Jaworzno polskim liderem w elektrycznym transporcie miejskim

Jaworzno polskim liderem w elektrycznym transporcie miejskim
Fot. Solaris

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie podpisało umowę na dostawę 16 autobusów elektrycznych marki Solaris. Wkrótce co trzeci autobus we flocie PKM będzie napędzany energią elektryczną, a Jaworzno stanie się pierwszym miastem w Polsce z największym udziałem autobusów elektrycznych funkcjonujących w ramach miejskiej komunikacji.

Zamówienie, które wyceniono na 35,2 mln zł i które ma być zrealizowane w przyszłym roku, obejmuje dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy dwunastometrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra.

Wszystkie zostaną wyposażone w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy.

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu PKM z Jaworzna rozstrzygnęło kolejny przetarg na dostawę 6 elektrycznych autobusów, dzięki czemu liczba takich pojazdów w Jaworznie wzrośnie wkrótce do 23.

PKM w Jaworznie eksploatuje od wiosny ubiegłego roku jeden autobus elektryczny, który przejechał dotąd ponad 100 tys. km.  – Po kilkunastomiesięcznej eksploatacji i przejechaniu ponad 100 tys. km mamy dobre doświadczenia z naszym pierwszym autobusem elektrycznym, który został pozytywnie przyjęty przez pasażerów. Podróżujący chwalą komfort jazdy, brak emisji spalin i hałasu, który zawsze towarzyszy silnikom spalinowym. Technicznie nie można mu nic zarzucić, podkreślić trzeba jego bezawaryjność w dotychczasowej eksploatacji – mówi Zbigniew Nosal, prezes zarządu PKM Jaworzno.

PKM w Jaworznie ocenia, że koszt zużycia energii elektrycznej w stosunku do oleju napędowego jest co najmniej trzykrotnie mniejszy.

Zakup elektrycznych autobusów dla Jaworzna został w dużej mierze sfinansowany ze środków unijnych. Z 560 mln złotych przeznaczonych w województwie śląskim na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem, prawie 60 mln zł złotych trafi do Jaworzna.

Jak informuje Urząd Miejski w Jaworznie, przedmiotem dofinansowania unijnego – obok zakupu autobusów elektrycznych – jest budowa centralnej stacji ładowania i wymiany baterii, stacji transformatorowych i niezbędnego wyposażenia oraz trzech peryferyjnych stacji szybkiego ładowania baterii wraz z zagospodarowaniem terenu. Wartość dofinansowania na zakup przez PKM taboru stanowi około 70 proc. tej kwoty, a 30 proc. przeznaczono na pozostałe elementy projektu. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych w 85 proc., a pozostałe 15 proc. PKM w Jaworznie pokryje ze środków własnych i kredytów.

Urząd Miejski w Jaworznie wskazuje na poparcie dla nowej polityki w zakresie transportu miejskiego ze strony mieszkańców. – Z opublikowanych w sierpniu przez ośrodek badawczy TNS wyników badania opinii mieszkańców Jaworzna o stanie miasta, warunkach życia i oczekiwaniach wobec władz miejskich wynika, że zdecydowana większość jaworznian – 93 proc. – pozytywnie ocenia wprowadzenie komunikacji ekologicznej, w tym dwóch na trzech badanych (66 proc.) ocenia ten pomysł zdecydowanie pozytywnie, a ponad jedna czwarta (27 proc.) raczej pozytywnie. W porównaniu do badania z 2014 roku udział mieszkańców pozytywnie oceniających wprowadzenie komunikacji ekologicznej wzrósł o 11 punktów procentowych – informuje Urząd Miasta w Jaworznie.

REKLAMA

Ostatnio Tauron Dystrybucja i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie rozpoczęły współpracę w zakresie badań i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych. Obie firmy przeprowadzą roczne testy pojazdu elektrycznego oraz infrastruktury ładowania w warunkach normalnej eksploatacji. Pojazd używany do testów to niskopodłogowy, klimatyzowany, dwunastometrowy Yutong, który jednorazowo jest w stanie przewieźć około 80 pasażerów. Producent deklaruje, że autobus jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu około 150 km.

Nowe zamówienie dla Jaworzna to kontynuacja dobrej passy Solarisa, który wygrywa kolejny przetarg na dostawę elektrycznych autobusów dla polskich miast.

W ubiegłym miesiącu Kraków rozstrzygnął przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, w ramach którego Solaris dostarczy do stolicy Małopolski siedemnaście autobusów 12-metrowych i trzy przegubowe o długości 18 metrów. Solaris ma na ich dostarczenie 9 miesięcy. Wartość zamówienia wynosi 43 mln zł. Pojazdy będą wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh, które można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby – z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania.

Solaris przegrał natomiast ostatni przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Do stolicy 10 elektrycznych autobusów dostarczy konsorcjum Ursus Bus, które zaproponowało ofertę wartą 24,98 mln zł. Solaris Bus & Coach złożył ofertę wartą 26,43 mln zł. Autobusy elektryczne Ursusa dołączą do posiadanej przez MZA floty 10 elektrycznych Solarisów Urbino 12.

Obecnie MZA w Warszawie testują autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid. Dwuletnie testy mają dać odpowiedź, czy zakup tego typu pojazdów byłby ekonomicznie uzasadniony. W tym roku stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe wypożyczyły ponadto dwa elektryczne autobusy chińskiej firmy BYD.

Wcześniej Solaris wygrał organizowany przez MZA przetarg na dostawę 60 tradycyjnych przegubowców i 20 autobusów klasy maxi, tj. o długości 12 metrów, na których dachach umieszczono ogniwa fotowoltaiczne. Przegubowce mają ogniwa o mocy 1,5 kW, a dwunastometrowe – 1 kW.

Solaris produkuje pojazdy z napędem elektrycznym już od 2001 roku. Łącznie na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast jeździ ich już ponad 1350. 

Elektryczny autobus Solaris Urbino 12 electric, czyli model, który pojawi się w przyszłym roku na ulicach Jaworzna i sąsiednich miast, ostatnio został wybrany przez ekspertów z 20 państw najlepszym autobusem miejskim roku 2017, zyskując tytuł Bus of the Year 2017. To pierwsza w historii tego konkursu nagroda dla pojazdu bateryjnego.

red. gramwzielone.pl