Bezemisyjny transport publiczny. Nowy program rządu

Bezemisyjny transport publiczny. Nowy program rządu
Minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Fot. MNiSW
REKLAMA

Państwo jako "inteligentny" zamawiający, współpraca z samorządowcami i nowatorskie rozwiązania oto podstawowe założenia ogłoszonego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego programu "Bezemisyjny transport publiczny". Rząd zapewnia, że w ramach partnerstwa innowacyjnego na ulice polskich miast wyjechać może nawet tysiąc bezemisyjnych autobusów.

Celem programu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań dotyczących elektromobilności w ramach partnerstwa innowacyjnego.

To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta – informuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Deklarację wstępnego udziału w programie złożyło 21 miast oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy zrzeszający 29 gmin.

Kolejnym krokiem będzie zaplanowane na luty podpisanie listu intencyjnego o współpracy instytucji rządowych z miastami, które stawiają na rozwój elektromobilności.

Resort nauki zapewnia, że konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak i producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln zł na realizację projektów. W późniejszym etapie zaś – również na rynek zbytu, który zapewnią samorządy, czyli partnerzy programu.

Dodatkowe wsparcie finansowe zapewnić może Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którym NCBR prowadzi obecnie rozmowy.

Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu Bezemisyjny transport publiczny osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów może trafić nawet tysiąc pojazdów.

NCBR informuje ponadto o planach uruchomienia programu dedykowanego stworzeniu infrastruktury do ładowania pojazdów bezemisyjnych. Jednym z jego komponentów ma być opracowane dla poszczególnych miast analiz w zakresie optymalizacji kosztów budowy i eksploatacji infrastruktury.

Prezentacja programu "Bezemisyjny transport publiczny" jest dostępna pod tym linkiem.

red. gramwzielone.pl

Zobacz również

Komentarze (7)

* Dodanie komentarza jest równoznaczne z akceptacją regulaminu
Merk |
Z jednej strony niszczą producentów zielonej energii (zielona dopłata 37 zl za MWh )a z drugiej elektryczne samochody ,autobusy, piece-czy ktoś potrafi zrozumieć te rządy ignorantów.
ProfZbieraczZnaczków |
@Merk. To proste, autobusy w KRakowie i Wrocławiu będą jeździły na prąd (jakby nie można rozszerzyć bazy istniejących na CNG) i "nie będzie emisji" (oczywiście że będą - bo to nie emisje liniowe (od aut) tylko piece na węgiel zanieczyszczają Kraków co widać właśnie zimą). Elektrociepłownie w Opolu i Jaworznie będą spalały więcej wungla (o to przecież tym cwaniaczkom chodzi by zwiększyć wydobycie) i tam będą emisje. Jako że dziś emisje w Krakowie są katastrofalne, a w Jaworznie jeszcze nie, to się wyrówna i będzie że "bezemisyjny transport publiczny spowodował obniżenie zanieczyszczenia powietrza w Krakowie". Genialne, drogi Watsonie;-) Tylko ta władza mogła to wymyśić. To będzie dobra zmiana :-)
ProfZbieraczZnaczków |
A o jakiej dopłacie 37 zł piszesz Merk ?
Seb |
Zielony Certyfikat
antypopis |
Bezemisyjne ekowozy na prund z wungla !!! To Ci dopiero ekologia !!!
IXI |
Tak, dokładnie o to rządowi chodzi, by zwiększyć zużycie prądu w Polsce - prądu, który wytwarzany jest głównie z węgla. To podtrzyma przy życiu jeszcze przez jakiś czas kilka kopalń, a i podatki dla budżetu będzie większe. Wymyślony system opustów też jest niczym innym, jak ukrytym podatkiem, w wysokości minimum 20 procent i większym (bo mało kto wykorzysta opust w całości).
Prawda |
Elektryczny transport publiczny zasilany z WUNGLA - bo w polsce mamy jedynie ledwo co 2% energii z OZE (nie licząć Tchórzewskiego współspalania czyli 99% wungla+1% zielonych liści - i to nasz rząd nazywa oze...)

Giełda OZE

Wydzierżawię

Wydzierżawię grunty pod PV, grunty klasy VI, woj kujawsko-pomorskie, możliwość dzierżawy od 2 do 10 czytaj dalej...

TIER 1 panele 265-275W do dużych projektów od 0,35 EUR/W

ASAT Sp. z o.o. (autoryzowany dystrybutor Canadian Solar, BYD, SHARP) oferuje dostawę paneli 260-27 czytaj dalej...

Nowe inwertery PV 10kW Pairan 2 lata gwarancji 3200PLN brutto

Nowe inwertery PV 10kW Pairan Produkcja niemiecka 2 lata polskiej gwarancji w cenie 3200PLN bru czytaj dalej...

Sprzedam projekty PV z WZ

Sprzedam prawa dzierżawy do działek z wydanymi warunkami zabudowy pod fermy fotowoltaiczne o różnych czytaj dalej...