Kraków: darmowe przejazdy komunikacją miejską w czasie smogu

Kraków: darmowe przejazdy komunikacją miejską w czasie smogu
Fot. MPK SA w Krakowie

Wczoraj radni miasta Krakowa zmienili uchwałę z grudnia 2015 roku o wprowadzeniu uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej w Krakowie na podstawie dowodu rejestracyjnego w sytuacji wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych norm jakości powietrza.

Zgodnie z nowymi zasadami bezpłatne korzystani z komunikacji miejskiej dla kierowców i osób towarzyszących będzie obowiązywać w przypadku stwierdzenia nadmiernego stężenia pyłu PM10 w powietrzu, przy czym zliczanie średnich stężeń pyłu PM10 będzie się odbywać dwukrotnie w ciągu dnia – od godz 1:00 do 16:00 i od 12:00 do 22:00.

Jeśli średni poziom pyłu przekroczy 150 mikrogramów na metr sześcienny w jednej ze średnich godzinowych, to na następny dzień od godziny 0:00 do 24:00 na terenie Krakowa będzie obowiązywała darmowa komunikacja miejska na podstawie dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego.

REKLAMA

Zrezygnowano z warunku, by na jednej stacji średnie stężenie wynosiło więcej niż 200 mikrogramów na metr sześcienny.

Oprócz kierowców z darmowej komunikacji będą mogły skorzystać też towarzyszące im osoby w ilości odpowiadającej miejscom siedzącym w ich autach.

REKLAMA

W poprzednim sezonie grzewczym darmowe przejazdy komunikacją miejską wprowadzono dwa razy, po raz pierwszy już 1 stycznia 2016 r.

Polska Agencja Prasowa wylicza, że o ile przy zastosowaniu starych zasad w poprzednim sezonie grzewczym darmowa komunikacja miejska mogłaby obowiązywać siedem dni (uchwała weszła w życie pod koniec grudnia 2015 r.), to gdyby stosowano nowe zasady takich dni byłoby 11. PAP dodaje, że wtedy przychody MPK ze sprzedaży biletów spadłyby od 120 do 670 tys. zł.

Kierowcy w Krakowie będą przesiadać się do coraz bardziej ekologicznych autobusów.

Wśród pojazdów zamówionych w tym roku przez krakowskie MPK SA jest 17 elektrycznych autobusów 12-metrowych i 3 elektryczne autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Pojazdy będą wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh, które można uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej.

Zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi.

red. gramwzielone.pl