Autobusy elektryczne w stolicy będą ładowane za pomocą pantografu

Autobusy elektryczne w stolicy będą ładowane za pomocą pantografu
Fot. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę na zakup 10 elektrycznych autobusów, które dostarczy konsorcjum Ursus S.A., AMZ Kutno i Ursus Bus. Co ciekawe, pojazdy będą posiadać możliwość ładowania za pomocą pantografu.

10 elektrobusów Ursusa przyjedzie do stolicy w ciągu 245 dni od daty podpisania umowy. Koszt nowych pojazdów to 24,981 mln złotych.

Z wyborem konsorcjum Ursus S.A., AMZ Kutno oraz Ursus Bus jako dostawcy autobusów elektrycznych do Warszawy wcześniej nie zgodziło się inne konsorcjum – 2G Bus & Coach oraz Blue Line. Efektem tego była rozprawa w Krajowej Izbie Odwoławczej, w wyniku której odwołanie zostało odrzucone. 

REKLAMA

Nowe elektryczne autobusy Ursusa będą posiadały po raz pierwszy podwójny system ładowania. Poza tradycyjnym zasilaniem z gniazdka typu plug-in zostaną wyposażone w pantografy, które pozwolą na uzupełnienie energii z ładowarki napowietrznej na pętlach. Takich urządzeń będzie na terenie Warszawy docelowo 19. Pierwsza, być może jeszcze w tym roku, ma się pojawić przy ulicy Spartańskiej na końcu linii 222. Kolejne są planowane w osiemnastu lokalizacjach pokrywających się z krańcami linii przebiegających przez Trakt Królewski

REKLAMA

– Budujemy ekologiczny transport i sukcesywnie zastępujemy auta spalinowe pojazdami niskoemisyjnymi. Po ulicach Warszawy kursują już hybrydy, autobusy gazowe i elektryczne, co przynosi wymierne korzyści pasażerom i środowisku naturalnemu. A w przyszłym roku dołączy do nich dziesięć elektryków wyposażonych w podwójny system ładowania – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.

Miejskie Zakłady Autobusowe informują, że w ciągu czterech lat zamierzają zrealizować, korzystając z unijnych funduszy, program wymiany autobusów, dzięki któremu w 2020 roku w taborze spółki ma funkcjonować 126 pojazdów elektrycznych, w tym ponad sto przegubowych.

Mają one obsługiwać przede wszystkim linie przechodzące przez Trakt Królewski, aby wyeliminować na tej trasie spaliny, a także zmniejszyć uciążliwy hałas.

MZA informuje, że od 2007 roku na ulice Warszawy wyjechało już 1067 nowych niskopodłogowych autobusów za ponad miliard złotych. W tym 49 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi: 35 gazowych Solbusów oraz 10 autobusów elektrycznych i 4 hybrydy Solarisa.

red. gramwzielone.pl