Duży wzrost sprzedaży elektryków w UE. Wynik Polski nie robi wrażenia

Duży wzrost sprzedaży elektryków w UE. Wynik Polski nie robi wrażenia
Fot. Raphael Desrosiers, flickr cc

W I kwartale 2017 r. w Unii Europejskiej odnotowano duży wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w stosunku do I kwartału 2016 r. Duży wzrost sprzedaży EV – w ujęciu procentowym – miał miejsce również w Polsce. Liczba sprzedanych elektryków w naszym kraju nie robi jednak na razie większego wrażenia.

Według europejskiego stowarzyszenia producentów pojazdów ACEA, liczba rejestracji samochodów elektrycznych (ECV, electrically chargeable vehicles) w Unii Europejskiej w I kwartale br. wyniosła w sumie 47,2 tys. wobec 36,3 tys. odnotowanych w I kwartale 2016 r., co oznacza wzrost r/r aż o 30 proc.

Wyraźnie wzrósł też popyt na auta hybrydowe (HEV, hybrid electric vehicles), których w I kwartale br. zarejestrowano w UE w sumie 111 tys., co oznacza wzrost rok do roku aż o 61,2 proc.

REKLAMA

Najwięcej samochodów elektrycznych, które ACEA zalicza do grupy BEV (battery electric vehicles), w I kwartale br. zarejestrowali w Unii Europejskiej Francuzi (7,4 tys.), następnie Niemcy (5 tys.), Brytyjczycy (4,6 tys.), Holendrzy (2,1 tys.), Austriacy (1,2 tys.) oraz Szwedzi (1 tys.). Poza Unią Europejską najwięcej BEV zarejestrowali Norwegowie (6,9 tys.) oraz Szwajcarzy (1 tys.).

Jeśli chodzi o hybrydy ładowane z gniazdka (plug-in), najwięcej rejestracji w I kwartale br. wykonano w UE w Wielkiej Brytanii (6,7 tys.), Niemczech (5,2 tys.), Szwecji (2,7 tys.), Belgii (2,2 tys.) oraz Francji (1,9 tys.). Poza UE najwięcej hybryd typu plug-in zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach br. w Norwegii (5,6 tys.).

Natomiast wszystkich hybryd, zaliczonych przez ACEA do grupy HEV, najwięcej w I kwartale br. zarejestrowano w Wielkiej Brytanii (21,3 tys.), Francji (19,3 tys.), we Włoszech (15,3 tys.), Hiszpanii (12,6 tys.), a także w Niemczech (11,9 tys.).

REKLAMA

Według statystyk niemieckiego instytutu ZSW, na koniec 2016 r. najwięcej samochodów elektrycznych w Europie posiadali Norwegowie (124,7 tys.), Holendrzy (113,6 tys.), Francuzi (110 tys.), Brytyjczycy (89,1 tys.) oraz Niemcy (50,9 tys.).

Globalnymi liderami rynku EV byli natomiast Chińczycy z liczbą ponad 642,6 tys. rejestracji samochodów elektrycznych, Amerykanie (569,3 tys.) oraz Japończycy (152,1 tys.).

Jeśli chodzi o nasz kraj, w I kwartale br. zarejestrowano 66 aut napędzanych wyłącznie bateriami wobec 22 rejestracji wykonanych w I kwartale 2016 r., co oznacza 200-procentowy wzrost r/r.

Polacy zarejestrowali również w pierwszych trzech miesiącach br. 77 hybryd typu plug-in wobec 121 rejestracji przed rokiem. Natomiast liczba rejestracji wszystkich hybryd wyniosła 4,73 tys. wobec 2,26 tys. w I kwartale 2016 r.

W ubiegłym roku resorty energii i rozwoju wyznaczyły cel miliona samochodów na polskich drogach do roku 2025. Rozwój elektrycznej motoryzacji w Polsce ma przyspieszyć dzięki wdrożeniu rządowej strategii rozwoju elektrycznej motoryzacji. Jej fundamentem ma być ustawa o elektromobilności, której projekt zaprezentowało ostatnio Ministerstwo Energii. Więcej o założeniach projektu tej ustawy w artykule: ME zaprezentowało projekt ustawy o elektromobilności.

red. gramwzielone.pl