EFL: tylko zwolnienie z akcyzy nie zachęci firm do zakupu elektryka

EFL: tylko zwolnienie z akcyzy nie zachęci firm do zakupu elektryka
Koszt leasingu samochodu elektrycznego. Fot. EFL

Z przygotowanego przez EFL porównania kosztów zakupu i użytkowania auta spalinowego oraz elektrycznego wynika, że sam brak akcyzy to zdecydowanie za mało. Dopiero przy zwolnieniu z podatku VAT firmie opłaca się nabycie auta elektrycznego.

EFL zauważa, że o ile udział samochodów z napędami elektrycznymi w firmowych flotach w Polsce pozostaje na marginalnym poziomie, to argumenty ekologiczne nie są jednak wystarczające, aby ten stan zmienić i kluczowe w rozwoju firmowej elektromobilności jest kryterium opłacalności ekonomicznej.

 Wyzwaniem, przed którym stoimy w procesie rozwoju elektromobilności w Polsce, jest stworzenie warunków do zdynamizowania rynku oraz wykreowanie popytu na samochody elektryczne. Argumenty ekologiczne, np. dotyczące poprawy jakości powietrza w miastach, nie są jednak wystarczające. Elektromobilność musi się po prostu przedsiębiorstwu opłacać. Dziś koszty zakupu auta elektrycznego są nawet dwukrotnie wyższe od kosztów zakupu auta z napędem konwencjonalnym. Niezbędny jest zatem system zachęt, które spowodują wzrost zainteresowania nabywaniem tego typu aut. Aby pokazać wpływ ewentualnego wprowadzenia bezpośrednich dopłat do zakupu aut elektrycznych, opracowaliśmy porównanie kosztów zakupu i użytkowania pojazdu z napędem spalinowym z samochodem elektrycznym. Wyniki naszej analizy wskazują jednoznacznie, że największe korzyści z użytkowania pojazdu EV w porównaniu z ICE są możliwe dzięki obniżeniu jego ceny – komentuje Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.

REKLAMA
REKLAMA

EFL jako jeden z liderów rynku leasingu pojazdów firmowych już od 2004 roku finansuje pojazdy z alternatywnymi napędami. Pierwszym sfinansowanym przez firmę autem była hybryda Toyota Prius. EFL do 2017 roku wyleasingował w sumie niemal 600 aut hybrydowych. EFL jest również liderem, jeśli chodzi o finansowanie leasingiem w pełni elektrycznych aut Tesli. Od 2014 roku sfinansował zakup 20 Tesli S oraz 8 Tesli X.

Założenia przyjęte przez EFL w powyższym opracowaniu:

  • Samochody reprezentujące segment C,
  • Porównanie dotyczy 4 pojazdów ICE z ceną katalogową, EV z ceną katalogową, EV z ceną skorygowaną o dopłatę w wysokości podatku akcyzowego, EV z ceną skorygowaną o dopłaty w wysokości podatków akcyzowego i VAT,
  • Okres umowy: 3 lata,
  • Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert,
  • Wpłata własna klienta w wysokości 10 proc. ceny pojazdu,
  • Rata miesięczna netto pokrywa wyłącznie finansowanie zakupu,
  • Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy,
  • Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km,
  • Koszt przejechania 1 km uwzględnia koszty: raty miesięcznej oraz średniego kosztu paliwa / naładowania pojazdu elektrycznego (ICE: 45 zł / 100km; EV: 5 zł / 100km). 

red. gramwzielone.pl