Auta elektryczne bez akcyzy, stacje ładowania bez pozwolenia na budowę

Auta elektryczne bez akcyzy, stacje ładowania bez pozwolenia na budowę
Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Fot. Ministerstwo Rozwoju
REKLAMA

Wkrótce rząd ma przedstawić projekt ustawy o elektromobilności. Jak zaznaczyła wczoraj wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, wśród preferencji, na które będą mogli liczyć kupujący samochody elektryczne, jest zwolnienie z akcyzy, a rząd przewiduje też wprowadzenie pierwszeństwa dla zakupu autobusów zeroemisyjnych w programach realizowanych ze środków unijnych.

Podczas wczorajszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz poinformowała, że rząd przewiduje wprowadzenie „wyraźnych preferencji” dla pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym.

Zaznaczyła, że reprezentowany przez nią resort podjął decyzję kierunkową co do zmiany zapisów umowy partnerstwa, które dzisiaj nie daje wyraźnej preferencji dla transportu zero-emisyjnego. Ta propozycja będzie jeszcze podlegać wcześniej negocjacjom z Komisją Europejską.

Bez zmiany umowy partnerstwa środki, które są na wsparcie transportu publicznego, a które są dzisiaj głównie w regionalnych programach operacyjnych, są głównie środkami umożliwiającymi dzisiaj zakup na równych prawach diesla i pojazdu zero- czy niskoemisyjnego – tłumaczyła wczoraj w Sejmie wiceminister rozwoju.

Wiceminister Emilewicz poinformowała, że rząd chce wprowadzić cel określonego udziału pojazdów zeroemisyjnych w transporcie publicznym. Dodała, że ten cel ma być wsparty dedykowanymi instrumentami finansowymi.

Zapowiedziała, że sektor transportu niskoemisyjnego może liczyć na preferencje, które zostaną zapisane w nowej ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Wiceminister zaznaczyła, że wśród rozwiązań, których wprowadzenie rozważa rząd, są m.in. regulacje dotyczące leasingowania baterii dla pojazdów elektrycznych.

Kolejne regulacje, nad którymi pracuje rząd, zakładają zniesienie obowiązku ubiegania się o pozwolenie na budowę dla miejskich stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Ponadto rząd przewiduje wprowadzenie przy zakupie samochodów elektrycznych zwolnienia z akcyzy.

W tym tygodniu listy intencyjne ws. współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności podpisali przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce.

Prace nad regulacjami dla pojazdów elektrycznych to element rządowego Programu Rozwoju Elektromobilności, który wstępnie został podzielony na trzy etapy.

Pierwszy etap ma potrwać do 2018 roku, a jej najważniejszym elementem ma być przyjęcie ustawy o elektromobilność oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na elektromobilności.

W drugim etapie, realizowanym w latach 2019-2020, w wybranych aglomeracjach ma powstać infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych, a ponadto rząd chce wprowadzić zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Przewidziana jest komercjalizacja wyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w pierwszym etapie oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych.

Natomiast w trzeciej fazie, w latach 2020-2025, rząd zakłada stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności i wycofywanie instrumentów wsparcia. 

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (6)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
zwęglona zielona pyra |
Prędzej będą dwie niedziele palmowe w kupie, niż ja kupię pisiorski elektrozłom
piko |
Pojazdy elektryczne to naturalny priorytet obecngo rządu. Benzyniaki i ropniaki jeżdzą na paliwa importowane, elektryki pośrednio na rodzimy węgiel.
anonim |
moge kupić, ale bez vatu, 3 procent akcyzy to niech sobie wsadza
Duster |
Tak jakby problemem było pozwolenie na budowę dla stacji ładowania. Robilibyśmy konserwy gdybyśmy mieli blachę na puszki ale nie mamy mięsa. Taka logika, ech
KońRafał |
A co z 10-procentowym cłem naliczanym do aut produkowanych poza UE? No i aktualnie, główny koszt to VAT, a nie akcyza, o czym wspomniał @anonim.
roman |
A gdzie obniżka VATu dla pojazdów elektrycznych? Wprawdzie dla firm VATnie będzie miał wielkiego znaczenia że względu na odpisy ale dla przeciętnego Kowalskiego jego wielkość ma zasadnicze znaczenie.

Giełda OZE

Montaż farmy PV - NIEMCY

Potrzebuje 12 osob do montazu konstrukcji PV na gruncie - Niemcy, okolice Szczecina. Rozliczenie za czytaj dalej...

Projekty budowlane biogzowni

Projekty budowlane biogazowni. Od opracowania koncepcji technologicznej poprzez uzyskanie decyzji śr czytaj dalej...

Dokumentacja Prosument II

Wykonuję dokumentację techniczną systemów fotowoltaicznych do programu Prosument II. Krótkie termi czytaj dalej...

Sprzedam projekt PV z wygraną aukcją i możliwą dotacją.

Sprzedamy Sp. z o.o. z projektem PV o mocy 0,54 MW z wygraną aukcją oraz z możliwą dotacją - obecn czytaj dalej...