafi do seryjnej produkcji.

– Szukamy małego miejskiego auta elektrycznego, wpisanego w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości. Chcemy, żeby był bezpieczny, wygodny i przyjazny w użytkowaniu oraz łatwy do zaparkowania. Oczywiście ma być także ekonomiczny – mówi Maciej Kość, prezes spółki.

Ministerstwo Energii, które wspiera ten projekt, chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie był wyższy od ceny 1 litra benzyny.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (13)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Ksiądz |
Polska - Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano rozstrzygnięcie konkursu, który ma wyłonić jeżdżące prototypy. Niemcy i świat - VW ma już 21 modeli których niebawem pokaże, Tesla, Renault, Toyota też. :) Czyli jak zawsze jesteśmy w du...pie.
nb |
@Ksiądz przynajmniej nasze pieniądze zostaną w Polsce, a nie pójdą w łapy zagranicznych gospodarek, zwłaszcza Niemiec. Poza tym wielkie firmy to i cenę chcą nie wiadomo jaką.
.. |
Oczywiście każdy Polak przesiądzie się z VW, Opla, Skody .... na nasze Narodowe Cudo bo będzie tanie. Samochody z Chin też są tanie i nikt ich masowo nie kupuje.
sol |
Ogólnie popieram ten pomysł, ale do tego czasu, żeby pierwszy pojazd zjechał z taśmy daleka droga. Ten pomysł odbieram jako ostatnią desperacką próbę wydobycia kraju z pozycji semikolonialnej. Poprzednie rządy przespały OZE sparalizowane strachem przed górnikami, ten przynajmniej próbuje nawiązać dialog technologiczny z resztą świata. I jeszcze do rozliczenia przez prokuraturę pozostaje przekręt zwany współspalaniem, przy którym afera SKOK, czy Amber Gold to zabawa dla skautów.
wiwa |
Zaprojektowanie samochodu, również elektrycznego to wieloletnie badania i miliardy złotych a nie wybranie ładnych obrazków. No chyba, że ten polski samochód elektryczny ma robić Pan Franek ze szawgrem w garażu.
.. |
Ten projekt na zawsze pozostanie jako projekt lub z prototypem aby gawiedzi pokazać SWOJE wspaniałe dzieło. Na marginesie co się stanie kiedy milion aut zacznie ładować baterie jednocześnie.
wawa |
nie mam problem z panem Frankiem ze szwagrem
TT |
@dwukropek, a co się stanie jak wszyscy jednocześnie spuszczą wodę w sedesie. Sam mam obawy co do koncepcji polskiego elektryka, ale widać działania w tym kierunku i szum medialny działa na korzyść EV. To początek, poczekajmy z krytyką jeszcze trochę.
.. |
Ludzie walą kupę o różnych porach, natomiast samochody będą ładować głównie nocą co wtedy wydajnym systemem.
.................. |
do .. A co się k... stanie jak jak milion gospodastw domowych zacznie prać, bez sensu.. Po to jest sieć energetyczna by z niej korzystać
,, |
A ile razy prałeš bez sensu? Jak często tankowaleś zatankowany samochòd. Problem nie dotyczy jedynie Polski, przy rozwoju EV miliony samochodòw będą ładowane w nocy ot i tyle.
. |
„ każdy z projektów dopuszczonych do finału przejdzie ocenę merytoryczną pod względem konstrukcji i mechaniki, bezpieczeństwa, komfortu, stylu i ekologii oraz właściwości jezdnych " - ale jak to ocenią, skoro one tych cech nie posiadają ???
TT |
Tak auta elektryczne ładuje się głównie w nocy ale nie codziennie. Przy zasięgu 250km można spokojnie trzy dni jeździć bez ładowania. Do takiego auta zapewne będzie ładowarka domowa 10A, która przez noc doładuje auto. Nawet gdyby wszyscy czyli milion aut jednocześnie się ładowało potrzebują 2,4 GWh co nie stanowi problemu dla sieci zwłaszcza w nocy. Czyli dwukropek zadaj sobie pytanie kiedy w Polsce będzie milion aut elektrycznych.

Reklama

Baza firm

Znajdź instalatora w swojej okolicy + Dodaj firmę

Giełda OZE

Przejmiemy projekty PV na wczesnym poziomie rozwoju; CAŁA Polska;

Poszukujemy projektów na wczesnym etapie rozwoju: umowa dzierżawy, lub ustalona własność do działki, czytaj dalej...

Montaz farmy PV - Niemcy 3,5MW

Zlecimy ekipie (do 12 osob) montaz konstrukcji PV (CWF) + moduly PV 3,5MW w Niemczech. Praca na rbh. czytaj dalej...

Wydzierżawię działkę pod farmę fotowoltaiczną

Wydzierżawimy działki niezacienione pod farmy fotowoltaiczne. Brak miejscowego planu zagospodarowani czytaj dalej...

Projekt na sprzedaż - biogazownia 0,5 MW

Projekt budowlany biogazowni. Moc 0,5 MW, lokalizacja województwo lubelskie. Projekt uzyskał decyzje czytaj dalej...