Greenway zbuduje 200 stacji ładowania. Niektóre z magazynami energii

Greenway zbuduje 200 stacji ładowania. Niektóre z magazynami energii
Rafał Czyżewski, prezes zarządu Greenway Infrastructure Poland
REKLAMA

Spółka Greenway Infrastructure Poland otrzymała kolejne unijne dofinansowanie na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Łącznie wzdłuż głównych polskich dróg powstanie sieć licząca blisko 200 punktów ładowania. GWP zbuduje m.in. 10 ultraszybkich ładowarek, a niektóre stacje ładowania wyposaży w magazyny energii. 

Nowy projekt Greeneway Infrastructure Poland zakłada budowę pierwszych w Polsce ultraszybkich ładowarek o jednostkowej mocy do 350 kW, a dodatkowo budowę pierwszych stacji wyposażonych w magazyn energii (Battery Assisted Charging Systems, BACHS), ułatwiających ładowanie w lokalizacjach o najwyższym zapotrzebowaniu. Poza tym powstanie 50 stacji wolnego ładowania w miejscach przesiadkowych, takich jak węzły kolejowe czy autobusowe.

Dzięki projektowi dofinansowanemu ze środków UE nastąpi dalszy rozwój powstającej obecnie sieci szybkich ładowarek Greenway. Do 75 projektowanych obecnie szybkich stacji o mocy do 50 kW dołączy kolejne 60. Dzięki zwiększeniu ilości ładowarek i ich technologicznemu zróżnicowaniu sieć Greenway ma stać się gęstsza i bardziej dostępna dla większej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych.

Decyzja Komisji Europejskiej oraz ostatnie inicjatywy polskiej administracji dobitnie pokazują, że rozwój elektromobilności w naszym kraju postępować będzie szybko. Chcemy być liderem tego rozwoju. Rozbudowa naszej sieci ładowania umożliwi rosnącej liczbie entuzjastów elektromobilności swobodne podróżowanie samochodem elektrycznym po Polsce i przyczyni się do wzrostu popytu na tego typu pojazdy. Co więcej, instalacja pierwszych ultraszybkich ładowarek wyznaczy zupełnie nową jakość technologiczną – komentuje Rafał Czyżewski, prezes zarządu GWP.

Greenway informuje, że jego obecny projekt, dofinansowany w wysokości ponad 6,1 mln euro, jest kolejnym przedsięwzięciem, które wspiera Komisja Europejska w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility). Ma on na celu zbudowanie inteligentnego systemu ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy TEN-T. Komisja Europejska ogłosiła tę decyzję 23 czerwca br.

Tymczasem jeszcze w tym roku, począwszy od września, GWP planuje uruchomienie kilkudziesięciu stacji szybkiego ładowania. W pierwszej kolejności zostaną uruchomione ładowarki w Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Toruniu, Rzeszowie, Bielanach Wrocławskich oraz 3 w Warszawie.

Greenway ocenie, że udostępniona w grudniu ub.r. pokazowa stacja w warszawskim Mokotowie cieszy się dużą popularnością, odnotowując ponad 300 ładowań miesięcznie.

Dzięki projektom finansowanym w ramach instrumentu Connecting Europe Facility do maja 2020 roku Greenway ma zbudować w Polsce 10 ładowarek ultraszybkich o mocy do 350 kW, 135 szybkich ładowarek o mocy do 50 kW – 75 kW, które powstaną do końca 2018 roku, a także 60 stacji w kolejnym jego etapie, oraz 50 wolnych ładowarek o mocach 7 kW - 22 kW zlokalizowanych w punktach przesiadkowych. Plan spółki zakłada ponadto budowę 10 magazynów energii BACHS przy wybranych stacjach ładowania.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (8)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Ciekawski |
Mam dylemat - z jednej strony jestem zadowolony faktycznymi inwestycjami w tym kierunku jednak z drugiej wszystko to za NASZE pieniądze zostanie zbudowane na CZYJEJŚ technologii oraz sprzęcie i w ostatecznym rozrachunku nie będzie to miało dla nas żadnej wartości dodanej (know how, pozyskanie technologii, logika systemu itp.). BACHS - czyli kupujemy to co w USA zaległo na półkach.
alladyn-solar-batt |
Do Ciekawski: myślisz po gospodarski bardzo trafnie. Rządzący nie myślą jak patrioci-najpierw baczą jak rządzić inaczej, czytaj na przekór temu co robiło PO+PSL,z kolei w dalszej części myślą co im przysporzy słupków populistycznego poparcia. Mając te dwie sprawy na uwadze tworzą prawo.Gdy okazuje się szkodliwe-czesciowo naprawiają co popsuli ale po zwłoce minimum roku lub poltora.Jeszcze rzadziej cokolwiek czynią bacząc na korzyści, a już zupełnym ewenementem są posunięcia kompleksowe,całościowe i komplementarne,o które trudno zwłaszcza gdy brak generalnych długoterminowych strategii prawnych dla poszczególnych gałęzi gospodarki.
Michal |
Do alladyn-solar-batt: ale bełkot, chłopie,weź przeczytaj to co piszesz zanim klikniesz dodaj.
TT |
@Ciekawski- gdyby nie "obca" technologia nie miał byś szans napisać tego komentarza ale jak chcesz bazować na rodzimych produktach lub czekać na polskie wynalazki życia ci nie starczy. Ja nie mam czasu na czekanie.@ Alladyn - dzisiaj odpuść pisanie.
SPS |
@Ciekawski: jeśli rząd PL dalej będzie wyznawał zasadę "eeee... tam... po co teraz inwestować?! Lepiej poczekać, aż ta techonologia potanieje!" Takie (uprawnione) komentarze jak Twój będą się zawsze pojawiać!
EkspertOZE |
NIe jest moim zdaniem problemem to że nie instalujemy własnej technologii w tym zakresie - bo jej po prosu nie mamy. Ale tak jest w wielu dziedzinach i jakoś nie narzekamy (samochody, telefony GSM, laptopy itp) - nie musmy mieć własnych technologii na początek. Ważne jest to - za ile ktoś to nam zaoferuje uługi ładowania jako końcowym odbiorcom. Mam auto PlugIn od paru lat i w Niemczech zawsze znajdę darmową ładowarkę a w Polsce było już kilka nie relanie drogich pomysłów (ja w Galerii Arkadia na Żoliborzu) - gdzie chciano ode mnie 200 zł/rok + koszt prądu i ich tych stanowisk (i chyba firmy) już nie ma. Ważne by powstał RYNEK a potem jak się będzie opłacało (bo będzie komu) to i znajdzie się polska technologia ładowania, nawet typu podobnego do BACHS. Ktoś musi być pierwszy, i ja uważam że nie musi to być na początek polski kapitał, Niech inni ponoszą to ryzyko, za 10 lat będziemy stali w kolejkach do stacji EV, miejsce na rynku znajdzie sie dla wielu...
Ciekawski |
@Wszyscy: Doskonale zdajemy sobie sprawę że nie mamy własnej technologii mogącej od A do Z zrealizować taką stację ładowania, ale nie znaczy to że całość mamy zbudować na czyimś pomyśle i sprzęcie przez co uzależnić się od narzuconego schematu nie koniecznie pasującego do warunków. Alladynowi chodzi, upraszczając, o to iż powołać konkurs na karoserię samochodu jest bardzo łatwo i medialnie - ale stworzyć konkurs na koncepcję takiej stacji, wraz z logiką obsługi systemu tak ekonomiczną jak i funkcjonalną to już inna bajka dla naszych rządzących. A przecież na prawdę mamy w Polsce takie ośrodki naukowe które mogłyby się podjąć tego zadania i "złożyć" taki system wraz z programem wdrożenia - ok, wykorzystać czyjąś technologie - ale dostosować ją do NASZEJ rzeczywistości i zbudować własny know-how, Pieniądze będą wydane ale przynajmniej coś więcej z nich będziemy mieli niż tylko lśniące dystrybutory pomalowane w biało-czerwone barwy. Łatwo przyjmować gotowe schematy zamiast dopasowywać je do własnych potrzeb - tylko potem okazuje się że, jak opisał EkspertOZE, one zupełnie się nie sprawdzają.
ups |
Tylko w Polsce jest możliwe aby spółka z kapitałem zakładowym 5.000 zł budowała infrastrukturę .....

Giełda OZE

Kupię projekty PV na terenie całej Polski

Kupię projekty PV na terenie całej Polski na każdym etapie realizacji. Proszę o przesyłanie dokument czytaj dalej...

Wydzierżawię grunty pod fotowoltaikę

Poszukuję do wydzierżawienia gruntów pod instalację fotowoltaiczne na terenie całego kraju. Mile wid czytaj dalej...

kupię PV z aukcjami

Jestem zainteresowany kupnem projektów PV z wygranymi aukcjami. Radosław Włodarczyk czytaj dalej...

Oferuję zespół monterów pv

Oferuję zespół 8 doświadczonych monterów instalacji pv. Instalatorzy posiadają doświadczenie przy p czytaj dalej...