Solaris: nowa era transportu publicznego w Polsce

Solaris: nowa era transportu publicznego w Polsce
Solaris Urbino 12 w wersji hybrydowej. Fot. I.Blu, wikimedia CC

Tylko w tym roku polski producent zrealizuje dostawy 42 autobusów elektrycznych dla Jaworzna i Krakowa, na początku przyszłego roku dostarczy 10 e-busów do Warszawy, a ostatnio podpisał umowy na dostawy 9 autobusów bateryjnych dla Chodzieży, Ostrowa Wielkopolskiego, Sosnowca i Wrześni. To dowód, że rozwój nowej ery transportu publicznego w Polsce zaczyna nabierać tempa komentuje Solaris.

Jak informuje Solaris, pierwszymi w pełni bateryjnymi autobusami marki Solaris mogły pochwalić się Ostrołęka, Inowrocław oraz Jaworzno, gdzie te elektryczne autobusy kursują od roku 2015.

Do grona miast, w których jeżdżą elektryczne autobusy polskiej produkcji zalicza się także Kraków, gdzie od roku 2016 jeździ pięć bateryjnych Urbino. Jak zapewnia Solaris, pozytywne doświadczenia z eksploatacji tych pojazdów skłoniły zarządy spółek miejskiej komunikacji w Krakowie i Jaworznie do zwiększenia floty e-busów i w efekcie jeszcze w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych kolejnych 20, a do Jaworzna 22 autobusy elektryczne polskiego producenta.

REKLAMA

Ponadto w ostatnich dniach Solaris zdobył kolejne zamówienie na dostawę elektryków do Warszawy. Stołeczne MZA powiększy swoją flotę na początku 2018 roku o kolejnych 10 w pełni bezemisyjnych autobusów elektrycznych. Po stolicy już jeździ 10 bateryjnych Solarisów.

W komunikację miejską opartą na autobusach elektrycznych inwestują także mniejsze ośrodki. Miejski Zakład Komunikacji Chodzież i gmina Września zdecydowały się na model pojazdu Solarisa Urbino 8,9 LE electric. Oba miasta zakupiły po jednym egzemplarzu, by móc testować technologię, a w przyszłości mogą zdecydować się na kolejne autobusy bateryjne.

REKLAMA

Pojazdy dla Wrześni i Chodzieży wyposażone zostaną w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny polskiej firmy Medcom. Autobusy będą miały takie same baterie o pojemności 160 kWh, które będą ładowane za pomocą złącza plug-In. Wielkopolskie miasta zdecydowały się na zbliżone wyposażenie autobusów, które będą posiadać m.in. WiFi, ładowarki USB, a także czujniki cofania.

Dodatkowym akcesorium zwiększającym bezpieczeństwo w Solarisie dla Wrześni będzie alkolock, który bada trzeźwość kierowców przed każdym uruchomieniem pojazdu. Z kolei autobus elektryczny dla Chodzieży zaopatrzony zostanie w bramki liczące pasażerów, tak by przewoźnik mógł prowadzić dokładne statystyki, jakie godziny przejazdów są najchętniej wybierane przez mieszkańców.

Z kolei przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Sosnowca podpisało umowę na dostarczenie trzech nowych Solarisów Urbino 12 electric, a Miejski Zakład Komunikacji z Ostrowa Wielkopolskiego czterech. Bateryjne Solarisy dla tych miast będą miały zbliżony do siebie osprzęt. Podobnie jak pojazdy dla Chodzieży i Wrześni, będą wyposażone w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny Medcom. W odróżnieniu jednak od Solarisów 8,9 LE electric będą miały baterie o większej pojemności 200 kWh.

W obu przypadkach pojazdy będą ładowane poprzez wykorzystanie ładowarki zewnętrznej za pomocą złącza plug-in. Oprócz tego autobusy zostaną konstrukcyjnie przystosowane do zabudowania pantografu 200 kW dzięki specjalnie przygotowanej instalacji.

red. gramwzielone.pl