Klaster INNOeCAR zbuduje samochód elektryczny

Klaster INNOeCAR zbuduje samochód elektryczny
Fot. Urząd Miasta Gdyni

Wczoraj w Gdyni powołano do życia klaster INNOeCAR, który będzie realizować przedsięwzięcia z zakresu elektrycznej motoryzacji. Jednym z nich ma być opracowanie prototypu samochodu elektrycznego.

Dokument inicjujący powstanie klastra został wczoraj podpisany podczas konferencji „INNOeCAR – samochód elektryczny, jako element struktury miejskiej”, która odbyła się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. 

W spotkaniu udział wziął odpowiedzialny w Ministerstwie Energi za wdrażanie rządowego programu rozwoju elektrycznej mobilności wiceminister Michał Kurtyka.

REKLAMA

Projekt elektromobilności stał się jednym ze sztandarowych programów gospodarczych dla Polski i jest jednym z kół zamachowych, który chcielibyśmy uruchomić, aby polską gospodarkę wprowadzić w XXI wiek oraz na mapę globalnej innowacji. Chcielibyśmy również, aby Polska pokazała, że jest krajem, który potrafi wytyczać nowe ścieżki, a nie tylko sprawnie poruszać się po tych, które już zostały wytyczone – mówił wczoraj wiceszef resortu energii.

W skład klastra INNOeCAR wejdą miasto Gdynia, Politechnika Gdańska, Akademia Morska, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, a także lokalne firmy Cree Yacht, Walkin Startup Venture, DLabs oraz Grupa Techno Service S.A.

Gdynia przystąpiła do koordynowanego przez PFR programu e-bus. Nie mniej interesujący wydaje się równoległy program e-car. Samochód elektryczny interesuje nas z dwóch istotnych powodów. Po pierwsze, w projekcie budowy takiego pojazdu widzimy olbrzymi potencjał dla rozwoju gospodarczego. Nie muszę nikogo przekonywać, że w Gdyni tradycyjnie cenimy projekty głęboko nietradycyjne. W świeżości i innowacji widzimy motor rozwoju. Wieloletnie doświadczenia wskazują, że taki kierunek jest słuszny i owocuje pożądanymi efektami – mówił wczoraj prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu kierownictwo Ministerstwa Energii i utworzonej przez państwowe koncerny energetyczne spółki ElectroMobility Poland przedstawiło szczegóły planu, który ma doprowadzić do budowy polskiego samochodu elektrycznego.

Pierwszy etap ma wyłonić projekt karoserii polskiego e-samochodu. Zwycięskie koncepcje będą podstawą do produkcji prototypów. 

W połowie tego roku ElectroMobility Poland ma rozstrzygnąć konkurs na karoserię. Jury ma wyłonić 5 wizualizacji, które posłużą do budowy prototypu, a każdy z 5 laureatów otrzyma po 50 tys. zł nagrody.

Na wiosnę przyszłego roku zaplanowano rozstrzygnięcie konkursu, który ma wyłonić, na podstawie 5 zwycięskich koncepcji z pierwszego etapu, jeżdżące prototypy, a każdy spełniający minimalne wymagania otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

Później zaplanowano uzyskanie homologacji, wyprodukowanie i przetestowanie krótkich serii pojazdów, co ma nastąpić najwcześniej w roku 2018. Najlepiej ocenione pojazdy zostaną wyprodukowane w krótkich seriach liczących do 100 sztuk łącznie.

Następnie planowany jest wybór modelu, który będzie przedmiotem komercjalizacji i trafi do seryjnej produkcji. Ministerstwo Energii chce, aby zasięg polskiego elektrycznego auta wynosił co najmniej 250 km, a koszt przejazdu 100 km nie byłby wyższy od ceny 1 litra benzyny. 

red. gramwzielone.pl