Jaworzno wybrało wykonawców stacji ładowania dla autobusów elektrycznych

Jaworzno wybrało wykonawców stacji ładowania dla autobusów elektrycznych
Fot. MZA w Warszawie

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie rozstrzygnęło przetargi mające na celu wybranie wykonawców infrastruktury ładownia miejskich autobusów elektrycznych. Wkrótce co trzeci autobus we flocie PKM z Jaworzna będzie napędzany energią elektryczną.

PKM w Jaworznie ogłosiło zwycięzców trzech przetargów dotyczących budowy infrastruktury dla elektrycznych autobusów.

W pierwszym przetargu dotyczącym dostawy 5 stacji szybkiego ładowania akumulatorów trakcyjnych wraz z budową niezbędnych linii kablowych zwycięzcą okazała się spółka Medcom Sp. o.o. z Warszawy. Do przetargu zgłosiła się jeszcze tylko jedna firma – Energotronic Polska Sp. z o.o. z Zielonej Góry.

REKLAMA

Drugi przetarg dotyczył dostawy 8 ładowarek typu plug-in służących do ładowania akumulatorów trakcyjnych zainstalowanych w autobusach. W tym przypadku również wygrała firma Medcom, jednak drugi oferent – ponownie Energotronic Polska – złożył od tej decyzji odwołanie.

W trzecim przetargu, który wygrała firma ZPUE S.A. z Włoszczowej, jego przedmiotem była dostawa i montaż 2 stacji transformatorowych wraz z wyposażeniem do zasilania szybkiego ładowania autobusów elektrycznych.

Jaworzno wyrasta na krajowego lidera w rozwoju elektrycznego transportu miejskiego, a w wymianie taboru pomagają mu unijne fundusze pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. śląskiego.

W październiku ubiegłego roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie podpisało umowę na dostawę 16 autobusów elektrycznych marki Solaris. Zamówienie, które wyceniono na 35,2 mln zł i które ma być zrealizowane w tym roku, obejmuje dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy dwunastometrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra

REKLAMA

Wszystkie zostaną wyposażone w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy.

Miesiąc wcześniej PKM z Jaworzna rozstrzygnęło przetarg na dostawę 6 elektrycznych autobusów, dzięki czemu liczba takich pojazdów w Jaworznie wzrośnie wkrótce do 23.

Zakup elektrycznych autobusów dla Jaworzna został w dużej mierze sfinansowany ze środków unijnych. Z 560 mln złotych przeznaczonych w województwie śląskim na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem, prawie 60 mln zł złotych trafi do Jaworzna.

PKM w Jaworznie eksploatuje od wiosny ubiegłego roku jeden autobus elektryczny, który przejechał dotąd ponad 100 tys. km. – Po kilkunastomiesięcznej eksploatacji i przejechaniu ponad 100 tys. km mamy dobre doświadczenia z naszym pierwszym autobusem elektrycznym, który został pozytywnie przyjęty przez pasażerów. Podróżujący chwalą komfort jazdy, brak emisji spalin i hałasu, który zawsze towarzyszy silnikom spalinowym. Technicznie nie można mu nic zarzucić, podkreślić trzeba jego bezawaryjność w dotychczasowej eksploatacji – mówi Zbigniew Nosal, prezes zarządu PKM Jaworzno.

PKM w Jaworznie ocenia, że koszt zużycia energii elektrycznej w stosunku do oleju napędowego jest co najmniej trzykrotnie mniejszy.

Również w ubiegłym roku Tauron Dystrybucja i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie rozpoczęły współpracę w zakresie badań i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych. Obie firmy przeprowadzą roczne testy pojazdu elektrycznego oraz infrastruktury ładowania w warunkach normalnej eksploatacji. Pojazd używany do testów to niskopodłogowy, klimatyzowany, dwunastometrowy Yutong, który jednorazowo jest w stanie przewieźć około 80 pasażerów. Producent deklaruje, że autobus jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu około 150 km.

red. gramwzielone.pl