Bezemisyjny transport publiczny. Nowy program rządu

Bezemisyjny transport publiczny. Nowy program rządu
Minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Fot. MNiSW

Państwo jako „inteligentny” zamawiający, współpraca z samorządowcami i nowatorskie rozwiązania oto podstawowe założenia ogłoszonego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego programu „Bezemisyjny transport publiczny”. Rząd zapewnia, że w ramach partnerstwa innowacyjnego na ulice polskich miast wyjechać może nawet tysiąc bezemisyjnych autobusów.

Celem programu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań dotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego.

To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta – informuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

REKLAMA

Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy zrzeszający 29 gmin.

Kolejnym krokiem będzie zaplanowane na luty podpisanie listu intencyjnego o współpracy instytucji rządowych z miastami, które stawiają na rozwój elektromobilności.

REKLAMA

Resort nauki zapewnia, że konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak i producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln zł na realizację projektów. W późniejszym etapie zaś – również na rynek zbytu, który zapewnią samorządy, czyli partnerzy programu.

Dodatkowe wsparcie finansowe zapewnić może Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którym NCBR prowadzi obecnie rozmowy.

Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu Bezemisyjny transport publiczny osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów może trafić nawet tysiąc pojazdów.

NCBR informuje ponadto o planach uruchomienia programu dedykowanego stworzeniu infrastruktury do ładowania pojazdów bezemisyjnych. Jednym z jego komponentów ma być opracowane dla poszczególnych miast analiz w zakresie optymalizacji kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury.

Prezentacja programu „Bezemisyjny transport publiczny” jest dostępna pod tym linkiem.

red. gramwzielone.pl