Rośnie wykorzystanie stacji ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie

Rośnie wykorzystanie stacji ładowania samochodów elektrycznych w Warszawie
Fot. innogy
REKLAMA

Innogy Polska to prekursor w budowie stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Pierwsze ładowarki postawił w Warszawie, gdy jeszcze trudno było przypuszczać, że polski rząd zajmie się na poważnie wsparciem elektrycznej motoryzacji. Analizując efekty ich pracy, możemy dowiedzieć się wiele na temat rozwoju elektrycznej motoryzacji w naszym kraju.

Pierwszą stację ładowania samochodów elektrycznych innogy Polska (wcześniej RWE Polska) otworzył w listopadzie 2009 r. w swojej warszawskiej siedzibie przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 41.

Pierwotnie zakładano budowę kilkudziesięciu punktów ładowania na terenie stolicy, jednak plany zrewidowano w obliczu wolniejszego niż zakładano rozwoju e-mobilności.

Obecnie w Warszawie innogy posiada 12 dwugniazdkowych, ogólnodostępnych i bezpłatnych punktów ładowania elektryków. Moc każdego wynosi po 22 kW. Do tego dochodzą uruchomione przez innogy w Krakowie 2 bezpłatne stacje ładowania, każda o mocy 11 kW, które znajdują się na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej.

Z 12 punktów ładowania elektryków w Warszawie najczęściej używane są te znajdujące się przy Sali Kongresowej, Arenie Ursynów oraz przy siedzibie spółki, w przypadku której do zasilania stacji ładowania jest wykorzystywana energia produkowana z należącej do innogy instalacji fotowoltaicznej. System fotowoltaiczny zlokalizowany na dachu warszawskiej siedziby innogy Polska posiada moc 4,5 kW i w całym 2016 r. wyprodukował ok. 4 MWh energii elektrycznej.

W ciągu 5 lat z udziałem warszawskich stacji ładowania innogy wykonano w sumie ok. 5 tysięcy ładowań, z czego 80 proc. wykonano tylko w ubiegłym roku.

Tylko stację przy Sali Kongresowej wykorzystano od początku 2016 r. do maja br. ponad 1,7 tys. razy. To ponad 5,6 tys. godzin ładowania i 17,9 MWh pobranej energii. Poziom eksploatacji tego punktu ładowania wynosi jednak nadal tylko ok. 1/4.

Od października 2012 roku do czerwca 2017 roku ze wszystkich stacji ładowania innogy pobrano łącznie 52 MWh energii elektrycznej, co – jak szacuje spółka – pozwala na przejechanie kilkuset tysięcy kilometrów. Z tego 22,086 MWh pobrano w 2016 roku, a tylko w I połowie br. łączny wolumen pobranej energii był niemal taki sam i sięgnął 22 MWh.

Innogy podaje, że średnio podczas jednej wizyty pobierane było niecałe 10 kWh energii elektrycznej, a czas ładowania samochodu wynosił od 40 minut do 3 godzin.

Teraz innogy chce zacząć zarabiać na stacjach ładowania, oferując gotowe rozwiązania. Spółka ma zaoferować jedno- lub trójfazowe stacje wolnego ładowania przeznaczone do montażu w garażach, na podjazdach domów jednorodzinnych lub w kompleksach garaży podziemnych, proponując rozliczanie na zasadzie rzeczywistego zużycia, a w przyszłości np. miesięcznego abonamentu.

Moc oferowanych przez innogy Polska stacji ładowania ma wynosić 3,6 kW, 11 kW, 22 kW, a nawet 44 kW lub 50 kW. – W przypadku budynków wolnostojących stacja ładowania nie będzie wymagała osobnego licznika, ponieważ zostanie podłączona do istniejącej instalacji domowej. Nie dotyczy to jednak stacji w garażach podziemnych – zaznacza innogy.

Spółka szacuje, że koszt ładowania energią z domowego gniazdka wynosi około 7-8 zł na 100 km.

Liczbę dostępnych publicznie stacji ładowania elektryków, które znajdują się w całej Polsce, szacuje się na ok. 300.

Rząd chce, aby do 2020 r. powstało w naszym kraju około 400 punktów szybkiego ładowania, a także ok. 6. tys. stacji mniejszej mocy. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (3)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Maść na Ból |
A gdzie kropek nie kręci nosem?
Luis |
Nie karmic trola.
mam diesla |
Na dziś w Polsce eksploatacja samochodu elektrycznego jest nieopłacalna.

Giełda OZE

Enercon E40 500 kw Certyfikaty

Na sprzedaz Enercon E40 500 kw woj wielkopolskie ziemia dziierżawa osoby zainteresowane proszę czytaj dalej...

pracujący Vestas V47, zachodniopomorskie

sprzedam pracującą turbinę Vestas V47, zlokalizowana na terenie woj.zachodniopomorskiego, wszelkie i czytaj dalej...

Sprzedam warunki przyłączenia dla 4 elektrowni fotowoltaicznych (4 x 0,96 MW)

Sprzedam warunki przyłączenia dla 4 elektrowni fotowoltaicznych (4 x 0,96 MW). Warunki wydane są od czytaj dalej...

Elektrownia fotowoltaiczna o mocy 0.998 MW. Pozwolenie na budowę z warunkami przyłączenia do sieci. Mazowsze.

Projekt położony w powiecie pułtuskim. Przyłącze do linii 15 kV na działce. Projekt , PnB i Warunki czytaj dalej...