Greenway zbuduje 200 stacji ładowania. Niektóre z magazynami energii

Greenway zbuduje 200 stacji ładowania. Niektóre z magazynami energii
Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland

Spółka Greenway Infrastructure Poland otrzymała kolejne unijne dofinansowanie na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Łącznie wzdłuż głównych polskich dróg powstanie sieć licząca blisko 200 punktów ładowania. GWP zbuduje m.in. 10 ultraszybkich ładowarek, a niektóre stacje ładowania wyposaży w magazyny energii. 

Nowy projekt Greeneway Infrastructure Poland zakłada budowę pierwszych w Polsce ultraszybkich ładowarek o jednostkowej mocy do 350 kW, a dodatkowo budowę pierwszych stacji wyposażonych w magazyn energii (Battery Assisted Charging Systems, BACHS), ułatwiających ładowanie w lokalizacjach o najwyższym zapotrzebowaniu. Poza tym powstanie 50 stacji wolnego ładowania w miejscach przesiadkowych, takich jak węzły kolejowe czy autobusowe.

Dzięki projektowi dofinansowanemu ze środków UE nastąpi dalszy rozwój powstającej obecnie sieci szybkich ładowarek Greenway. Do 75 projektowanych obecnie szybkich stacji o mocy do 50 kW dołączy kolejne 60. Dzięki zwiększeniu ilości ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway ma stać się gęstsza i bardziej dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

Decyzja Komisji Europejskiej oraz ostatnie inicjatywy polskiej administracji dobitnie pokazują, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępować będzie szybko. Chcemy być liderem tego rozwoju. Rozbudowa naszej sieci ładowania umożliwi rosnącej liczbie entuzjastów elektromobilności swobodne podróżowanie samochodem elektrycznym po Polsce i przyczyni się do wzrostu popytu na tego typu pojazdy. Co więcej, instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną – komentuje Rafał Czyżewski, prezes zarządu GWP.

REKLAMA

Greenway informuje, że jego obecny projekt, dofinansowany w wysokości ponad 6,1 mln euro, jest kolejnym przedsięwzięciem, które wspiera Komisja Europejska w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Ma on na celu zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T. Komisja Europejska ogłosiła tę decyzję 23 czerwca br.

Tymczasem jeszcze w tym roku, począwszy od września, GWP planuje uruchomienie kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania. W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz 3 w Warszawie.

Greenway ocenie, że udostępniona w grudniu ub.r. pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie cieszy się dużą popularnością, odnotowując ponad 300 ładowań miesięcznie.

Dzięki projektom finansowanym w ramach instrumentu Connecting Europe Facility do maja 2020 roku Greenway ma zbudować w Polsce 10 ładowarek ultraszybkich o mocy do 350 kW, 135 szybkich ładowarek o mocy do 50 kW – 75 kW, które powstaną do końca 2018 roku, a także 60 stacji w kolejnym jego etapie, oraz 50 wolnych ładowarek o mocach 7 kW – 22 kW zlokalizowanych w punktach przesiadkowych. Plan spółki zakłada ponadto budowę 10 magazynów energii BACHS przy wybranych stacjach ładowania.

red. gramwzielone.pl