Klaster INNOeCAR zbuduje samochód elektryczny

Klaster INNOeCAR zbuduje samochód elektryczny
Fot. Urząd Miasta Gdyni
REKLAMA

Wczoraj w Gdyni powołano do życia klaster INNOeCAR, który będzie realizować przedsięwzięcia z zakresu elektrycznej motoryzacji. Jednym z nich ma być opracowanie prototypu samochodu elektrycznego.

Dokument inicjujący powstanie klastra został wczoraj podpisany podczas konferencji „INNOeCAR - samochód elektryczny, jako element struktury miejskiej", która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. 

W spotkaniu udział wziął odpowiedzialny w Ministerstwie Energi za wdrażanie rządowego programu rozwoju elektrycznej mobilności wiceminister Michał Kurtyka.

Projekt elektromobilności stał się jednym ze sztandarowych programów gospodarczych dla Polski i jest jednym z kół zamachowych, który chcielibyśmy uruchomić, aby polską gospodarkę wprowadzić w XXI wiek oraz na mapę globalnej innowacji. Chcielibyśmy również, aby Polska pokazała, że jest krajem, który potrafi wytyczać nowe ścieżki, a nie tylko sprawnie poruszać się po tych, które już zostały wytyczone – mówił wczoraj wiceszef resortu energii.

W skład klastra INNOeCAR wejdą miasto Gdynia, Politechnika Gdańska, Akademia Morska, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, a także lokalne firmy Cree Yacht, Walkin Startup Venture, DLabs oraz Grupa Techno Service S.A.

Gdynia przystąpiła do koordynowanego przez PFR programu e-bus. Nie mniej interesujący wydaje się równoległy program e-car. Samochód elektryczny interesuje nas z dwóch istotnych powodów. Po pierwsze, w projekcie budowy takiego pojazdu widzimy olbrzymi potencjał dla rozwoju gospodarczego. Nie muszę nikogo przekonywać, że w Gdyni tradycyjnie cenimy projekty głęboko nietradycyjne. W świeżości i innowacji widzimy motor rozwoju. Wieloletnie doświadczenia wskazują, że taki kierunek jest słuszny i owocuje pożądanymi efektami – mówił wczoraj prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

W ubiegłym miesiącu kierownictwo Ministerstwa Energii i utworzonej przez państwowe koncerny energetyczne spółki ElectroMobility Poland przedstawiło szczegóły planu, który ma doprowadzić do budowy polskiego samochodu elektrycznego.

Pierwszy etap ma wyłonić projekt karoserii polskiego e-samochodu. Zwycięskie koncepcje będą podstawą do produkcji prototypów. 

W połowie tego roku ElectroMobility Poland ma rozstrzygnąć konkurs na karoserię. Jury ma wyłonić 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu, a każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.

Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano rozstrzygnięcie konkursu, który ma wyłonić, na podstawie 5 zwycięskich koncepcji z pierwszego etapu, jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

Później zaplanowano uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów, co ma nastąpić najwcześniej w roku 2018. Najlepiej ocenione pojazdy zostaną wyprodukowane w krótkich seriach liczących do 100 sztuk łącznie.

Następnie planowany jest wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji i trafi do seryjnej produkcji. Ministerstwo Energii chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie byłby wyższy od ceny 1 litra benzyny. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (13)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
IXI |
Skończy się co najwyżej na prototypie. Poza tym, bardziej niż nad wyprodukowaniem rodzimego samochodu elektrycznego martwiłbym, się tym, czy ktokolwiek takie auto zechce z powodu wygórowanej ceny kupić?
alladyn-solar-batt |
Do IXI: rząd zdaje sobie sprawę z absurdalnie i pomysłu produkcji w Polsce po tym jak zlekceważył i ofertę BYD zapewniająca dostep do niedrogich Aku.Wegry ofertę podjęły....Stąd od początku czynniki rządowe wspominają co do produkcji : ,,nawet gdyby nie był produkowany w kraju''....:-).Cena zależy od wielu czynnikow-najsilniej od tego czy wytwórca pojazdu sam produkuje Aku czy też zależny jest od zewnętrznego wytworcy. To zrozumiał Elon Musk.
el |
Jak zwykle komentarze Panstwa IXI i Alladyn-solar-batt porazaja wiedza ;) Jako ze sa wieloletnimi konstruktorami wiedza ze nic sie nie uda. Welcome to POland!
aa |
@el.Chętnie z Tobą podyskutuję pod koniec 2018.Na razie użytkuję Nissany Leaf i czekam na nowe z 60 kWh baterią i zasięgiem ok 500km .Za pewne na początku 2019 okaże się że są jednak jeszcze lepsze rozwiązania w tym baterie pozwalające na dłuższe dystanse.No i wtedy wyjedzie ????????????? na ulice powalająca polska taczka z zasięgiem 250 km ? z bateriami od Centry lub litowymi z litu wykopanego z coraz głębiej fedrujących czarne złoto kopalni.
aa |
Bo oczywiście energia do tych cudeńków będzie pochodziła z niezwykle ekologicznych elektrowni węglowych.W między czasie reszta prywatnych inwestycji OZE zostanie wykończona-czytaj przejęta przez państwowe molochy,które pieniążki za energię z nich uzyskaną będą pompować ku chwale ojczyzny w utrzymanie braci górniczej. Amen
alladyn-solar-batt |
do el : Twoja wspaniała wiedzą jest taka,że inżynieria Toyoty i Miska przy niej blednie. Zaistniałes,przylozyles komuś na jakimś forum - oto Twoje dzieło...Może pochwalić się nazwiskiem- nazwiskiem producenta elektrycznych samochodów,którego produkt i fabryka przetrwały na rynku co najmniej 5 lat? Pocałuj psa w nos.
. |
Jesienią zostanie pokazany prototyp produkcyjny samochód elektryczny, na wynajem, po wszystkich testach i dopuszczeniach. Niestety nie da się tu załączyć fotek. I nie jest istotne czy ktoś w to wierzy, czy nie.
IXI |
@el -- Francja dopłaca swoim nabywcom elektryków. W Niemczech też rynek się jakoś rozwija. Mimo to bogate społeczeństwa Zachodu nie przesiadają się masowo na elektryki. Dla nich też najwyraźniej cena takiego auta (w powiązaniu z ograniczeniami w jego kilometrowym zasięgu) nie jest jeszcze atrakcyjna. A co dopiero w biednej Polsce, gdzie problemem jest zakup auta - podam przykładowo - ze skrzynią automatyczną, no bo jest nieco droższa od lewarka ręcznego? Polska to kraj, w którym reklamuje się samochody z... radyjkiem jako wielki gadżet, który dołożą ci za darmo. A do tego jeszcze bluetooth (reklama WV) i żona będzie mogła zdalnie zamawiać wieśmaka w McDonaldsie.
ATOM |
A skąd pieniądze? Z Unii. A dla kogo? Dla pracowników państwowych instytucji. A dlaczego nie ma pieniędzy dla prywatnych firm? Bo sa prywatne a my idziemy w innym kierunku. Wielkie koncerny światowe dawno już opracowały samochody na prąd a my zaczynamy zamiast współpracować z nimi. Większych głupców jak my nie ma w świecie. Odpowiadając el. W poprzedniej perspektywie miliardy poszły w państwowe instytuty i co? Żaden efekt. To jest pranie pieniędzy. Takie są fakty i dowody. Welcom to Poland PiS bis.
IXI |
PO-PSL robiło to samo, więc nie jest to sprawa polityczna. Raczej są to zaszłości mentalne, ukształtowane przez historię: liberum veto (czyli prywata), zabory, okupacja, socjalizm i postsowiecka reformacja. Na pocieszenie można dodać, że są demoludy, które mają gorzej od Polski.
TT |
Nie istnieją sprawy polityczne bo to nic innego jak biznes, układy i władza. Każde z tych słów pasuje pod pojęcie polityki i kto ukrywa się za słowem polityka ma na myśli jedno z tych słów. Co do polskiego elektryka to będzie kolejna zakładka w historii motoryzacji w kategorii ciekawostki i na tym się skończy panie kropka. Pewny jestem bo to nie kierunek dla nas i to nie ze względu, że nie popieram elektromobilności ale dla tego, że wykonanie takiego planu za pośrednictwem państwa skończy się marnotrawstwem pieniędzy nas wszystkich.
TT |
@ IXI- Dla twojej wiadomości http://samochodyelektryczne.org/w_niemczech_sprzedaz_aut_elektrycznych_bije_rekordy.htm
j.st.m. |
Idea szczytna i słuszna, ale jeżeli technologia będzie na poziomie angielszczyzny na stronie firmy Cree Yacht (www.creeyacht.pl), to mam bardzo poważne obawy o bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Giełda OZE

Montaż farmy PV - NIEMCY

Potrzebuje 12 osob do montazu konstrukcji PV na gruncie - Niemcy, okolice Szczecina. Rozliczenie za czytaj dalej...

Projekty budowlane biogzowni

Projekty budowlane biogazowni. Od opracowania koncepcji technologicznej poprzez uzyskanie decyzji śr czytaj dalej...

Dokumentacja Prosument II

Wykonuję dokumentację techniczną systemów fotowoltaicznych do programu Prosument II. Krótkie termi czytaj dalej...

Sprzedam projekt PV z wygraną aukcją i możliwą dotacją.

Sprzedamy Sp. z o.o. z projektem PV o mocy 0,54 MW z wygraną aukcją oraz z możliwą dotacją - obecn czytaj dalej...