Technologia Fortum w ogólnopolskiej sieci ładowania EV+

Technologia Fortum w ogólnopolskiej sieci ładowania EV+
Fot. Fortum Norge, flickr cc

Wywodzący się z Finlandii koncern energetyczny podpisał umowę z działającą w Poznaniu firmą EV Plus na dostarczenie opartego na chmurze systemu obsługi stacji ładowania samochodów elektrycznych o nazwie Charge&Drive. EV Plus ma wykorzystać tę technologię do zarządzania swoimi stacjami ładowania samochodów, wchodzącymi w skład sieci EV+, która docelowo ma objąć zasięgiem obszar całego kraju.

Fortum informuje, że wykorzystanie jego technologii Charge&Drive ma być elementem programu EV+PL 2020, w ramach którego poznańska spółka zamierza zbudować ogólnopolski system ładowania pojazdów elektrycznych. Obecnie firma posiada trzy stacje ładowania w Poznaniu, a kolejne dwie są w trakcie uruchamiania.

 Chcemy przyczyniać się do rozwoju elektromobilności w Polsce i uważamy, że jednym z głównych czynników, który skłoni kierowców do użytkowania aut elektrycznych, jest budowa rozwiniętej sieci punktów ładowania. Muszą one dysponować przyjaznym dla klienta interfejsem obsługi i płatności. Decydując się na współpracę z firmą Fortum oraz z czołowymi producentami stacji ładowania, chcemy zaproponować naszym klientom kompleksowy pakiet produktów i usług z zakresu elektromobilności. Obecnie trwają intensywne prace wdrożeniowe platformy EV+. Naszym klientom chcielibyśmy udostępnić rozwiązanie na przełomie III i IV kwartału 2017 roku – mówi Wojciech Gortych, członek zarządu EV Plus.

REKLAMA

Oparty na technologii chmurowej system Fortum Charge&Drive umożliwia zdalny monitoring oraz aktualizację punktów ładowania. Pozwala także na łatwe dokonywanie opłat za ich wykorzystanie.

W ubiegłym roku Fortum zapowiedziało budowę „pierwszej globalnej” sieci ładowania samochodów elektrycznych. Strategia Fortum jest dwutorowa. Z jednej strony wywodzący się z Finlandii koncern chce budować własne punkty ładowania, a z drugiej strony chce realizować takie przedsięwzięcia we współpracy z innymi firmami. Wstępne porozumienia w tym zakresie Fortum zawarło już z 13 koncernami energetycznymi m.in. z Norwegii, Szwecji, Finlandii, Islandii, Wielkiej Brytanii i chce zwiększyć tą liczbę do 20 do końca roku.

W Norwegii Fortum prowadzi pilotażowy projekt mający pokazać możliwości wykorzystania podłączonych do punktów ładowania aut elektrycznych, których baterie posłużą w razie potrzeby do zbilansowania sieci. Projekt obejmuje ponad 100 punktów ładowania.

REKLAMA

Nasze doświadczenia zdobyte na rynkach skandynawskich pokazują, że użytkownicy pojazdów elektrycznych oczekują nie tylko dokładnych informacji w czasie rzeczywistym na temat lokalizacji i dostępności poszczególnych punktów ładowania, ale również wygodnych metod płatności za usługę. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie technologiczne znalazło już drugiego nabywcę w Polsce, chcemy aktywnie współpracować z polskimi partnerami i przyczyniać się do rozwoju przyjaznej dla środowiska elektromobilności ­– komentuje Rami Syväri, odpowiedzialny w Fortum za międzynarodowy rozwój biznesu Charge&Drive.

Wcześniej na wykorzystanie systemu Charge&Drive zdecydowała się Energa. Więcej na ten temat w artykule: Energa wykorzysta technologię Fortum do obsługi stacji ładowania.

EV Plus jest firmą specjalizującą się w sprzedaży produktów i usług rynku e-mobility. Oferta firmy obejmuje szybkie i półszybkie stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Fiński koncern energetyczny działa – oprócz krajów nordyckich i Polski – również w Rosji, krajach bałtyckich i Indiach, zatrudniając na całym świecie ok. 8 tys. pracowników. W 2016 r. Finowie wygenerowali przychody rzędu 3,6 mld euro.

Fortum utrzymuje, że jego celem jest przejście na produkcję energii wyłącznie ze źródeł odnawialnych, a obecnie wytwarza z OZE już 65 proc. energii. Koncern energetyczny z Finlandii informował kilka miesięcy temu, że zgromadził w tym celu fundusze warte 9 mld dolarów, a 1 mld dolarów chce wydać na inwestycje w elektrownie fotowoltaiczne i wiatrowe.

red. gramwzielone.pl