Węgierski potentat chce zbudować sieć stacji ładownia EV

Węgierski potentat chce zbudować sieć stacji ładownia EV
Fot. Globetrotter19, wikipedia cc
REKLAMA

Węgierski koncern paliwowy MOL chce stworzyć przy wsparciu unijnych funduszy sieć stacji ładowania w Europie Środkowo-Wschodniej. W projekt ma się włączyć niemiecki koncern energetyczny E.ON oraz węgierska spółka Nissana.

Węgierski rząd zgodził się na zgłoszenie projektu sieci stacji ładowania, który ma zrealizować MOL, do programu „Łącząc Europę”, z którego Węgrzy chcą pozyskać dofinansowanie w wysokości około 5,5 mln euro.

Jak podaje PAP, sieć stacji ładowania miałaby powstać na należących do MOL stacjach benzynowych, które Węgrzy posiadają w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

MOL to obok PKN Orlen jedno z największych przedsiębiorstw w sektorze naftowym w naszym regionie. Spółka jest właścicielem stacji benzynowych na Węgrzech, Słowacji, w Czechach, Słowenii i Chorwacji.

Spółka jest notowana na giełdach w Budapeszcie i w Warszawie. Największym udziałowcem Mol jest węgierski rząd.

Nowy projekt węgierski potentat miałby realizować we współpracy z niemieckim koncernem energetycznym E.ON, który ostatnio poinformował, że chce zbudować „kilkuset” – ich liczba na razie nie jest sprecyzowana – stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, które mają stanąć przy europejskich autostradach i będą od siebie oddalone o około 120-180 km.

Początkowo E.ON chce zastosować standard ładowania 150 kW, ale z możliwością zwiększenia mocy do 350 kW. Docelowo zastosowana technologia ma umożliwiać naładowanie baterii auta w czasie 20-30 minut do stanu pozwalającego na przejechanie do 400 km.

E.ON posiada już zresztą sieć punktów ładowania elektryków. W Danii ma ich 1,2 tys., w tym 39 to punkty szybkiego ładowania. Tylko w 2016 r. wykonano z ich udziałem 300 tys. sesji ładowania. Kolejne stacje ładowania niemiecki koncern buduje w Szwecji i Wielkiej Brytanii. 

Projekt, który chce zrealizować MOL jest zresztą zbieżny z polityką węgierskiego rządu, który wprowadził szereg regulacji mających przyczynić się do rozwoju elektrycznej motoryzacji na Węgrzech, w ramach których pojawił się m.in. wymóg montażu stacji ładowania na parkingach obiektów handlowych. Więcej na ten temat w artykule: Węgry wdrażają plan rozwoju elektrycznej motoryzacji.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (1)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
KońRafał |
350 kW to już bardzo przyjemna moc. Jestem na tak.

Giełda OZE

TIER 1 moduły fotowoltaiczne CSUN 260W w cenie 400 zł (paleta)

Oferta ASAT Sp. z o.o. dla firm OZE oraz instalatorów PV: Moduł polikrystaliczny CSUN-260-60P o m czytaj dalej...

Projektowanie, doradztwo, inżynieria kontraktu w OZE

Oferujemy kompleksowe usługi dla wszystkich technologii OZE. Posiadamy bogate doświadczenie w branży czytaj dalej...

turbiny GE 1,5 MW

w związku z toczącymi się demontażami farm wiatrowych, posiadamy w tej chwili 12 szt. turbin 1,5 MW. czytaj dalej...

UKRAINA - PV

posiadamy na sprzedaż spółki celowe z projektami PV w Ukrainie wielkość projektów od 5,5 MW do 105 czytaj dalej...