Klaster INNOeCAR zbuduje samochód elektryczny

Klaster INNOeCAR zbuduje samochód elektryczny
Fot. Urząd Miasta Gdyni
REKLAMA

Wczoraj w Gdyni powołano do życia klaster INNOeCAR, który będzie realizować przedsięwzięcia z zakresu elektrycznej motoryzacji. Jednym z nich ma być opracowanie prototypu samochodu elektrycznego.

Dokument inicjujący powstanie klastra został wczoraj podpisany podczas konferencji „INNOeCAR - samochód elektryczny, jako element struktury miejskiej", która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. 

W spotkaniu udział wziął odpowiedzialny w Ministerstwie Energi za wdrażanie rządowego programu rozwoju elektrycznej mobilności wiceminister Michał Kurtyka.

Projekt elektromobilności stał się jednym ze sztandarowych programów gospodarczych dla Polski i jest jednym z kół zamachowych, który chcielibyśmy uruchomić, aby polską gospodarkę wprowadzić w XXI wiek oraz na mapę globalnej innowacji. Chcielibyśmy również, aby Polska pokazała, że jest krajem, który potrafi wytyczać nowe ścieżki, a nie tylko sprawnie poruszać się po tych, które już zostały wytyczone – mówił wczoraj wiceszef resortu energii.

W skład klastra INNOeCAR wejdą miasto Gdynia, Politechnika Gdańska, Akademia Morska, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, a także lokalne firmy Cree Yacht, Walkin Startup Venture, DLabs oraz Grupa Techno Service S.A.

Gdynia przystąpiła do koordynowanego przez PFR programu e-bus. Nie mniej interesujący wydaje się równoległy program e-car. Samochód elektryczny interesuje nas z dwóch istotnych powodów. Po pierwsze, w projekcie budowy takiego pojazdu widzimy olbrzymi potencjał dla rozwoju gospodarczego. Nie muszę nikogo przekonywać, że w Gdyni tradycyjnie cenimy projekty głęboko nietradycyjne. W świeżości i innowacji widzimy motor rozwoju. Wieloletnie doświadczenia wskazują, że taki kierunek jest słuszny i owocuje pożądanymi efektami – mówił wczoraj prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

W ubiegłym miesiącu kierownictwo Ministerstwa Energii i utworzonej przez państwowe koncerny energetyczne spółki ElectroMobility Poland przedstawiło szczegóły planu, który ma doprowadzić do budowy polskiego samochodu elektrycznego.

Pierwszy etap ma wyłonić projekt karoserii polskiego e-samochodu. Zwycięskie koncepcje będą podstawą do produkcji prototypów. 

W połowie tego roku ElectroMobility Poland ma rozstrzygnąć konkurs na karoserię. Jury ma wyłonić 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu, a każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.

Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano rozstrzygnięcie konkursu, który ma wyłonić, na podstawie 5 zwycięskich koncepcji z pierwszego etapu, jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

Później zaplanowano uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów, co ma nastąpić najwcześniej w roku 2018. Najlepiej ocenione pojazdy zostaną wyprodukowane w krótkich seriach liczących do 100 sztuk łącznie.

Następnie planowany jest wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji i trafi do seryjnej produkcji. Ministerstwo Energii chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie byłby wyższy od ceny 1 litra benzyny. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (13)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
IXI |
Skończy się co najwyżej na prototypie. Poza tym, bardziej niż nad wyprodukowaniem rodzimego samochodu elektrycznego martwiłbym, się tym, czy ktokolwiek takie auto zechce z powodu wygórowanej ceny kupić?
alladyn-solar-batt |
Do IXI: rząd zdaje sobie sprawę z absurdalnie i pomysłu produkcji w Polsce po tym jak zlekceważył i ofertę BYD zapewniająca dostep do niedrogich Aku.Wegry ofertę podjęły....Stąd od początku czynniki rządowe wspominają co do produkcji : ,,nawet gdyby nie był produkowany w kraju''....:-).Cena zależy od wielu czynnikow-najsilniej od tego czy wytwórca pojazdu sam produkuje Aku czy też zależny jest od zewnętrznego wytworcy. To zrozumiał Elon Musk.
el |
Jak zwykle komentarze Panstwa IXI i Alladyn-solar-batt porazaja wiedza ;) Jako ze sa wieloletnimi konstruktorami wiedza ze nic sie nie uda. Welcome to POland!
aa |
@el.Chętnie z Tobą podyskutuję pod koniec 2018.Na razie użytkuję Nissany Leaf i czekam na nowe z 60 kWh baterią i zasięgiem ok 500km .Za pewne na początku 2019 okaże się że są jednak jeszcze lepsze rozwiązania w tym baterie pozwalające na dłuższe dystanse.No i wtedy wyjedzie ????????????? na ulice powalająca polska taczka z zasięgiem 250 km ? z bateriami od Centry lub litowymi z litu wykopanego z coraz głębiej fedrujących czarne złoto kopalni.
aa |
Bo oczywiście energia do tych cudeńków będzie pochodziła z niezwykle ekologicznych elektrowni węglowych.W między czasie reszta prywatnych inwestycji OZE zostanie wykończona-czytaj przejęta przez państwowe molochy,które pieniążki za energię z nich uzyskaną będą pompować ku chwale ojczyzny w utrzymanie braci górniczej. Amen
alladyn-solar-batt |
do el : Twoja wspaniała wiedzą jest taka,że inżynieria Toyoty i Miska przy niej blednie. Zaistniałes,przylozyles komuś na jakimś forum - oto Twoje dzieło...Może pochwalić się nazwiskiem- nazwiskiem producenta elektrycznych samochodów,którego produkt i fabryka przetrwały na rynku co najmniej 5 lat? Pocałuj psa w nos.
. |
Jesienią zostanie pokazany prototyp produkcyjny samochód elektryczny, na wynajem, po wszystkich testach i dopuszczeniach. Niestety nie da się tu załączyć fotek. I nie jest istotne czy ktoś w to wierzy, czy nie.
IXI |
@el -- Francja dopłaca swoim nabywcom elektryków. W Niemczech też rynek się jakoś rozwija. Mimo to bogate społeczeństwa Zachodu nie przesiadają się masowo na elektryki. Dla nich też najwyraźniej cena takiego auta (w powiązaniu z ograniczeniami w jego kilometrowym zasięgu) nie jest jeszcze atrakcyjna. A co dopiero w biednej Polsce, gdzie problemem jest zakup auta - podam przykładowo - ze skrzynią automatyczną, no bo jest nieco droższa od lewarka ręcznego? Polska to kraj, w którym reklamuje się samochody z... radyjkiem jako wielki gadżet, który dołożą ci za darmo. A do tego jeszcze bluetooth (reklama WV) i żona będzie mogła zdalnie zamawiać wieśmaka w McDonaldsie.
ATOM |
A skąd pieniądze? Z Unii. A dla kogo? Dla pracowników państwowych instytucji. A dlaczego nie ma pieniędzy dla prywatnych firm? Bo sa prywatne a my idziemy w innym kierunku. Wielkie koncerny światowe dawno już opracowały samochody na prąd a my zaczynamy zamiast współpracować z nimi. Większych głupców jak my nie ma w świecie. Odpowiadając el. W poprzedniej perspektywie miliardy poszły w państwowe instytuty i co? Żaden efekt. To jest pranie pieniędzy. Takie są fakty i dowody. Welcom to Poland PiS bis.
IXI |
PO-PSL robiło to samo, więc nie jest to sprawa polityczna. Raczej są to zaszłości mentalne, ukształtowane przez historię: liberum veto (czyli prywata), zabory, okupacja, socjalizm i postsowiecka reformacja. Na pocieszenie można dodać, że są demoludy, które mają gorzej od Polski.
TT |
Nie istnieją sprawy polityczne bo to nic innego jak biznes, układy i władza. Każde z tych słów pasuje pod pojęcie polityki i kto ukrywa się za słowem polityka ma na myśli jedno z tych słów. Co do polskiego elektryka to będzie kolejna zakładka w historii motoryzacji w kategorii ciekawostki i na tym się skończy panie kropka. Pewny jestem bo to nie kierunek dla nas i to nie ze względu, że nie popieram elektromobilności ale dla tego, że wykonanie takiego planu za pośrednictwem państwa skończy się marnotrawstwem pieniędzy nas wszystkich.
TT |
@ IXI- Dla twojej wiadomości http://samochodyelektryczne.org/w_niemczech_sprzedaz_aut_elektrycznych_bije_rekordy.htm
j.st.m. |
Idea szczytna i słuszna, ale jeżeli technologia będzie na poziomie angielszczyzny na stronie firmy Cree Yacht (www.creeyacht.pl), to mam bardzo poważne obawy o bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Giełda OZE

SZUKAM DZIAŁKI POD DZIERŻAWĘ

Szukam działki pod dzierżawę farmy fotowoltaicznej około 2ha, z dostępem do linii SN 15kV czytaj dalej...

Kursy dla instalatorów fotowoltaiki i pomp ciepła pod uprawnienia UDT, SEP

Centrum Odnawialnych Źródeł Energii w Suchorabie pod Krakowem zaprasza na komercyjne i dofinansowane czytaj dalej...

Konstrukcja, montaż i uruchomienie

Poszukuje ofert instalatorów na zakup konstrukcji, montaż i uruchomienie czterech instalacji dachowy czytaj dalej...

Sprzedam Projekty PV

Sprzedamy projekty farm fotowoltaicznych o mocy 0,72 MW w woj. opolskim oraz 1 MW w woj. śląskim. Sp czytaj dalej...