Przy granicy z polską powstanie fabryka chińskich elektryków

Przy granicy z polską powstanie fabryka chińskich elektryków
Fot. Nissan

Chiński producent Beijing WKW Automotive Parts uruchomi produkcję samochodów elektrycznych na terenie Saksonii, w miejscowości położonej kilka kilometrów od Zgorzelca. To kolejna inwestycja z zakresu elektromobilności, którą przyciągnął w ostatnim czasie land graniczący z Polską.

Firma Beijing WKW Automotive Parts podpisała list intencyjny z rządem Saksonii dotyczący zakupu terenów pod inwestycję w fabrykę samochodów elektrycznych, która ma powstać w pobliżu miejscowości Rothenburg, położonej przy granicy z Polską.

Chińczycy chcą zainwestować w tym celu 1,139 mld euro i zatrudnić około tysiąca osób. Produkcja ma być realizowana za pośrednictwem należącej do chińskiej firmy spółki Delon Automotive. W położonej przy granicy z Polską fabryce Chińczycy zapowiadają produkcję samochodów klasy „premium”.

REKLAMA

To kolejna inwestycja z zakresu elektrycznej motoryzacji, którą będzie gościć Saksonia. W niemieckim landzie swoje fabryki mają inwestujące w EV niemieckie koncerny motoryzacyjne BMW, który już od 2013 r. produkuje elektrycznego i3 w Lipsku, a także Volkswagen, który ma uruchomić w Dreźnie produkcję E-Golfa. Pierwszego elektrycznego E-Golfa z zasięgiem do 300 km wyprodukowano w drezdeńskiej tzw. Szklanej Manufakturze w ubiegłym miesiącu.

W e-Golfie z roku modelowego 2017 Volkswagen zastosował nowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności zwiększonej z 24,2 kWh do 35,8 kWh.

Volkswagen oraz Saksonia zawarły umowę partnerską o wspieraniu cyfryzacji oraz środków transportu z napędem elektrycznym, dzięki której stolica Saksonii ma się stać modelowym miastem z komunikacją działającą zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA

Swoją inwestycję w zakresie elektrycznej motoryzacji w graniczącym z Polską landzie ulokował też Daimler, który w ubiegłym roku ogłosił, że wyda na rozbudowę zdolności produkcyjnych w swojej fabryce w Kamenz 500 mln euro. Dzięki tej inwestycji powierzchnia, na której Deutsche ACCUmotive, spółka Daimlera, produkuje systemy magazynowania energii, zwiększy się z 20 tys. m2 do 60 tys. m2.

Niemiecki koncern chce w nowym zakładzie produkować baterie, które znajdą zastosowanie m.in. w elektrycznych i hybrydowych modelach marek Mercedes-Benz i Smart, a także w nowych produktach z zakresu magazynowania energii. Uruchomienie nowej fabryki przewidziano na lato 2017 r.

Władze Saksonii mocno wspierają rozwój elektrycznej motoryzacji. W tym celu elektryczne pojazdy mają być wykorzystywane przez lokalne służby, transport publiczny, przewidziane są inwestycje w infrastrukturę ładowania EV, a w ostatnich latach realizowanych było około 40 projektów z zakresu elektromobilności, których celem było zdobycie kompetencji w zakresie elektromobilności przez lokalne firmy, samorządy, instytucje i uczelnie.

W ramach projektu Elektromobilitätspolizei Sachsen (EmoPol) od połowy ubiegłego roku saksońska policja ma do dyspozycji 44 samochody elektryczne, z tego 15 Renault Zoe, 5 Renault Kangoo oraz 24 elektryczne Mercedesy klasy B. Dodatkowo saksońska policja otrzymała 44 szybkie ładowarki pozwalające na naładowanie baterii do 80 proc. pojemności w czasie nieprzekraczającym godziny.

W całych Niemczech liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych przekroczyła na koniec 2016 r. 50 tys., a w I kwartale br. nasi zachodni sąsiedzi zarejestrowali ponad 10 tys. aut na prąd, z tego połowę hybryd typu plug-in i połowę aut napędzanych wyłącznie energią elektryczną. 

red. gramwzielone.pl