Renault: przyszłość to ładowanie elektryków w czasie jazdy

Renault: przyszłość to ładowanie elektryków w czasie jazdy
Testy systemu bezprzewodowego ładowania DEVC. Fot. Renault

Francuski koncern motoryzacyjny zaprezentował system bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych, w którego przypadku proces ładowania ma się odbywać w czasie jazdy.

Nowe rozwiązanie o nazwie Dynamic Wireless Electric Vehicle Charging (DEVC) zostało opracowane razem z firmami Qualcomm Technologies i Vedecom, i ma na celu ładowanie samochodów w czasie jazdy z mocą do 20 kW przy prędkościach przekraczających nawet 100 km na godzinę.

Prezentacja nowego systemu ładowania odbyła się na testowej drodze pod Paryżem, której długość wynosi 100 metrów i po której poruszały się elektryczne Renault Kangoo ZE. Teraz system DEVC ma zostać przekazany do dalszych testów i oceny efektywności ładowania w różnych konfiguracjach.

REKLAMA

Opracowanie systemu bezprzewodowego ładowania DEVC wpisuje się w finansowany ze środków unijnych projekt FABRIC, którego budżet wynosi 9 mln euro i w który zaangażowały się europejskie firmy i instytucje związane z sektorem motoryzacyjnym. Celem jest opracowanie optymalnych rozwiązań w zakresie bezprzewodowego ładowania. Realizacja projektu rozpoczęła się na początku 2014 r. i zakończy się w grudniu br.

REKLAMA

Renault to lider wśród europejskich producentów aut elektrycznych. Produkowany przez francuski koncern Renault ZOE jest najczęściej kupowanym samochodem elektrycznym nie tylko we Francji, ale również w Niemczech, gdzie tylko w pierwszych czterech miesiącach sprzedano ponad 1,4 tys. takich pojazdów, podczas gdy w przypadku drugiego najpopularniejszego EV w Niemczech – BMW i3 – odnotowano w tym czasie niecałe 900 sprzedanych aut.

Projekt polegający na opracowaniu rozwiązań dla bezprzewodowego ładowania aut elektrycznych będzie realizowany również w Izraelu. Wywodząca się z tego kraju firma ElectRoad dzięki grantowi od izraelskiego ministerstwa transportu w wysokości 120 tys. dolarów zbuduje w Tel Awiwie testową drogę z możliwością bezprzewodowego ładowania. Pilotaż ma ruszyć w przyszył roku. Wcześniej izraelski startup testował już to rozwiązanie, a wyniki testów zachęciły rząd do przyznania grantu na przetestowanie bezprzewodowego ładowania w większej skali.

Dotychczasowym liderem w budowie dróg wyposażonych w bezprzewodowe ładowanie jest Korea Południowa, gdzie zrealizowano dotąd już kilka pilotaży. 

red. gramwzielone.pl