Auta elektryczne bez akcyzy, stacje ładowania bez pozwolenia na budowę

Auta elektryczne bez akcyzy, stacje ładowania bez pozwolenia na budowę
Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Fot. Ministerstwo Rozwoju

Wkrótce rząd ma przedstawić projekt ustawy o elektromobilności. Jak zaznaczyła wczoraj wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, wśród preferencji, na które będą mogli liczyć kupujący samochody elektryczne, jest zwolnienie z akcyzy, a rząd przewiduje też wprowadzenie pierwszeństwa dla zakupu autobusów zeroemisyjnych w programach realizowanych ze środków unijnych.

Podczas wczorajszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz poinformowała, że rząd przewiduje wprowadzenie „wyraźnych preferencji” dla pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym.

Zaznaczyła, że reprezentowany przez nią resort podjął decyzję kierunkową co do zmiany zapisów umowy partnerstwa, które dzisiaj nie daje wyraźnej preferencji dla transportu zero-emisyjnego. Ta propozycja będzie jeszcze podlegać wcześniej negocjacjom z Komisją Europejską.

REKLAMA

Bez zmiany umowy partnerstwa środki, które są na wsparcie transportu publicznego, a które są dzisiaj głównie w regionalnych programach operacyjnych, są głównie środkami umożliwiającymi dzisiaj zakup na równych prawach diesla i pojazdu zero- czy niskoemisyjnego – tłumaczyła wczoraj w Sejmie wiceminister rozwoju.

Wiceminister Emilewicz poinformowała, że rząd chce wprowadzić cel określonego udziału pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym. Dodała, że ten cel ma być wsparty dedykowanymi instrumentami finansowymi.

Zapowiedziała, że sektor transportu niskoemisyjnego może liczyć na preferencje, które zostaną zapisane w nowej ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Wiceminister zaznaczyła, że wśród rozwiązań, których wprowadzenie rozważa rząd, są m.in. regulacje dotyczące leasingowania baterii dla pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

Kolejne regulacje, nad którymi pracuje rząd, zakładają zniesienie obowiązku ubiegania się o pozwolenie na budowę dla miejskich stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Ponadto rząd przewiduje wprowadzenie przy zakupie samochodów elektrycznych zwolnienia z akcyzy.

W tym tygodniu listy intencyjne ws. współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności podpisali przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce.

Prace nad regulacjami dla pojazdów elektrycznych to element rządowego Programu Rozwoju Elektromobilności, który wstępnie został podzielony na trzy etapy.

Pierwszy etap ma potrwać do 2018 roku, a jej najważniejszym elementem ma być przyjęcie ustawy o elektromobilność oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na elektromobilności.

W drugim etapie, realizowanym w latach 2019-2020, w wybranych aglomeracjach ma powstać infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych, a ponadto rząd chce wprowadzić zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Przewidziana jest komercjalizacja wyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w pierwszym etapie oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych.

Natomiast w trzeciej fazie, w latach 2020-2025, rząd zakłada stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia. 

red. gramwzielone.pl