Solaris dostarczy trolejbusy na wodór dla Rygi

Solaris dostarczy trolejbusy na wodór dla Rygi
Solaris Trollino. Fot. Solaris

Solaris poinformował o podpisaniu umowy ze stołecznym przewoźnikiem z Łotwy, Rigas Satiksme, dotyczącej dostawy 10 niskopodłogowych trolejbusów z wodorowym ogniwem paliwowym mającym zwiększyć zasięg. Kontrakt zakłada również opcję uzupełnienia zamówienia o 10 autobusów elektrycznych Urbino 12 nowej generacji, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe.

Kontrakt, który Solaris zawarł z operatorem komunikacji miejskiej w Rydze, jest podzielny na dwie części. Pierwsza z nich dotyczy dostawy 10 trolejbusów Trollino o długości 18,75 m wyposażonych wodorowe ogniwa paliwowe zwiększające zasięg. To absolutna nowość nie tylko w łotewskim transporcie publicznym, ale i na poziomie europejskim.

Każde Trollino zostanie wyposażone w ogniwo paliwowe oraz pakiet baterii, dzięki czemu pojazdy przejadą nawet 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. To właśnie na trasach pozbawionych sieci wykorzystywane będzie to innowacyjne rozwiązanie.

REKLAMA

Przegubowe Trollino zagwarantują możliwość obsługiwania nawet najbardziej zatłoczonych linii w Rydze przez niskoemisyjne środki transportu. Zgodnie z umową pierwszy trolejbus wyjedzie na ulice łotewskiej stolicy na przełomie roku 2017 i 2018. Dostawy pojazdów przewidziane są na rok 2018.

Solaris od lat aktywnie działa na rzecz rozwoju pojazdów napędzanych alternatywną energią, nie tylko autobusów elektrycznych, ale i pojazdów wodorowych. Kontrakt, który zawarliśmy z operatorem łotewskiej stolicy, jest kolejnym krokiem mającym na celu znaczne zwiększenie liczby pojazdów zasilanych wodorem w Europie. Jesteśmy bardzo wdzięczni za tak duże zaangażowanie klienta w tym temacie, który buduje odpowiednią infrastrukturę w mieście i będzie dobrze przygotowany do liniowej eksploatacji trolejbusów w niedługim czasie. W takich pionierskich projektach najważniejsze są wspólne działanie oraz wzajemne zaufanie – komentuje dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Solaris informuje, że podczas gdy 10 trolejbusów zakupionych przez Rygę zostanie zbudowanych na bazie konstrukcji trzeciej generacji Solarisa, druga część zamówienia dotyczy dostawy 10 Urbino 12 electric w nowym designie, także wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe.

REKLAMA

Łotewski przewoźnik zastrzegł tu jednak dla siebie prawo opcji. Decyzję o ewentualnym zakupie dodatkowych elektrobusów podejmie w terminie późniejszym, w zależności od możliwości finansowych.

Solaris jest obecny na Łotwie już od 2001 roku. Spośród ponad 400 pojazdów dostarczonych na ten rynek, prawie 350 kursuje po ulicach Rygi. Niemal jedną trzecią z nich stanowią trolejbusy.

Polski producent autobusów posiada ponad 15-letnie doświadczenie w budowie pojazdów z elektrycznym napędem – trolejbusów, autobusów hybrydowych oraz elektrycznych.

Solaris po raz pierwszy wykorzystał ultranowoczesną technologię wodorową w autobusach kursujących w Hamburgu. Elektrobusy od niemal dwóch lat użytkowane są przez przewoźnika Hochbahn na linii 109, po której poruszają się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu.

Hamburskie Urbino 18,75 electric z wodorowym ogniwem paliwowym zostało wyróżnione prestiżową nagrodą niemieckiego czasopisma branżowego „Busplaner” – „Zrównoważony rozwój 2015” w kategorii „Autobus przegubowy”. Otrzymało również nagrodę Fuel Cell Award 2016.

red. gramwzielone.pl